شناسهٔ خبر: 69605 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات امضای یادداشت تفاهم همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و قرقیزستان

ایران و قرقیزستان در راه‌اندازی کریدور KTAI همکاری می‌کنند/ صدور روادید شش ماهه چند بار ورود با اعتبار یک ماه در هر بار ورود به قلمرو دو کشور

پرچم ایران و قرقیزستان یادداشت تفاهم‌ همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان با حضور مقامات ارشد حمل‌ونقل جاده‌ای و گمركی، نمایندگان دستگاه‌های دیپلماسی دو كشور، نمایندگان انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران و خراسان و تشكلهای صنفی ذی‌ربط قرقیزستان، پس از دو روز مذاكرات فشرده كارشناسی، امضا و مبادله شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، در جریان برگزاری اجلاس امضا یادداشت تفاهم‌ همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان که با حضورمقامات ارشد حمل‌ونقل جاده‌ای و گمركی، نمایندگان دستگاه‌های دیپلماسی دو كشور  برگزار شد، ابتدا با كسب نظر صاحبنظران بخش خصوصی، موارد متعددی در زمینه لزوم به‌روز رسانی آخرین مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد، بررسی انواع عوارض و هزینه‌های غیررسمی ماخوذه در قلمرو یكدیگر، ضرورت همكاری‌های گمركی، ملاحظات بارگیری كشور ثالث، لزوم گسترش همكاری‌ها به سایر حوزه‌های خدمات راهداری، تبادل اطلاعات تیرپارك‌های مورد تایید ، فعالسازی کریدور  KTAI، تصمیم‌گیری درخصوص شمار و كیفیت پروانه‌های تردد آتی و رفع دیگر موانع حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین و سایر موارد مذاكره و طرفین به توافقاتی دست یافتند.

در این نشست حداقل اوراق پروانه‌های تردد به‌ انضمام شماری پروانه‌های تردد ثالث برای سال‌های آتی، مصوب و توافقی برای رفع مشكل تردد دوجانبه معاف از پروانه ناوگان طرفین منطبق بر موافقتنامه سال ۱۳۷۲ به‌عمل آمد.

منوچهر سلمان‌زاده مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان كه ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، بیان كرد:  نشست كارگروه مشترك حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و قرقیزستان، با هدف توسعه هرچه بیشتر مراودات حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، متعاقب وصول گزارش‌هایی از برخی ملاحظات در روابط فی‌مابین، با پیگیری‌های به‌عمل آمده، پس از گذشت قریب به یک دهه از نشست قبلی، برگزار شد.

سلمان زاده اظهار داشت: در این نشست، طرفین آمار مربوط به حجم تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی دوجانبه را مبادله و رضایت خود را نسبت به روند رو به‌ رشد همکاری در زمینه حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور، ابراز کردند و ضمن مبادله آخرین به‌روزرسانی مقررات ابعاد و اوزان مجاز و فهرست تشكل‌های صنفی خود، درخصوص ضرورت تسهیل و پیشبرد عملیات حمل‌ونقل برای پشتیبانی از رشد اقتصادی پایدار و مستمر در هر دو كشور تأكید شد.

وی افزود: طرفین همچنین بر تعهد خود در جهت رفع هرگونه موانع كنونی در عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای میان یكدیگر ملزم شدند.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین اظهار داشت: در این یادداشت تفاهم، هماهنگی تسهیل صدور روادید برای رانندگان مورد توافق قرارگرفت و نمایندگان دستگاه‌های دیپلماسی دو كشور، به اطلاع رساندند که به  نتایج مثبتی در خصوص صدور روادید برای رانندگان دست یافته و هم اکنون صدور روادید شش ماهه  چند بار ورود، به مدت اعتبار یک ماه در هر بار ورود به قلمرو هر دو طرف را برای رانندگان اجرا می‌کنند و علاوه بر  این،  جزئیات چگونگی طبقه‌بندی روادید برای رانندگان در اختیار طرفین قرارگرفت.

سلمان زاده همچنین بیان كرد: در ارتباط با گسترش حوزه همكاری به دیگر زمینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری از جمله سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، ایمنی جاده‌ای، راهداری، برنامه‌های آموزشی و دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل و ارائه تجارب موفق بین‌المللی در زمینه‌های ذیربط پیشنهادهای لازم از سوی طرف ایرانی و به همراه طرح‌ همكاری پیشنهادی به طرف قرقیز تحویل شد.

وی افزود: همچنین درخصوص برگزاری نشست کریدور KTAI ﴿قرقیزستان، تاجیكستان، افغانستان و ایران) به ‌تفصیل تبادل ‌نظر به‌عمل آمد.

سلمان‌زاده در خاتمه خاطرنشان كرد: ابهامات طرف قرقیز درخصوص چگونگی سوخت‌گیری كامیون‌ها در قلمرو كشور برطرف و طرفین اطلاعات استراحتگاه‌های مورد تایید خود را با یكدیگر مبادله کردند. همچنین مقرر شد تا دور بعدی مذاكرات در سال آتی میلادی به میزبانی وزارت حمل‌ونقل و راه‌های جمهوری قرقیزستان در شهر بیشکک برگزار شود.

وی همچنین به جنبه‌های مختلفی از ضرورت توسعه روابط حمل‌ونقلی فی‌مابین اشاره و بر ضرورت فعال‌سازی پتانسیل‌های تاكنون مغفول مانده روابط تجاری و بسترسازی لازم برای آن در حمل‌ونقل جاده‌ای، اشاره کرد.

عادل‌بیک احمداف، ریاست حمل‌ونقل زمینی قرقیزستان نیز در این دیدار، با تشكر از میزبانی صمیمی طرف ایرانی، به تاریخچه‌ای از مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی فیمابین اشاره و انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای با جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یكی از اولین قراردادهای كشور قرقیزستان بلافاصله پس از تاسیس، اعلام كرد.

گفتنی است: هیئت قرقیزستان، در خلال این اجلاس با درخواست قبلی از مركز مدیریت راه‌های كشور نیز بازدید كرد و نسبت به دستاوردهای آن، ابراز خرسندی کرد.

این گزارش حاكی است؛ آوازبیك عبدالرزاق‌اف، سفیر جمهوری قرقیزستان در تهران نیز با سپاسگزاری از هماهنگی تشكیل نشست، این رویداد را گامی بلند در راستای توسعه روابط تجاری دو كشور برشمرد و نسبت به موفقیت اجلاس و دستاوردهای آن برای بازرگانان و متصدیان حمل‌ونقل دو كشور، ابراز امیدواری كرد.