شناسهٔ خبر: 69844 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

پیشنهاد امضای تفاهم نامه ۴ جانبه برای بازسازی مناطق زلزله زده مسجد سلیمان/ ضرورت حذف محدودیتهای نابجا برای ساخت و ساز در مسجد سلیمان

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه برای باززنده سازی بافتهای شهری چابهار و زاهدان، پیشنهاد امضای یک تفاهم نامه چهارجانبه با ستاد اجرایی فرمان امام برای بازسازی مناطق زلزله زده مسجد سلیمان را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسین، معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه، امروز ۲۶ تیرماه در جلسه شورای مدیریت بحران استان خوزستان اعلام کرد: با بازدیدهایی که از استان و منطقه مسجد سلیمان داشتیم، به نظر می رسد انجام سه کار در استان باید در اولویت قرار بگیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اولین اقدام را رفع محدودیت‌های نابجا در ساخت و ساز عنوان کرد و توضیح داد: محدودیت‌های نابجایی که گذاشته شده موجب شده‌اند تا عده‌ای به صورت غیر قانونی ساخت و ساز انجام دهند و این اولین مساله‌ای است که باید در مورد آن پیگیری جدی کرد.

وی افزود: به عنوان نمونه ساخت و ساز در جوار چاه‌های نفت مسائلی را ایجاد کرده است که آن‌ها را باید در نظر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نبود نظارت و کنترل بر ساخت و ساز مشکلات حال حاضر را در مسجد سلیمان به وجود آورده است، حواستار رفع محدودیت‌های نابجا و ارائه نظارت، کنترل بر ساخت و ساز های آتی شد.

 حسینی گام دوم را جابجایی برخی از محلات در مناطق پرخطر عنوان کرد و یادآور شد: در زلزله اخیر بر مبنای آنچه که شبکه شتاب نگاری مرکز تحقیقات ثبت کرده است، ۲۵ سانتی متر بر مجذور ثانیه بوده است و این یعنی حداقل ۱۰ برابر شتاب فوق را باید ساختمان‌ها تحمل می‌کردند که این اتفاق رخ نداد. این حاکی از این مطلب است که وضعیت فرسودگی در مسجد سلیمان در حال بحرانی قرار دارد.

 وی تصریح کرد: مردم مسجد سلیمان نیازمند حمایت و کمک دولت و تصمیم گیران هستند که در این بین باید تمامی دست اندرکاران به وظایف خود عمل کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که تفاهم نامه سه جانبه ای بین سازمان ملی زمین و مسکن، بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن در بافت‌های فرسوده‌ای همچون چابهار و زاهدان به امضا رسیده است که الگوی بسیار خوب و مناسبی برای باززنده سازی آن مناطق به شمار می‌رود، خواستار امضای تفاهمنامه چهارجانبه‌ای برای تسهیل بازسازی در مناطق زلزله زده مسجد سلیمان وبرای  مردمی شد که توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

وی با اعلام این مطلب که امضای این تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام می تواند مشکل اساسی شهر را حل کند، افزود: در این کار می توان از توان متخصصان داخلی بهره برد.

حسینی گام سوم را تشکیل تیم فنی برای ترمیم ساختمان‌های آسیب دیده عنوان و بر جابجایی برخی از محلات تاکید کرد.

وی همچنین اعلام کرد: در صورت برداشتن محدودیت‌ها، آسیب‌های لرزه‌ای ۳۰ درصد بهسازی می‌شوند و می‌توانیم ظرفیت باقیمانده مسکن مهر را به این بخش از ساخت و ساز در مسجد سلیمان اختصاص دهیم.

برچسب‌ها: