شناسهٔ خبر: 69939 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

افتتاح رادار ترمینال هوایی تهران موجب ارتقای امنیت و سلامت پروازها می‌شود / می‌توانیم قطب سازنده و صادر کننده رادار باشیم

افتتاح رادار کوشک بزم با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افتتاح رادار TMA تهران را موجب افزایش پوشش راداری کشور دانست و گفت: این اقدام گامی بزرگ برای ارتقای سطح سلامت و امنیت پروازها محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح رادار ترمینال هوایی ایران در مجموعه راداری کوشک بزم، ضمن تشکر از همکاران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابت نصب این رادار، درباره اهمیت و ضرورت این اقدام گفت: ارتقای ایمنی پرواز و رساندن ظرفیت مدیریت پرواز کشور به سطح استانداردهای جهانی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: این پروژه به منظور توجه به تجهیز و توسعه ظرفیت ناوبری و ارتقای لایه های کنترل پرواز که می‌تواند دقت هدایت پرواز را به حداکثر برساند، اجرا شد.

اسلامی در توضیح ظرفیت رادار ترمینال هوایی تهران گفت: با توجه به پوشش راداری در ارتفاع، مدیریت منطقه هوایی شمال کشور تسهیل و پوشش راداری تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: این سیستم راداری جدید از زمان روشن شدن موتور هواپیما در فرودگاه، کلیه اطلاعات را با سیستم مراقبت پرواز مبادله می کند و اجازه می دهد هواپیما تحت نظارت و بررسی قرار بگیرد. به این صورت مرکز کنترل می‌تواند هم به مسیرهای ورودی و هم خروجی پایتخت نظارت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی نصب این رادار را یک اقدام اساسی و یک گام بزرگ برای امنیت و سلامت پروازها توصیف کرد و گفت: امیدوار هستیم با اقدامات تکمیلی پوشش راداری کشور را به صددرصد برسانیم.

وی ادامه داد: وضعیت ما با گذشته تفاوت معنی داری پیدا کرده است. در سال های خیلی دور ما برای نظارت بر وضعیت هواپیما به اطلاعات ارسالی از هواپیما متکی بودیم. اما امروز تمام اطلاعات در مانیتورهای مراکز راداری و مرکز کنترل فضای کشور قابل مشاهده است. با این اقدام ضریب ایمنی و دقت مشاهدات به حداکثر ظرفیت خود رسیده است.

اسلامی با اشاره به این موضوع که نصب و راه اندازی رادار ترمینال هوایی تهران تماما توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است، گفت: بحمدالله ایران از منظر منابع انسانی کشور توسعه یافته ای است و دانش و مهارتی ارزشمند به ویژه در حوزه هوانوردی در کشور وجود دارد.و

وی افزود: امروز هم با قابلیت پرسنل دولتی و هم شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در حوزه رادار پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم. زمانی در این زمینه به خارجی وابسته بودیم، اما امروز تولیدات صورت گرفته، امکانات به وجود آمده و ظرفیت ها به ظهور رسیده است و ما می توانیم به عنوان یک قطب سازنده و صادر کننده نیز مطرح شویم.