شناسهٔ خبر: 69947 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دو ماهنامه حوالی منتشر شد

مجله معماری و شهرسازی شماره یک و دو دو ماهنامه حوالی که زمینه فعالیت آن معماری و شهرسازی است، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «حوالی» مجله‌ای است دربارۀ ما و فضای اطرافمان؛ مجله‌ای که قصد دارد از محیط زندگی آدم‌ها بگوید و تجارب مستند آنها از زیستِ روزمره‌شان در این فضاها را به اشتراک بگذارد. این دو ماهنامة مستقل در تلاش است تا نگاهی انسانی به مفهوم «فضا» داشته باشد و بر همین اساس در معرفی‌اش فضا را موجودی زنده می‌داند که با آدم‌ها ساخته می‌شود، بر ما تأثیر می‌گذارد و از ما تأثیر می‌پذیرد.

نخستین شماره از این دوماهنامه در اسفند ماه سال گذشته با موضوع «ترمینال» منتشر شد. موضوعی که علت انتخابش برای شماره نخست مجله در سرپرونده آن اینطور توضیح داده شده است: «ترمینال برای خیلی از آمدن‌ها نقطه شروع یک مواجهه است. دروازه‌ای در میانة شهر که اولین دیدار بی‌واسطه با مقصد در آن اتفاق می‌افتد. نخستین تصاویر شفاف از شهر پیش رویمان در این فضاست که نطفه می‌بندد. ما هم به سیاق بسیاری از ورودها، نخستین مواجهه‌مان را با فضاهایی که تجربه می‌کنیم، از حوالی ترمینال آغاز کردیم. ترمینال را مدخلی دانستیم برای روایت کردن از ما و فضای اطرافمان.»

شماره دوم حوالی که در اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شد، «قبرستان» را در مرکز توجه خود قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تا زوایای مختلف این فضا را مورد کنکاش قرار دهد؛ از روایت‌های اول شخص دربارة نخستین مواجهه‌ها با قبرستان تا جستارهایی دربارة تفاوت بهت‌آور تجربة مرگ در شهرهای بزرگ و کوچک یا گزارش‌هایی درباره ساماندهی قبرستان‌ها و تأثیرات دنیای مدرن بر ساز‌و‌کار آنها. برای پرداختن به این گوشه‌و‌کنارها، به شهرها و کشورهای مختلف سرک می‌کشد تا بتواند به مدد این روایت‌ها و تجارب جرقه‌هایی از چیستی فضای قبرستان در ذهن مخاطب ایجاد و قدمی در راستای عمیق‌تر شدن در شناخت آن بردارد.

حوالی در هر شماره یک فضا را در مرکز توجه خود قرار می‌دهد و آن طور که خودش را معرفی می‌کند، در تلاش است به موضوعات و فضاهایی سرک بکشد که کمتر به آنها پرداخته شده است. می‌کوشد تا این به‌اشتراک‌گذاری مجالی شود برای اینکه بتوانیم به حوالی خود نزدیک‌تر شویم، نسبت به فضاهای اطرافمان حساس‌تر باشیم و نهایتاً تلاش کنیم تا حوالی‌مان جای بهتری برای زندگی کردن باشد و سهمی در این تغییر داشته باشیم.

حوالی در هر پرونده سعی می‌کند از سه منظر کلی به موضوعات بپردازد. از من‌ها، از دیگران و از دیگر چیزها عناوینی است که برای این سه زاویة نگاهش انتخاب کرده است و از مجموع این سه نگاه در پی آن است که بتواند نگاه نزدیک‌تری به پیچیدگی‌ها و درهم‌تنیدگی‌های واقعیت‌های شهری داشته باشد. در انتخاب موضوعاتش هم سراغ فضاهایی می‌رود که اغلب بی‌اهمیت شمرده، به حاشیه رانده شده‌اند و جای چندان در گفتمان‌های رایج معماری و شهرسازی نداشته‌اند. حوالی در شماره‌های پیش رو به موضوعاتی از قبیل «ورزشگاه و باشگاه»، «پل»، «پادگان» و ... خواهد پرداخت.

مجله حوالی توسط تیم شش نفرة گردانندگان که همگی از فارغ‌التحصیلان رشتة شهرسازی هستند اداره می‌شود. این تیم پیش از این مجلة دانشجویی «شهرت» را در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران منتشر می‌کرده است. حوالی مجله‌ای مستقل است که بخشی از هزینه‌های انتشار دو شمارة نخستش را از طریق راه‌اندازی کمپین تأمین مالی جمعی و پیش‌فروش مجله تأمین کرده است. حوالی، اولین مجله‌ای است که از این روش تأمین مالی استفاده کرده است و در حال حاضر بعضی مجلات دیگر هم برای تأمین مالی خود به این روش روی آورده‌­اند.

گفتنی است، صاحب امتیاز و مدیرمسئول این دو ماهنامه سمیرا هاشمی نعمت‌آبادی است و زمینه فعالیت این دو ماهنامه معماری و شهرسازی است.

برچسب‌ها: