شناسهٔ خبر: 69362 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی:

وزارت راه و کشور برای ساماندهی اسکان موقت و دائم در حوادث و بحران‌ها توافق می‌کنند

منصور نویریان منصور نویریان از توافق وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای ساماندهی به اسکان موقت و دائم آسیب‌دیدگان حوادث و بحران‌های مختلف خبر داد و گفت: در توافق دو وزارتخانه برای ساماندهی به اسکان موقت و دائم از حوادث و بحران‌ها، وزارت راه، شناسایی فن‌اوری و نمونه‌سازی‌ها را انجام می‌دهد.

منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه  مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت کشور برای اسکان موقت و دائم برای شرایط بحران‌های طبیعی مختلف در کشور خبر داد و گفت: با توجه به مسایل سیل اخیر و بحث اسکان در حوزه بحران، بازنگری در خصوص مدیریت بحران ضرورت داشت.

مدیرکل دفتر توسعه‌مهندسی ساختمان ادامه داد: تجربه حوادث طبیعی و بحران‌ها نشان داده است که باید بتوان در کوتاهترین زمان ممکن  از اسکان اضطراری به اسکان دائم دست یافت.

نویریان در این خصوص به تجربه ناموفق زلزله کرمانشاه در اسکان دائم زلزله‌زدگان اشاره کرد و توضیح داد: معاونت مسکن و ساختمان در خصوص حوادث طبیعی از جمله زلزله به این جمع‌بندی رسیده که باید قبل، حین و بعد از حوادث طبیعی همچون زلزله در کشور، آمادگی کامل وجود داشته باشد و بنابراین برنامه‌ریزی در این خصوص ضرورت دارد. به همین جهت پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی به وزارت کشور که عهده‌دار مدیریت بحران در کشور است ارایه شد.

وی افزود: مقرر شده است تا تفاهم‌نامه بین وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شود و در آن تفاهم‌نامه، مسئولیت‌های طرفین تفاهم‌نامه در دو فازِ اسکان موقت و دائم تعریف شود با این هدف که آمادگی کامل از قبل برای حوادث طبیعی ایجاد شود.

به گفته نویریان، آمادگی در برابر حوادث طبیعی شاملِ برنامه‌ریزی و آمادگی برای انباشت و ذخیره‌ای از اسکان موقت با کیفیت مناسب و نه الزاما از جنس کانکس است که بودجه آن از سوی وزارت کشور پیگیری می‌شود و وزارت راه و شهرسازی به لحاظ فنی و کیفی، بررسی صلاحیت سازندگان و آخرین تکنولوژی‌های دنیا را بررسی می کند و نتیجه ارایه خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، تقسیم کشور به پنج پهنه و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز و مصالح کارامد و سازگار با محیط زیست و اقلیم را از اهم اقداماتی برشمرد در اسکان موقت و دائم مدنظر قرار می‌گیرد و خاطرنشان کرد: مسکن سریع‌النصب و تعبیه انبارهایی برای محافظت و جمع‌آوری آنها بعد از اسکان موقت از اهم کارهایی است که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم.

نویریان در خصوص تمهیداتی که در اسکان دائم مدنظر است، توضیح داد: برای اسکان دائم، شناسایی و توافق با برخی از تولیدکنندگان و سازندگان و تعریف پروژه، مطالعات گونه‌شناسی و همچنین توجه به معماری بومی مدنظر است که در حال برنامه‌ریزی در اینباره هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مطالعات خوبی در اکثر استان‌ها با نگاه گونه شناسی مسکن روستایی وجود دارد که اینها باید تبدیل به طرح معماری شوند. با توجه به پیشنهادهای متنوعی که دائما برای وزارت راه و وزارت کشور برای آوردن تکنولوژی‌های مختلف می‌آید، نمونه‌سازی از تکنولوژی‌ها ملاک عمل قرار می‌گیرد.

نویریان اعلام کرد: پیش قراردادی را با یکسری از تولیدکنندگانی که تعیین صلاحیت شده اند تنظیم کرده‌ایم. در این خصوص ضرورت دارد تا چند خط تولید شناسایی شده و آماده به کار باشند که اگر به بحرانی رسیدیم، بتوانیم در اسکان دائم  از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده نهایت بهره‌مندی را ببریم.

وی صنعتی‌سازی را از اولویت‌ها و سیاست‌هایی برشمرد که در دستور کار قرار دارد.