شناسهٔ خبر: 69925 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سهم مسکن از تسهیلات بانکی باید به ۲۰ درصد برسد/ شهرداری‌ها به ارتقای شرایط سکونتی در بافت‌های فرسوده کمک کنند

طاهرخانی طاهرخانی، فراهم شدن تسهیلات بانکی را از جمله بسترهای لازم برای رونق تولید مسکن برشمرد و با بیان اینکه سهم مسکن از مجموع تسهیلات بانکی باید به ۲۰ درصد برسد، گفت: شهرداری می‌توانند با انجام اقدامات مختلف به ارتقای شرایط سکونتی ساکنان بافت‌های فرسوده کمک کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، شامگاه شنبه، ۲۹ تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر سیما به تبیین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و نیز تشریح نتایج نشست ویژه دست‌اندرکاران این حوزه با رییس‌جمهور پرداخت و گفت: عناصر نقش‌آفرین و دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه مسکن در این جلسه حضور داشتند و تحلیلی از وضعیت بازار مسکن ارائه و راهکارهایی نیز ارائه شد.               

وی یکی از راهکارهای تعادل‌بخش بازار مسکن را برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن برشمرد که توسط وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود و گفت: بر مبنای این طرح تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سه بخش شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دو سال آینده در دستور کار قرار دارد. موضوع مهم دیگر، بحث تکمیل و فروش اقساطی ۵۰۰ هزار واحد باقی‌مانده طرح «مسکن مهر» است که اتمام این واحدها نیز در برنامه این وزارتخانه است و علاوه بر آن موضوع عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن دنبال می‌شود.

طاهرخانی با اشاره به اینکه انجام این طرح‌ها نیازمندی‌های مختلفی دارد، فراهم شدن تسهیلات بانکی را از جمله این بسترها به‌ویژه در طرح «اقدام ملی تولید و عرضه مسکن» عنوان و اظهار کرد: در بحث مسکن مهر با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، افزایش تسهیلات بانکی برای واحدهای باقی‌مانده این طرح اتفاف افتاد که به تکمیل واحدها کمک خواهد کرد؛ همچنین دولت در قانون بودجه سال ۹۸ تبصره هشت را پیشنهاد داد که محوریت آن بر اساس استفاده از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی در تکمیل محوطه‌سازی‌ها، خدمات زیربنایی، روبنایی و بعضا تکمیل واحدهای مسکن مهر است که این اقدام در نوع خود جدید و در سال‌های قبل چنین امکانی فراهم نبوده است. همچنین وزارت نیرو در تامین زیرساخت‌های مسکن مهر ورود جدی‌تری کرده است و مجموعه این اقدامات چشم‌انداز روشن‌تری را در خصوص تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر ترسیم می‌کند.

سهم مسکن از تسهیلات بانکی باید به حدود ۲۰ درصد برسد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن پرداخت و گفت: برنامه اقدام ملی سه وجه مختلف دارد که یک وجه آن مربوط به شرکت بازآفرینی شهری است و منابع لازم برای بحث بازآفرینی شهری از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است و این کار به نحو مناسبی پیش خواهد رفت. در بخش بنیاد مسکن و حوزه مجموعه شهرهای جدید، موضوع اصلی مربوط به تامین تسهیلات با نرخ‌های معمول است و بحثی که در جلسه با رئیس‌جمهور صورت گرفت این بود که در سال‌های اخیر سهم مسکن از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها روند مناسبی نداشته است و بحثی که صورت گرفت این بود که این نرخ باید به حدود ۲۰ درصد برسد یعنی ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن تعلق بگیرد که پشتیبان مالی برای طرح اقدام ملی و نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن باشد.

لیست زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی استخراج شده است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص تامین زمین ساخت واحدهای مسکونی خاطرنشان کرد: ما چند ظرفیت برای تامین زمین برای توسعه مسکونی داریم؛ یک مورد موضوع ماده ۶ قانون ساماندهی مسکن است که به دستگاه دولتی تکلیف می‌کند که اراضی محدوده شهری خود را که مورد نیاز آنها نیست در راستای وظایف و مسئولیت هایشان در اختیار مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و شخص رییس جمهور نیز تاکید ویژه ای بر اجرای آن داشت و لیستی از این زمین‌ها نیز استخراج شده و در حال پیگیری است. محور دوم، اصلاح محدوده و حریم شهرها است در جاهایی که مطالعات نشان می‌دهد که ما نیاز به توسعه شهری جدید داریم و بخشی از آن ممکن است اراضی بخش خصوصی باشد که با ورود به شهر منجر به توسعه مسکن می‌شود بخش دیگر نیز که اراضی ملی است که تحویل مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن یا شرکت عمران شهرهای جدید خواهد شد؛ بخشی نیز مربوط به اراضی خود وزارت راه و شهرسازی و زمین هایی است که در حریم شهری قرار دارد که این اراضی به نوعی در اختیار طرح اقدام ملی قرار گرفته است و بخش عمده پروژه‌های آماده اجرا با استفاده از همین ظرفیت خود وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

مشکل تامین خدمات و زیرساخت‌ها برای تامین مسکن در بافت فرسوده کمتر وجود دارد

وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه اقدام ملی سه بخش مختلف دارد، افزود: یک بخش این برنامه مربوط به مجموعه بازآفرینی شهری است که بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی و عرصه‌های شهری در بافت ناکارآمد اتفاق می‌افتد و این طرح از اولویت‌های رییس‌جمهوری و مجموعه وزارت راه و شهرسازی و از دو جهت دارای اهمیت است؛ وجه نخست این است که در بحث تامین مسکن در بافت های فرسوده شهری مشکل تامین خدمات و زیرساخت های شهری کمتر وجود دارد و هزینه توسعه را کمتر می‌کند وجه دوم نیز این است که در بسیاری از بافت های ناکارآمد شهری جان مردم به هنگام حوادث غیرمترقبه و جز آن در خطر است؛ به همین دلیل اولویت و تاکید رئیس جمهور بر این بخش بوده است و منابع اعتباری یارانه‌ای نیز برای این بخش از محل صندوق توسعه ملی تامین کرده‌اند.

  در شهرهای جدید تامین خدمات و زیرساخت‌ها باید مقدم بر تولید و عرضه مسکن باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی بخش دوم برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را در مجموعه شهرهای جدید عنوان و اظهار کرد: عمده جامعه مخاطب شهرهای جدید اقشار متوسط و کم درآمد اجتماعی هستند. شهرهای جدید در مناطق کلان‌شهری واقع شده‌اند و بنابراین می‌توانند به بازار مسکن در این مناطق کمک و ظرفیت جدیدی ایجاد کنند. به علت در اختیار بودن زمین نسبتا ارزان‌قیمت، انعطاف نسبتا بالاتری برای عرضه مسکن در این شهرها وجود دارد؛ در عین حال تامین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی موضوع جدی این حوزه است و بحثی نیز در جلسه با رئیس‌‍جمهور در این خصوص انجام شد که هماهنگی میان دستگاه‌ها برای آماده‌سازی، مقدمه‌سازی و تامین خدمات و زیرساخت‌ها مقدم بر تولید و عرضه مسکن باشد.

برای رونق‌بخشی به بازار مسکن سهم این بازار از تسهیلات بانک‌ها باید به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند

وی افزود: یکی از نکاتی که در جلسه دست اندرکاران حوزه مسکن با رییس جمهور تحلیل شد و بخشی از کاهش عرضه واحدهای مسکونی در سالهای اخیر به آن مرتبط بود، بحث مربوط به تزریق تسهیلات بانکی به بخش مسکن بود؛ البته پرداخت تسهیلات بانکی به حوزه مسکن در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بهبود پیدا کرد و ۱۳ درصد مجموع تسهیلات پرداختی بانک ها را شامل شد؛ اما بحث مطرح شده در این جلسه این بود که برای رونق بخشی به بازار مسکن این سهم باید به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین امیدواریم بانک مرکزی در تحلیل‌های خود به این جمع‌بندی برسد و پشتیبانی این تسهیلات باشد.

آمارها نشان می دهد اقبال به نوسازی بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است/ شهرداری ها به ارتقاء شرایط سکونتی در بافت فرسوده کمک کنند

طاهرخانی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح بازآفرینی شهری اقدامی است که اخیرا صورت گرفته است، تصریح کرد: با نرخ یارانه‌ای که برای این تسهیلات وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که روند مشارکت و استقبال مردم در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده افزایش یابد و هم اکنون نیز آمارهای شرکت بازآفرینی شهری ایران نشان می‌دهد که اقبال به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است؛ شهرداری ها نیز در وجوه مختلف می‌توانند به این طرح کمک کنند و یکی از این اقدامات بحث پروانه ساختمانی بوده است که اقدامات خوبی انجام داده اند. همچنین شهرداری‌ها از طریق انجام اقداماتی نظیر ایجاد فضاهای باز شهری، فضای ورزشی، بهداشتی و بهسازی معابر شهری بایستی به ارتقاء شرایط سکونتی کمک کنند. این اقدامات با ایجاد ارزش افزوده، مردم و مالکین این بافت‌ها را تشویق و ترغیب می‌کند که اقبال بیشتری به نوسازی شهری داشته باشند. هم اکنون مشکل عمده ای که بافت های فرسوده با آن روبرو هستند نزولی بودن کیفیت زندگی است که باعث می‌شود سرمایه گذاران بازدهی لازم را در این بافت ها نداشته باشد. قاعدتاً هم مجموعه شهرداری ها و هم سایر دستگاه‌ها یکی از نقاط تمرکزشان باید سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده باشد و نباید در این بافت ها با کمبود سرانه های شهری و فضاهای با کیفیت مواجه باشیم و اگر در این حوزه‌ها سایر دستگاه‌ها و شهرداری ها ورود کنند مجموعه وزارت راه و شهرسازی بر مسئولیت اصلی خود که به نوعی هدایت فرآیند نوسازی مساکن شهری تمرکز کند می توانیم امیدوار باشیم که از بازآفرینی شهری نتایج بهتری بگیریم.

در شش ماهه اخیر ۱۱۲ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده است/ ۱۶۰ هزار واحد مسکونی مهر تنها معطل زیرساخت‌ها هستند

وی در خصوص ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده طرح مسکن مهر نیز گفت: حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی نشده‌اند یعنی بخشی از آن‌ها حتی به مالکان تحویل نیز شده‌اند و سرجمع حدود ۴۰۰ هزار واحد دیگر از این طرح وجود دارد و در شش‌ماهه اخیر ۱۱۲ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده است.

وزارت تعاون و قوه قضاییه به پرونده واحدهای مسکن مهر دارای مشکل حقوقی ورود جدی کنند

طاهرخانی افزود: هم اکنون ۱۶۰ هزار واحد دیگر مسکن مهر تکمیل شده و  تنها معطل زیرساخت‌ها هستند؛ یعنی ابنیه این واحدها به اتمام رسیده و با تکمیل نصبیات و زیرساخت‌ها این واحدها نیز آماده تحویل به متقاضیان است. همچنین ۴۰۰ واحد باقی مانده مسکن مهر به جز واحدهای فاقد متقاضی به صورت میانگین بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تمرکز اصلی روی بخش زیرساخت‌های این واحدها است. همچنین هر نوع منابعی که از محل تبصره هشت دیده شده است که مجموعه وزارت راه و شهرسازی از محل منابع داخلی خود هزینه کند و همچنین با تاکید رئیس جمهور بر تکمیل زیرساخت‌های خدمات شهری طرح مسکن مهر می توانیم امیدوار باشیم بخش عمده مسکن مهر همین امسال به پایان برسد. مشکل ما واحدهایی هستند که در بستر حقوقی به مشکل خورده‌اند و عموماً به بحث تعاونی‌ها مرتبط است که اختلافاتی در این تعاونی ها وجود دارد یا زمین آنها به مشکل خورده است و پرونده این واحدها در سیستم قضایی است. تعیین تکلیف این واحدها نیازمند ورود جدی وزارت تعاون و همینطور دستگاه قضا است و با توجه به وجه اجتماعی این مشکل نیازمند ورود جدی تر دستگاه قضا است و رسیدگی خارج از نوبت و با سرعت بالای پرونده‌ها در این حوزه است
 
وی در بخش پایانی سامان دادن به بافت فرسوده را موضوعی میان‌بخشی خواند که نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است و گفت: بازسازی این بافت‌ها به تنهایی از عهده وزارت راه شهرسازی ساخته نیست؛ بلکه نیازمند هماهنگی و همکاری میان‌بخشی است. مجموعه شهرداری ها در راس این موضوع هستند زیرا بخشی از شهرهای ما هستند و در بسیاری از این بافت‌ها ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی قابل‌توجه و هویت‌های شهری وجود دارد که با از بین رفتن این بافت ها و نزولی شدن کیفیت زندگی در آنها نمی‌توانیم از این ظرفیت بهره مند شویم؛ بنابراین یکی از دستورکارهای اصلی شهرداری‌ها این است که کمک کنند شرایط زندگی در این بافت‌ها ارتقا پیدا کند.