شناسهٔ خبر: 69436 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بهره‌برداری از خط راه آهن ساقه - گارمانوری قم / همکاری ایران با عراق و ترکیه برای جابه‌جایی زائران و مسافران

سعید رسولی پروژه بازسازی هفت کیلومتر انتهایی خط راه آهن گار مانوری- ساقه در قم با اعتباری بیش از ۹۰ میلیارد ریال با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز برای بازدید از ایستگاه راه‌آهن قم و گفت‌وگو با کارکنان این اداره کل و حضور در شورای اداری به استان قم سفر کرده بود در بدو ورود به ایستگاه راه‌آهن از سوی تعدادی از خانواده معظم شهدا و کارکنان این اداره کل از سوی استاندار ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و هیات همراه استقبال کردند.

در جریان سفر مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن به استان قم، پروژه بازسازی هفت کیلومتر انتهایی خط آهن گار مانوری- ساقه با اعتباری بیش از ۹۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در حاشیه این مراسم به  خبرنگار صدا و سیما از برنامه راه‌آهن برای تامین اعتبار طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان،گمرک و سیلوی قم به طول ۵۹ کیلومتر به شبکه سراسری راه‌آهن خبر داد و افزود: براساس دستورالعمل مقام معظم رهبری در بند ۲۵ سیاست های اقتصاد مقاومتی، بنا داریم از ۱۳هزار کیلومتر خطوط موجود راه‌آهن حداکثر استفاده را ببریم.

رسولی همچنین به طرح مطالعه توسعه ایستگاه مرکزی راه آهن قم اشاره کرد و یادآور شد: با تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که امیدواریم بتوانیم این ایستگاه را به یک ایستگاه با امکانات تفریحی ،خدماتی و اقامتی که در دنیا مرسوم است تبدیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به اجلاس سه جانبه هفته گذشته ایران، عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: در این اجلاس تفاهم‌های خوبی صورت گرفت که مهمترین آن  اتصال بندر امام خمینی به بندر لاذقیه سوریه است.

وی از آغاز عملیات اتصال خطوط ریلی شلمچه به بصره هم در سال جاری خبر داد و گفت: با کشور عراق تفاهم کرده ایم که برای جابجایی زائران ، قطارها به صورت یکسره در دو کشور حرکت کنند.

 رسولی با اشاره به تفاهم صورت گرفته با ترکیه برای راه اندازی قطار گردشگری، افزود: پس از راه اندازی قطار تهران – وان،  قطار تهران - آنکارا هم راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: گسترش همکاری‌های بین‌المللی از جمله سیاست های مهم راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه مدیر کل راه‌آهن قم نیز در حاشیه این مراسم بیان داشت: فاصله مسیر ایستگاه بزرگ باری قم تا ایستگاه ساقه ۲۵ کیلومتر است که هفت کیلومتر از این مسیر نیاز به نوسازی داشت و در مدت هشت ماه و با هزینه ای بالغ بر ۹ میلیارد تومان اجرا شد.

محسن اعتماد با اشاره به مزایای بازسازی محور ریلی مذکور گفت: این طرح موجب افزایش ایمنی و سرعت حرکت قطارها می شود.

گفتنی است، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه معاونین و مدیران کل شرکت راه‌آهن با آیت الله سعیدی نماینده ولی فقیه، امام جمعه قم و تولیت آستان مقدسه حرم حضرت معصومه (س) دیدار کرد.