شناسهٔ خبر: 69375 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس:

مالیات بر عایدی سرمایه، راهکار جلوگیری از معاملات صوری مسکن است

سید حسین افضلی سیدحسین افضلی با تشریح راهکارهای ساماندهی بازار مسکن، بر لزوم اجرای مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای کنترل بازار تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار مسکن اظهار کرد: در این شرایط قطعا یک راهکار نمی‌تواند منجر به ساماندهی بازار مسکن شود بلکه باید بسته ای از سیاست ها و راهکارها برای تعدیل بازار مسکن تدوین شود.

وی مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از معاملات صوری عنوان کرد و افزود: مالیات بر عایدی سرمایه که در دولت و مجلس در حال بررسی است، می‌تواند ابزاری برای دلال بازی و واسطه‌گری باشد، البته لازم بود نه فقط در حوزه مسکن بلکه برای ایجاد تعادل بخشی در اقتصاد، این نوع مالیات در سایر بازارهای اقتصادی نیز تسری یابد و عنوان این طرح که پیش از این تحت عنوان «مالیات بر عایدی مسکن»بود به «مالیات بر عایدی سرمایه» تغییر یابد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، افزود: در این شرایط برای ساماندهی بازار مسکن راهکارهای مختلف به صورت موازی باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مالیات می‌تواند ابزار کنترل‌کننده برای خرید و فروش و معاملات بازار باشد و به اصطلاح از معاملات زیرمیزی جلوگیری می کند تا شفافیت در این حوزه ایجاد شود. این قانون پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان در زمان اجرا قطعا باید با کمک بازیگران مختلف از جمله مشاوران املاک عملیاتی شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: مسئله دیگر که در مسکن یک چالش است مسئله تعداد بالای خانه های خالی است. اگر این واحدهای مسکونی همچنان خالی بمانند و ساماندهی نشوند قطعا فقط ابزار مالیات بر عایدی نمی تواند راهکار ساماندهی بازار مسکن باشد.

وی با تاکید بر اینکه کسانیکه حاضر نیستند واحد خود را در چرخه اقتصادی بیاورند باید هزینه آن را بپردازند، افزود: ضمن اینکه ما همیشه به یک میزان حدود ۵ درصدی خانه های خالی برای معاملات نیاز داریم اما در حال حاضر با توجه به فاصله زیادی بین عرضه و تقاضا و همچنین تعداد بالای خانه های خالی، باید با راهکارهایی این خانه ها عرضه شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از موارد دیگر نیز ابزار تسهیلات است. تسهیلات خرید هر چند می تواند منجر به افزایش قدرت خرید شود اما اگر شرکت های خصوصی و انبوه سازی دارای اهلیت توسط دولت شناسایی و این تسهیلات در قالب ساخت در اختیار انبوه سازان قرار گیرد اثرات آن به مراتب بیشتر است.

افضلی با تاکید بر اینکه، تسهیلات ساخت به انبوه سازان دارای صلاحیتی که الگوی مصرف را رعایت می کنند می تواند در رونق ساخت و ساز و سمت عرضه موثر باشد، گفت: حتی در این شرایط بازگشت منابع به نظام بانکی هم با توجه به حجم معوقات نظام بانکی سهل الوصول تر از پرداخت تسهیلات خرید است.