شناسهٔ خبر: 69969 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان:

مشکلات مسجدسلیمان در یک برنامه‌ریزی همه جانبه یکبار برای همیشه رفع می‌شود

مازیار حسینی مازیار حسینی از رفع مشکلات مسجد سلیمان در یک برنامه‌ریزی همه جانبه یکبار برای همیشه خبر داد و گفت: با مجموعه اقداماتی که در مسجدسلیمان انجام می دهیم یکبار برای همیشه مسائل و مشکلاتی که شهر و مردم ساکن در آن دارند را حل و فصل خواهیم کرد.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اهداف سفر خود به آن استان، نکاتی را ارایه کرد و گفت: سفر به خوزستان به دستور وزیر راه و شهرسازی به منظور ارزیابی خسارات زلزله با بزرگی ۵.۷ و همچنین تعیین‌تکلیف و ساماندهی برخی از سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و در معرض خطر مسجد سلیمان و شهر اهواز انجام شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از مشکلاتی که مردم  منطقه مسجد سلیمان دارند شامل برخی از محدودیت‌هایی است که در منطقه به جهت مصوب نشدن طرح تفصیلی وجود دارد. از آنجاییکه شهرداری مجوز قانونی برای ساخت و ساز در منطقه نمی‌دهد مردم خود به ساخت و ساز مبادرت می‌ورزند و به همین دلیل که سیکل قانونی طی نمی‌شود، کیفیت ساخت و ساز، پایین و غیرقابل‌قبول است.

حسینی یادآور شد: زلزله‌ای با شتاب ۲۵ سانتیمتر بر مجذور ثانیه توانسته آسیب‌های جدی به واحدهای مسکونی مسجدسلیمان وارد آورد. درحالیکه طبق آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان‌های این منطقه باید برای زلزله‌ای تا شتاب ۳۰۰ سانتیمتر بر مجذور ثانیه دوام بیاورند و اینها حاکی از کیفیت ساخت و ساز پایین در منطقه مسجدسلیمان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان پیشنهادهای خود که در جلسه شورای مدیریت بحران استان در مسجد سلیمان مطرح کرد، گفت: برداشتن محدودیت‌های ساخت و ساز برای ساکنان و فراهم آوردن مسیرهای قانونی از جمله خواسته‌های ما در بازدیدهای میدانی از منطقه بوده است.

حسینی افزود: در بازدیدهای میدانی از مسجدسلیمان دو گونه جابه‌جایی برای ساختمان‌ها باید رخ دهد. گونه نخست ساختمان‌هایی هستند که در مناطقی واقع شده‌اند که مشکلات زیست‌محیطی ناشی از نفت و گاز را دارند که جزو مناطق ممنوعه برای سکونت به شمار می‌روند و گونه دوم، ساختمان‌هایی هستند از منظر توپوگرافی و شیب، غیرقابل سکونت به شمار می‌روند که تمامی این ساختمان‌ها باید از محل‌های پرخطر جابه‌جا شده و به جایی دیگر منتقل شوند.

این مقام مسئول از برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای ساماندهی واحدهای مسکونی که در مناطق پرخطر مسجد سلیمان واقع شده‌اند، خبر داد و گفت: معمولا در جابه‌جایی ها مقاومت مردمی وجود دارد اما در بازدیدهایی که انجام شد و صحبت هایی که با مردم منطقه داشتیم، پذیرش اجتماعی برای انجام طرح جابه جایی واحدهای پرخطر مسجد سلیمان وجود دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: تهیه طرحی مناسب و همه‌جانبه که بر اساس آن طرح، بتوان محلات با خطر ریسک بالا را در مسجدسلیمان و اهواز جابه جا کرد، می‌تواند به حل برخی از مشکلات کنونی، بینجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: موضوعی که در جریان بازدید با آن مواجه شدیم، ساختمان‌هایی هستند که ساخته شده‌اند و در زلزله هم آسیب دیده‌اند اما به لحاظ مهندسی، قابلیت بهسازی لرزه‌ای و استحکام‌بخشی مجدد دارند که در این‌باره نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌تواند برای چنین واحدهایی طرح بهسازی تهیه کند که در این موارد نیازی به جابه‌جایی ساختمان و سکنه نیست.

وی ساماندهی مسجدسلیمان را مانند تجربه مشابه‌ای که وزارتخانه در خصوص چابهار و زاهدان در  دستور کار قرار داده است و بر اساس آن توافقی سه‌جانبه بین سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دستور کار دارد، عملیاتی و اجرایی دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با مجموعه اقداماتی که در مسجدسلیمان انجام می دهیم یکبار برای همیشه مسائل و مشکلاتی که شهر و مردم ساکن در آن دارند را حل و فصل خواهیم کرد.

حسینی جابه‌جایی محله منبع آب اهواز را از دیگر مواردی برشمرد که وزارتخانه در دستورکار قرار داده است و گفت: در سفر به خوزستان، بازدیدی از محله منبع آب اهواز که در سکونتگاه غیررسمی در بافت شهری اهواز قرار دارد، داشتیم. محله منبع آب اهواز در یک توپوگرافی نامناسب و شیب خطرناک در منطقه‌ای با لرزه خیزی بالا، قرار دارد. در جلسه ای که با همکاران شرکت بازآفرینی شهری داشتیم در استان تصمیمات مناسبی برای جابه جایی این محله پرخطر در دستور کار است.