شناسهٔ خبر: 69580 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش ؛

شورای پژوهشی معاونت معماری و شهرسازی تاسیس شد/ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی حوزه معماری و شهرسازی

علی عمرانی پور علی عمرانی‌پور از تصویب تشکیل شورای پژوهشی معاونت معماری و شهرسازی خبر داد و اعلام کرد: به منظور ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های در حال انجام در بخش‌های پژوهشی و انتشارات در حوزه‌های معماری و شهرسازی و همچنین هدایت و افزایش کارآیی در نتایج پژوهش‌های علمی، شورا تشکیل می‌شود.

علی عمرانی‌پور مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تصویب تشکیل شورای پژوهشی معاونت معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: شورای پژوهشی بالاترین مرجعی است که به عنوان اتاق فکر معاونت، خط‌مشی‌ها و امور زیربنایی پژوهشی و ترویج و چاپ کتاب معاونت شهرسازی و معماری توسط شورا تدوین شده و پس از تایید معاونت شهرسازی و معماری اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجدارزش اعضای ثابت شورای فوق را شامل معاون شهرسازی و معماری، مدیران کل حوزه معاونت معماری و شهرسازی، کارشناس مسئول شورای پژوهشی و انتشارات و عضو حقیقی در حوزه تخصصی معماری، برنامه ریزی شهری و حقوق شهری به انتخاب معاون معماری و شهرسازی برشمرد.

عمرانی‌پور همچنین در بیان ضرورت تشکیل شورای پژوهشی حوزه معاونت معماری و شهرسازی، اعلام کرد: به منظور ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های در حال انجام در بخش‌های پژوهشی و انتشارات در حوزه‌های معماری و شهرسازی و همچنین هدایت و افزایش کارآیی در نتایج پژوهش‌های علمی، شورا تشکیل می‌شود.

به گفته این مدیرکل در حوزه معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه، وظایف شورا در دو حوزه پژوهش و انتشارات تعریف شده است که در حوزه پژوهش این وظایف ۱۱ محور و در حوزه انتشارات نیز وظایف شامل ۹ محور است.

وظایف پژوهشی شورای فوق شاملِ تدوین نقشه راه در بازه زمانی مشخص، تعیین اولویت‌های پژوهشی بر اساس نقشه راه، شناسایی و بررسی تقاضاها و نیازهای پژوهشی معاونت،بررسی و اعلام نظر درباره موضوعات پژوهش محور مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری، ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه پژوهش، ایجاد هماهنگی‌های لازم در بدنه صف و ستاد و همچنین تعامل میان بخش‌های پژوهشی در وزارت راه و شهرسازی از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

وی همچنین از دیگر وظایف حوزه پژوهشی شورای فوق را برشمرد و گفت: تدوین برنامه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی بر اساس قوانین موجود و شرح وظایف معاونت، تدوین برنامه برگزاری همایش، سمینار و دوره های آموزشی بر اساس نقشه راه پژوهش معاونت، تدوین برنامه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط، ارزیابی کیفیت طرح‌های مطالعاتی انجام شده با توجه به اعتبارات تخصیص یافته در هر سال، ارزیابی علمی محققان و در نهایت بررسی پیش‌نویس مصوبات شورای‌عالی که برگرفته از نتایج طرح‌های مطالعاتی و تهیه شده توسط دفاتر هستند، از دیگر وظایف حوزه پژوهشی شورا به شمار می‌روند.

عمرانی‌پور وظایف شورا در حوزه انتشارات را نیز شاملِ سیاست‌گذاری، تعیین خط‌مشی و اولویت‌های انتشارات حوزه معاونت، تدوین سیاست‌ها، انتشار نتایج طرح‌های پژوهشی، بررسی اولویت‌های چاپ طرح‌های پژوهشی و تصمیم‌گیری در خصوص چاپ آنها، اتخاذ تصمیم در خصوص چاپ، تجدیدچاپ، حق‌الزحمه تالیف، ترجمه، گردآوری، ویرایش، تیراژ، مشخصات چاپ و قیمت‌گذاری آثار منتشره عنوان کرد.

به گفته وی، همچنین تصمیم گیری در خصوص سفارش یا پیشنهادهای واصله برای تالیف، ترجمه و نشر، نظارت بر حسن اجرای قراردادهای چاپ و نشر و فرآیند چاپ و انتشار و توزیع انتشارات، مدیریت آرشیو طرح های توسعه و عمران و طرح‌های مطالعاتی، تدوین برنامه موضوعی و سیاستگذار فصل نامه آبادی بر اساس نقشه راه و چاپ مجله آبادی و در نهایت نظارت بر نحوه تخصیص بودجه های تحقیقاتی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های موجود بخش دیگری از حوزه وظایف شورا در بخش انتشارات است.

عمرانی‌پور تصریح کرد: از جمله اهداف شورای پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های پژوهشی برای شرح وظایف معاونت و همچنین پاسخگویی به نیاز دفاتر برای انجام ماموریت‌ها، ترویج نتایج طرح‌های پژوهشی در قالب کتاب، لوح فشرده، گزارش‌های مدیریتی و سایر قالب‌های نشر است.