شناسهٔ خبر: 69377 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شهردار تهران:

تولید مسکن پایتخت پاسخ به تقاضاهای واقعی نبود/موضوع خانه‌های خالی تهران در دولت مطرح شده است

پیروز حناچی پیروز حناچی گفت: در شهری مثل پایتخت مسکن تولید کرده‌ایم آن هم به‌اندازه نیاز، اما تقاضای مؤثر را جواب نداده یعنی مسکن در جهت دیگری تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی شهردار تهران، روز سه شنبه در حاشیه مراسم سه‌شنبه‌های بدون خودرو که همراه با وزیر ارتباطات از میدان توحید تا پارک لاله تهران را با دوچرخه رکاب زدند، در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که سرمایه‌شان را در امر خرید خانه گذاشته‌اند توقع خواب سرمایه‌شان را دارند و دنبال گرفتن سود و بهره‌شان هستند.

وی اضافه کرد: همین امر باعث شده تا تعادلی بین عرضه و پاسخ به تقاضای مؤثر برقرار نباشد که باید تلاش کنیم این تعادل برقرار شود.

حناچی گفت: البته این موضوع از جنس و ذات ساختمان‌سازی نیست بلکه یک موضوع کاملاً اقتصادی است و با اقتصاد مردم سر و کار دارد که امیدواریم دولت در آینده نزدیک بتواند راهکار مناسبی برای آن بیندیشد.

شهردار تهران بیان کرد: در تهران چند صد هزار خانه خالی از سکنه وجود دارد؛ در دنیا این موضوع را با مالیات بر املاک تعدیل کرده‌اند، اما در این خصوص خلاهایی در قوانین موجود در کشور داریم.

وی در پاسخ به سوالی که «گفته بودید سرمایه‌های مردم در خانه‌های خالی تهران محبوس و بلوکه شده است و آیا شما برنامه‌ای برای این رهایی از محبوس شدن پول‌ها دارید؟» افزود: این موضوع در دولت هم مطرح شد.

حناچی اضافه کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر راهکاری برای این موضوع اندیشیده شود که البته در خصوص اینکه شهرداری تهران می‌تواند در این خصوص کاری کند یا خیر، به نتیجه نرسیده ایم زیرا این موضوع چند وجهی است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در خصوص تعداد واحدهای خالی هنوز اتفاق نظر واحدی وجود ندارد اما حتماً چند صد هزار خانه خالی از سکنه در تهران وجود دارد.

حناچی ادامه داد: در خصوص واحد اول و دوم مالیات حداقلی وجود دارد اما برای کسی که واحدهای بیشتری دارد مالیات حداکثری در نظر می‌گیرند و کسی هم حق ندارند دارایی‌های عمومی را بلوکه کند.

شهردار تهران تصریح کرد: در این شرایط هزینه اجاره‌بها افزایش پیدا کرده است و همین امر باعث شده افراد اجاره نشین از دولت توقع آن را داشته باشند که برای آنها کاری کنند.

افزایش معابر دوچرخه‌سواری

شهردار تهران در ادامه از افزایش معابر دوچرخه سواری در پایتخت طی ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: در خیابان‌های طالقانی، حافظ، کریمخان، بلوار کشاورز و … مسیرهای دوچرخه ایجادشده و حتماً توسعه بیشتری خواهیم داشت.

حناچی پیرامون برگزاری مراسم سه شنبه‌های بدون خودرو نیز اظهار داشت: مراسم روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو و رکاب زنی با دوچرخه یک اقدام نمادین است و از سه‌شنبه‌ها شروع شده که امیدوارم همه روزهای ما روز بدون خودرو باشد.

وی تاکید کرد: کاستن از استفاده از خودروهای شخصی امری مهم و ضروری برای شهر تهران محسوب می‌شود و حضور مسؤولان بویژه مسئولان دولتی در این مراسم در کمک به شکل گیری روزهای بدون خودرویی نقش بسزایی دارد.

شهردار تهران درخصوص دعوت از محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در این مراسم گفت: به آقای وزیر به عنوان جوان‌ترین عضو کابینه گفتم که خوب است شما در این مراسم حضور داشته باشید که ایشان هم استقبال کردند و تشریف آوردند که البته روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو حتماً به معنای استفاده کردن از دوچرخه نیست و مسؤولان می‌توانند پیاده یا با استفاده از مترو و اتوبوس خود را به سر کار برسانند و مهم این است که از خودرو شخصی استفاده نکنند.

مراسم سه شنبه‌های بدون خودرو حناچی امروز از خیابان ستارخان پس از افتتاح ۱۰ ایستگاه دوچرخه شروع و به پارک لاله ختم شد؛ البته وزیر ارتباطات ادامه مسیر برای رسیدن به محل کارش را نیز با دوچرخه طی کرد.