شناسهٔ خبر: 69662 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه وشهرسازی:

توسعه پایدار شهری منوط به داشتن طرح‌های منعطف است

بافت فرسوده معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تشویق سرمایه‌گذاری در بافت های فرسوده و ناکارآمد با افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، سیدمحمد پژمان امروز در نشست شورای اداری، اداره کل راه و شهر سازی استان مازندران با موضوع بازآفرینی شهری با بیان اینکه در کشور ما همواره صحبت از توسعه می شود، فقط به جنبه مالی آن توجه می‌شود، گفت: مدیران ما همواره چشم انتظار دریافت بودجه دولتی و منابع حاصل از فروش نفت هستند و اگر این درآمد حاصل از فروش نفت نوسان پیدا کند همه فعالیت‌ها متوقف می شود.

وی ادامه داد: منابع مالی تنها ابزار رسیدن به توسعه نیست و امری ذهنی، فکری و عقلی است. بنابراین اگر مسئولان یک استان و کشور توسعه یافته باشند، قادر خواهند بود ابزار و تجهیزات لازم برای تحقق توسعه را فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تصویب طرح آمایش منطقه‌ای مازندران از ۲۰ سال گذشته، اظهارکرد: این طرح که برای توسعه پایدار استان‌های شمالی کشور مصوب شده بود در این سال‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته و عدم توجه به این طرح موجب خسارت‌های زیاد زیست محیطی در این استان‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: روند توسعه‌ در مازندران نشان می‌دهد که دستگاه ها طرح‌های توسعه‌ای خود را با توجه به طرح آمایش سرزمین پیش نبرده اند و تمام فرایندها بدون توجه به ظرفیت‌های موجود انجام شده است.

وی با بیان اینکه امروزه در اقتصاد جهانی صنعت توریسم جزو ۴ تا ۵ صنعت درآمدزای اول اقتصادی جهان است، ادامه داد: کشور ما از جهت دارا بودن منابع طبیعی و آثار تاریخی رتبه خوبی در جهان دارد با این وجود سهم ایران از صنعت توریسم جهان حدود ۶ درصد است. حتی درآمد برخی از کشورهای همسایه از این صنعت بسیار بیشتر از درآمد کشور ما است.

وی با اعلام اینکه در حوزه گردشگری داخلی نیز تاکنون اقدام اساسی انجام نشده است، گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید از این منابع به درستی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گردشگری پراکنده و آسیب زا را ناشی از بی توجهی به طرح آمایش و اجرای برنامه‌های گردشگری متناسب با این طرح برشمرد و تاکید کرد: در حال حاضر با وجود اینکه بخش زیادی از مسافران به مازندران سفر می‌کنند اما منفعت اقتصادی کمی نصیب این استان ها می‌کنند.

پژمان با بیان اینکه ادارات راه و شهرسازی در برنامه ریزی برای استفاده از پتاسیل های استانی و منطقه ای ضعیف عمل می کنند، اظهار کرد: تا زمانیکه توسعه را منوط به دریافت درآمدهای نفتی می کنید هیچ اتفاقی در راستای توسعه کشور نخواهد افتاد.

 وی تاکید کرد: امروز همه ما برای توسعه استانی و ملی صرفاً به دنبال منابع مالی کلان هستیم، در حالی که با برنامه ریزی درست می توان از سرمایه گذاری بخش خصوصی یا ایجاد مشوق‌های مناسب بهره برداری کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران قوانین دست و پا گیر را عامل بازدارنده دیگری در راستای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازآفرینی موثر شهری دانست و گفت: اگر به دنبال اقتصادی کردن پروژه ها به خصوص در حوزه بازآفرینی هستیم، باید قوانین نیز به گونه‌ای تنظیم شود که مشوقی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.

پژمان اضافه کرد: با طرح‌های زمخت و غیرمنعطف نمی‌توان برنامه‌های جامع برای توسعه پایدار تدوین و از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کرد. بنابراین باید طرح ها متناسب با وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی خانوارها و گروه های هدف و با قابلیت انعطاف پذیری تهیه شوند.

وی نبود سازمان ناظر و مجری به منظور انجام طرح منطقه ای استان های شمالی کشور را دلیل نابسامانی های  اراضی کشاورزی، باغات، جاده ها، سواحل و ... دانست و گفت: راه نجات استان‌های شمالی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای متناسب با طرح‌های آمایش سرزمین، منطقه‌ای و رعایت سایر مقررات مرتبط است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات برای کسانی که به صورت انفرادی اقدام به ساخت مسکن در بافت فرسوده می‌کنند، حدود ۶۰ میلیون تومان است، گفت:۴۰ میلیون تومان از این مبلغ با سود ۹ درصد و ۲۰ میلیون تومان نیز با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

تسهیلات۱۱۰ میلیون تومانی در صورت استفاده از تکنولوژی های نوین

وی ادامه داد: همچنین در این بافت ها انبوه سازان در صورت استفاده از تکنولوژی های نوین تا ۱۱۰ میلیون تومان و در صورت عدم استفاده از این تکنولوژی ها تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.

پژمان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای تشویق سرمایه گذاری در بافت های فرسوده و ناکارآمد به دنبال افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و امیدواریم دولت این مجوز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

وی با اشاره به مشکل پرداخت نیمی از تسهیلات بافت فرسوده پس از پایان کار، اظهار داشت: این طرح با نیت اینکه سازندگان بافت فرسوده انبوه سازان هستند، مصوب شده است در حالی که بیشتر سازندگان بافت فرسوده را مصرف کنندگان تشکیل می‌دهند و باید اقساط بازپرداخت تسهیلاتشان بین ۱۰ تا ۱۵ باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز در این جلسه نبود الگوی مناسب شهری را مهمترین چالش برای شهرهای این استان برشمرد و افزود: نبود الگو باعث شده تا ساخت پلاک های کوچک ۷۰ تا ۸۰ متری بدون رعایت ضوابط در شهرهای استان در حال افزایش باشد که فضای شهری پایدار را تهدید می کند.

وی گفت: باید برای سر و سامان دادن به این ساخت و سازها در سطح شهرهای مازندران تصمیم جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی گرفته شود تا بتوانیم جلوی این ساخت و سازها را بگیریم.

نظری با اعلام اینکه معصل نبود الگوی مناسب شهری در بافت های فرسوده استان هم وجود دارد ، افزود : رفع این مشکل نیازمند تصمیم گیری در سطح وزارتخانه است تا زمینه مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران برگشت ۵۰ درصد تسهیلات پس از خاتمه کار به بانک را از دیگر مشکلات بافت های فرسوده در استان دانست و گفت : بر اساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد از تسهیلات بافت فرسوده از سوی انبوه سازان پس از پایان کار باید به بانک عودت داده شود واین مصوبه سبب می شود سرمایه گذاران و انبوه سازان رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در بافت های فرسوده نداشته باشند. 

مازندران حدود پنج هزار هکتار بافت فرسوده و یک هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی دارد. بیشترین بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی مربوط به شهر ساری مرکز استان مازندران است.