شناسهٔ خبر: 69578 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی:

حدود ۷۰۰ هکتار بافت ناکارامد شهری در خراسان شمالی وجود دارد/ افتتاح چهار طرح بازآفرینی شهری در سفر هیات دولت

علیرضا مصطفی‌زاده مصطفی‌زاده با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هکتار بافت ناکارامد شهری در خراسان شمالی وجود دارد از افتتاح چهار طرح بازآفرینی شهری همزمان با سفر هیات دولت به این استان خبر داد.

علیرضا مصطفی‌زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی به اشاره به افتتاح چهار طرح در حوزه بازآفرینی شهری استان خراسان شمالی در سفر امروز هیات دولت به این استان، میزان بافت ناکارامد شهری استان خراستان شمالی را حدود ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه‌هایی که از گذشته شروع شده و یکی از بهترین برنامه‌های دوره کنونی وزارت راه و شهرسازی است، سال گذشته در استان، حدود ۴۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار در قالب اعتبارات تبصره ۱۸ داشتیم که هشت میلیارد تومان از این عدد را تخصیص اعلام کردند و ظرف روزهای گذشته موفق به جذب اعتبار کامل این تخیصیص هشت میلیاردی شدیم که خبر بسیار خوبی برای بازآفرینی شهری استان است.

وی شهرستان بجنورد را دارای بیشترین بافت ناکارامد شهری در استان خراسان شمالی خواند و عنوان کرد: متاسفانه این شهرستان دارای ۳۰ درصد حاشیه نشینی است؛ به عبارتی از جمعیت ۲۱۰ هزار نفری شهر بجنورد در حدود ۷۰ هزار نفر در حاشیه شهر زندگی می کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی به اشاره به شکل گیری هیات اجرایی بازآفرینی شهری در این استان تصریح کرد: طرح های بازآفرینی در بافت های ناکارامد شهری استان پس از تصویب در این هیات برای شرکت بازآفرینی شهری ایران فرستاده می شود و تامین اعتبارات لازم بر اساس مستندات قانونی هیات اجرایی صورت می گیرد.

گفتنی است، در سفر روز یکشنبه(۲۳ تیرماه) هیات دولت به خراسان شمالی، چهار پروژه بازآفرینی شهری در شهرهای اسفراین، بجنورد و شیروان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پروژه ۸۰ واحد مسکونی اسفراین که در زیربنایی بالغ بر ۸۰ هزار متر مربع با استفاده از تسهیلات بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد شهری ساخته شده است از جمله طرح‌های بازآفرینی شهری استان است که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این طرح با استفاده از تسهیلات بازآفرینی و مشارکت بخش خصوصی تکمیل شده است.
همچنین دو طرح بهسازی معابر شهری در شهرهای بجنورد و شیروان و افتتاح یک پارک عمومی در بجنورد دیگر پروژه‌های بازافرینی شهری استان هستند که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی برای مجموع این چهار پروژه‌ ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

آغاز عملیات اجرایی دو پروژه دیگر در حوزه بهسازی معابر شهری استان و نیز ساخت یک سالن ورزشی نیز در ادامه طرح‌های بازآفرینی شهری استان است که با بودجه‌ای ۵ میلیارد تومانی از محل اعتبارات بازآفرینی استان از امروز به طور رسمی آغاز می‌شود.