شناسهٔ خبر: 69543 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ایجاد توانمندي تعمير اساسي دستگاه سامانه كنترل ترافيك دريايي در بندرامام خميني (ره)

تجهیزات دریایی با بهره‌گيري از توانمندي شركت‌هاي دانش بنيان بومي دستيابي به توانمندي تعمير اساسي قطعات حساس دستگاه سامانه كنترل ترافيك دريايي در بندرامام خميني (ره) محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل بنادر و دريانوردي استان خوزستان ، معاون فني و نگهداري این اداره كل گفت: با انجام تعميرات اساسي رادارهاي قدرتمند ۲۵ كيلووات سامانه كنترل ترافيك دريايي مجتمع بندري امام خميني (ره) توسط شركت هاي دانش بنيان داخلي، توانمندي فني در زمينه تعميرات قطعات اين نوع تجهيزات و افزايش ضريب ايمني ترافيك دريايي بندرامام خميني(ره) در استان خوزستان افزايش قابل ملاحظه اي داشته است .

محمدعلي علایي با اشاره به اهميت تجهيزات سامانه كنترل ترافيك دريايي (VTS) در جريان ناوبري شناورهاي ورودي به اين مجتمع بزرگ بندري، بومي سازي تعميرات و در صورت امكان طراحي و ساخت ماژول هاي الكترونيكي اين نوع تجهيزات را يكي از راهكارهاي سازمان بنادر و دريانوردي به منظور توجه به موضوع رونق توليد با هدف رسيدن به خودكفايي و برون رفت از چالش ها و محدوديت هاي ايجاد شده توسط سازندگان بیگانه برشمرد .

وی در تشريح نتايج تعميراتي كه طي مدت اخير در قطعات الكترونيك رادار سايت شهيد دهگان واقع در ورودي آبراه خورموسي عملياتي شده است، خاطر نشان ساخت دستگاه مذكور پس از آزمايش موفقيت‌آميز بدون بروز هيچ گونه مشكلي در مدار بهره برداري قرار گرفته است .

علایي همچنين در تشريح ويژگي هاي فني تجهيز تحت تعمير قرار گرفته افزود: اين تجهيز علاوه بر كنترل و پايش ساير ماژول ها در رادار ، يك منبع تغذيه با سطوح ولتاژ مختلف بوده و داراي ساختار خاص و پيچيده و متشكل از سخت افزار و نرم افزارهاي ويژه مي باشد و به دليل اينكه هيچ گونه مدرك فني از طرف شركت سازنده در زمان تحويل ارائه نشده بود، انجام تعميرات با دشواري هاي عديده اي روبرو بوده كه به‌رغم چالش‌هاي فني مذكور نيروهاي متخصص و متعهد داخلي قادر به انجام موفقيت آميز تعميرات آن شدند .

معاون فني و نگهداري اداره كل بنادر و دريانوردي استان خوزستان با بيان اينكه پيشتر انجام تعميرات منحصر به برد تغذيه بوده و تعميرات برد كنترلي به دليل به كارگيري المان هاي خاص و پروگرام شده با برنامه و نرم افزارهاي انحصاري شركت سازنده غير ممكن بوده ، اظهار داشت : خوشبختانه نيروهاي توانمند بومي با صرف بالغ بر ۲۵۰۰ نفر ساعت كارشناسي و تجزيه و تحليل و شبيه سازي مدارات در بخش سخت افزاري و باز خواني نرم افزار هاي پروگرام شده علاوه بر موفقيت در تعميرات كامل مادر بردها، آمادگي خود در ساخت تجهيز مذكور را اعلان نمودند.

محمدعلي علائي در تشريح مزيت هاي حاصل از دستيابي به توانمندي اجراي اين اقدام شاخص، قطع وابستگي به خريد اين نوع تجهيز، جلوگيري از خروج ميزان قابل توجهي ارز و ارتقاي آماده بكاري سامانه كنترل ترافيك دريايي را از اهم اين اقدام ارزنده برشمرد .

همچنين وي اظهار داشت مجتمع بندري امام خميني(ره) به عنوان نخستين بندر كشور در زمينه انجام تعمير، بازطراحي و توليد قطعات حساس تجهيزات استراتژيك تخليه و بارگيري و ناوبري شناورها، آماده تشريك مساعي با ساير بنادر و صنايع دريايي در سطح كشور است.