شناسهٔ خبر: 69387 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

ثبت ۳۸ پس‌لرزه تا بزرگی ۴.۷ پس از زمین لرزه ۵.۷ ریشتری مسجد سلیمان / جلوگیری از ساخت و ساز در روی حریم گسل اهواز

علی بیت اللهی علی بیت‌اللهی با اعلام این مطلب که تاکنون ۳۸ پس لرزه با بزرگای ۴.۷، ۴ و ۳.۹ بعد از زلزله ۵.۷ روز گذشته مسجدسلیمان رخ داده است، چهار پیشنهاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در استان خوزستان اعلام کرد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تاکنون ۳۸ پس‌لرزه با بزرگای ۴.۷، ۴ و ۳.۹ بعد از زلزله ۵.۷ روز گذشته مسجدسلیمان رخ داده است، چهار پیشنهاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در استان خوزستان اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه تاکنون ۳۸ پس لرزه در مسجد سلیمان به ثبت رسیده است، افزود: نزدیک ترین شهرستان به کانون زلزله ۲۹ کیلومتری قلعه خواجه و ۳۷ کیلومتری ایذه بود.

به گفته بیت‌اللهی، جمعیت ساکن در شعاع ۱۵ کیلومتری کانون زلزله حدود ۵۵۸۰ نفر است که مشتمل بر ۵۶ روستا است.

وی همچنین اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار در شهرستان مسجد سلیمان، ۱۱۵ نفر مصدوم گزارش شده است که چهارنفر در اثر جراحات شدید به بخش جراحی منتقل شدند و یک نفر در اثر ایست قلبی فوت شد. در عین حال در شهرستان ایذه ۱۰ نفر مجروح شدند که هفت نفر به صورت درمان سرپایی و سه نفر در بیمارستان بستری شده اند.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تعداد ۳۰ باب واحد مسکونی در ایذه دچار ترک خوردگی شدند و خسارات مالی و تخریب تعدادی واحد مسکونی و ابینه و خودرو در مسجدسلیمان گزارش شد.

آسیب به بیمارستان نفت مسجد سلیمان

به گفته وی، بیمارستان نفت مسجد سلیمان دچار آسیب جزئی شده است و بیشترین مناطق آسیب دیده از زلزله، منطقه گلگیر و در بخش مرکزی شامل مناطق پزشکان، بی بیان، کلگه و پشت کوه مسجد سلیمان است.

بیت‌اللهی اعلام کرد: در حال حاضر، برق، گاز، آب، مخابرات و راه های ارتباطی در کلیه مناطق مسجدسلیمان برقرار است. همچنین، ارتباط مخابراتی و بی سیمی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات با جمعیت هلال احمر مسجد سلیمان و ایذه برقرار است.

بیت اللهی در بیان پیشنهادهای آن مرکز بر اساس گزارش ها و اطلاعات دریافتی از محدوده اثر زمین لرزه به چهار مورد اشاره کرد و گفت: نصب ایستگاه های شتابنگاری نسل جدید در محدوده های اطراف مسجدسلیمان، ایذه، شوشتر، اهواز و بهبان، ضرروت توجه به جنبائی گسله های اطراف شهرهای مسجدسلیمان و ایذه، بازنگری در ساخت و سازهای روستایی در منطقه لرزه‌خیز مسجدسلیمان و اطراف آن، جلوگیری از ساخت و ساز بر روی حریم گسل اهواز از مهمترین پیشنهادهای مرکز در خصوص سیل اخیر در خوزستان است.

بیت اللهی همچنین گفت: ۳۸ پس لرزه تاکنون با بزرگای متفاوت بر اساس اطلاعات سایت مرکز لرزه نگاری تاکنون ثبت شده است که عمق متوسط پس لرزه ها حدود ۱۳.۵ کیلومتر برآورد شده است. محدوده پوشش پس لرزه ها به ابعاد ۳۳ کیلومتر (شمال غرب-جنوب شرق) و ۲۵ کیلومتر (جنوب غرب- شمال شرق) است.

وی ادامه داد: به دلیل مشخصه های زمین شناسی محدوده، و اینکه اغلب زمین لرزه ها در این ناحیه فاقد گسیختگی سطحی هستند احتمال داده می شود گسل مسبب این زلزله تا کرسی از طول ۳۰ کیلومتر عمق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین پس لرزه ها با بزرگای ۴.۷، ۴ و ۳.۹ ثبت شده است.    

گفتنی است، زلزله در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ۱۷ تیرماه در ۱۹ کیلومتری مسجد سلیمان با بزرگای ۵ و ۷ ریشتر و عمق ۱۷ کیلومتر رخ داد که تا ساعت ۲ و ۴۷ دقیقه بامداد ۲۱ پس لرزه در مسجد سلیمان به وقوع پیوست.