شناسهٔ خبر: 69565 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از عملکرد فرودگاه های کشور در فصل بهار

انجام بیش از ۱۰۲ هزار نشست و برخاست در سه ماهه نخست سال/ جابه‌جایی بیش از ۱۲ میلیون مسافر

هواپیما هما در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۰۲ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده و بیش از ۱۲ میلیون مسافر با استفاده از این پروازها جابه‌جا شده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۱۰۲ هزار و ۸۸۳ نشست و برخاست از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بعلاوه پنج فرودگاه اختصاصی (کیش، عسلویه، قشم، چابهار و ماهشهر) انجام شده و ۱۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۹۸ مسافر و ۱۲۷ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۴۶۸ کیلوگرم بار در این فرودگاه‌ها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱۱، ۹ و ۷ درصد افت داشته است.

در فصل بهار سال ۱۳۹۸، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران با انجام ۳۰ هزار و ۵۴۷ نشست و برخاست و جابه‌جایی سه میلیون و ۶۴۵ هزار و ۵۱۸ مسافر، در رتبه نخست پر ترددترین فرودگاه‌های ایران ایستاده است. عملکرد این فرودگاه نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۷ به ترتیب ۹ و ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این فصل دو فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با ۱۳ هزار و ۹۸۱ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۲ میلیون و ۸۵ هزار و ۸۰۶ مسافر و امام خمینی (ره) تهران با ۱۰ هزار و ۸۲۹ نشست و برخاست و جابه‌جایی یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۹۶ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم فهرست فرودگاه‌های پرتردد قرار گرفته‌اند. فرودگاه‌های شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و آبادان در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ این فهرست جای دارند.

همچنین در این بازه فرودگاه کلاله با دو نشست و برخاست و جابه‌جایی چهاز مسافر، کم‌ترددترین فرودگاه کشور بوده است.

جابجایی بیش از ۱۰ میلیون مسافر داخلی

در بهار سال ۱۳۹۸، ۸۶ هزار و ۸۴۴ نشست و برخاست داخلی در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۱۰ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۶۰۴ مسافر در این فرودگاه‌ها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۹ و ۷ درصد کاهش داشته است.

در این مدت، فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان فرودگاهی که تنها پروازهای داخلی انجام می‌دهد، با آماری که بالاتر ذکر شد، رتبه نخست فرودگاه‌های پرتردد در پروازهای داخلی را نیز به خود اختصاص داده است.

در سه ماهه نخست سال ۹۸ فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۱۱ هزار و ۶۰۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی یک میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۳ مسافر در رتبه دوم و فرودگاه شیراز با شش هزار و ۷۲۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۶۴۶ هزار و ۵۷۵ مسافر در رتبه سوم فرودگاه‌های پرتردد کشور برای پروازهای داخلی قرار گرفته‌اند. فرودگاه‌های کیش، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز، آبادان و عسلویه نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم این فهرست جای دارند.

انجام بیش از ۱۶ هزار نشست و برخاست خارجی

در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۱۶ هزار و ۳۹ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۲ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۶۹۴ مسافر با استفاده از این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱ و ۱۷ درصد کاهش داشته است.

در این مدت فرودگاه امام خمینی (ره) با انجام  هزار و ۶۸۸ نشست و برخاست و جابجایی یک میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۵ مسافر خارجی، پر ترددترین فرودگاه کشور در حوزه پروازهای خارجی بوده و عملکرد این فرودگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۲ و ۱۶ درصد افت داشته است.

فرودگاه‌های شهید هاشمی نژاد مشهد با ۲ هزار و ۳۷۳ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۳۴۰ هزار و ۷۴۳ مسافر و فرودگاه شیراز با ۹۰۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۱۰۵ هزار و ۴۲۴ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پرتردد خارجی قرار دارند. فرودگاه‌های تبریز، اصفهان، لارستان، قشم، کیش، ارومیه، اهواز، بندرعباس، کرمان، دشت ناز ساری، چابهار، کرمانشاه، یزد، رشت و گرگان دیگر فرودگاه‌هایی بودند که در این مدت از آن‌ها پرواز خارجی صورت گرفته است.

در بهار سال ۹۸، ۲ هزار و ۷۵۰ نشست و برخاست به منظور جابجایی ۴۵۳ هزار و ۸۰۵ مسافر در مسیر عتبات انجام شده است. فرودگاه‌های مشهد، امام خمینی (ره)، اصفهان، تبریز، کرمان، شیراز، ساری، یزد، ارومیه و کرمانشاه فرودگاه‌هایی بودند که این پروازها را پشتیبانی کرده‌اند.