شناسهٔ خبر: 69877 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران:

رویکرد ششمین کنفرانس تغییر اقلیم بر مخاطرات، پیامدها و راه‌های سازگاری با این تغییرات متمرکز است

صادق ضیاییان ضیائیان با بیان اینکه امروز دیگر از بحث و چالش بر سر وقوع یا عدم وقوع تغییر اقلیم گذر کرده‌ و بر سر رخ‌دادن این تغییرات اجماع کرده‌ایم، رویکرد و قالب حاکم بر ششمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم را مخاطرات، پیامدها و راه‌های سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور عنوان کرد.

صادق ضیائیان، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه کنفرانس تغییر اقلیم از سال ۱۳۷۵ به صورت هر چهار سال یکبار در کشورمان برگزار شده است، گفت: این کنفرانس یک کنفرانس منطقه‌ای و متولی برگزاری آن سازمان هواشناسی کشور است.

وی افزود: دفتر مرجع هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در سازمان هواشناسی کشور قرار دارد و این سازمان متولی اصلی دنبال کردن مباحث مربتط با تغییر اقلیم در کشور است.

ضیائیان با اشاره به اینکه برای اخذ نظرات دانشمندان حوزه تغییر اقلیم هر چهار سال یک‌بار این کنفرانس برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های ابتدایی برگزاری کنفرانس، زمانی‌که اندیشمندان مختلف داخلی گوشزد می‌کردند که اقلیم کشورمان در حال تغییر، دمای هوا رو به افزایش و میزان بارندگی‌ها رو به کاهش است، تقریبا بسیاری از سیاستمداران با توجه به اینکه بروز عینی این تغییرات را ندیده بودند، توجه چندانی به این مهم نشان نمی‌دادند.

وی خشک شدن دریاچه ارومیه و برخی از تالاب‌های کشور، افزایش و فراوانی سیل‌ها و سایر حالات جوی در کشور را از جمله جنبه‌های عینی و نشانه‌های تغییرات اقلیم در کشور برشمرد که تا اندازه‌ای توجه سیاستمداران را به خود جلب کرده و باعث شده است که سیاستمداران با علاقه بیشتری بحث‌های مربوط به تغییر اقلیم را پیگیری کنند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به صدور مجوز برگزاری ششمین دوره کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم   از سوی هیات دولت به برشماری برخی تمایزات این دوره با دوره‌های قبلی پرداخت و تصریح کرد: قالب این دوره از کنفرانس بیشتر به سمت مخاطرات جوی، آسیب پذیری‌ها و بحث‌هایی نظیر این موارد رفته است؛ پرداختن به این بحث‌ها به این معنا است که از چالش میان موافقان و مخالفان رخداد تغییر اقلیم گذر کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) نیز در گزارش پنجم خود از اجماع دانشمندان جهانی در خصوص رخ دادن تغییرات اقلیمی خبر داد؛ بنابراین اکنون بیشتر به دنبال آسیب‌پذیری‌ها، مخاطرات و پیامدهای تغییر اقلیم و راه‌های سازگار کردن خودمان با این پدیده در کشور هستیم.

ضیائیان گفت: سیاستمداران کشورمان نیز اکنون اهمیت تغییر اقلیم را دریافته‌اند و به دنبال راهکارهایی هستند که از خلال به کار بستن آن‌ها کمتر آسیب‌پذیر باشیم و سازگاری بیشتری با تغییر اقلیم پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه از برخی از مسئوولان سازمان جهانی هواشناسی و نهادهای بین‌المللی برای حضور در ششمین کنفرانس تغییر اقلیم دعوت کرده‌ایم و تلاش داریم که از حضور اندیشمندان بین‌المللی در این رویداد منطقه‌ای استفاده کنیم عنوان کرد: در این دوره مشارکت خوبی از سوی دانشگاه‌ها شاهد خواهیم بود و بسیاری از دانشگاه‌ها برای حضور در کنفرانس ابراز علاقمندی و همکاری خود را ابراز کرده‌اند. همچنین تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های اجرایی اعلام حضور کرده‌اند.

گفتنی است: ششمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه در محل کتابخانه ملی برگزار می‌شود.