شناسهٔ خبر: 70146 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان مطرح کرد؛

وظیفه دولت تعادل‌بخشی به بازار مسکن است/ارایه مشوق‌های دولت به سازندگان واحدهای مسکونی با متراژ ۴۰ تا ۸۰ مترمربع/قیمت مسکن کاهش می‌یابد

مازیار حسینی مازیار حسینی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تعادل‌بخشی به بازار مسکن است بر بهره‌مندی دولت از دو ابزار زمین و ارایه مجوز برای رونق بخشی به جریان تولید مسکن تاکید کرد و گفت: بحث زمین و مجوزها ابزاری در دست دولت برای رونق بخشی به جریان تولید مسکن است که از آنها بهره لازم را می‌برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما به ارایه سیاست‌های وزارتخانه در خصوص موضوع مسکن و رونق داد به جریان تولید مسکن، پرداخت.

حسینی با اعلام اینکه مسکن در کشور ایران به عنوان کالای سرمایه ای شناخته می شود، گفت: به رغم آنکه در اکثر کشورهای دنیا، مسکن کالای مصرفی و نه سرمایه است اما در ایران، متاسفانه مسکن کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود و مردم ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در این حوزه بیاورند که به نظر می آید نسبت به دیگر بازارهای موازی که به شدت به اقتصاد ضربه می‌زند و بعضا موجب بیرون رفتن سرمایه از کشور می‌شود، سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در شرایط فعلی کاری منطقی باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش مسکن از ریسک کمتری نسبت به بازارهای موازی سرمایه ای به شمای می‌روند، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در حوزه مسکن موجب می شود تا سرمایه در داخل کشور باقی بماند و از این منظر سرمایه گذاری در بخش مسکن به نفع اقتصاد کشور است.

این مقام مسئول یادآور شد: مسکن به عنوان کالای سرمایه ای در ایران از نظام عرضه و تقاضا تبعیت می کند.

حسینی با یادآوری اینکه در چند سال گذشته تولید مسکن در کشور با کاهش مواجه بود، توضیح داد: از یکسو کاهش تولید مسکن و از سوی دیگر عدم همخوانی تولید مسکن با تقاضای واقعی در مناطق مستعد، مشکلاتی را برای مردم و کشور ایجاد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آمارها حاکی است که  عمده معاملات انجام شده در ۴۷۰  محله تهران در ۵۰ محله و در متراژهایی به مساحت ۴۰ تا ۸۰ مترمربع بوده است. در حالیکه عمده پروانه های صادره برای متراژ بالای ۱۲۰ مترمربع صادر شده است.

حسینی تمرکز سیاستگذاری وزارتخانه را برای تامین مسکن خانه‌اولی‌ها عنوان کرد و گفت: تقاضای مسکن روی ۷۵ تا ۸۰ مترمربع است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تعادل بخشی به بازار مسکن است، خاطرنشان کرد: وظیفه دولت این است که بازار را رصد کند و بر مبنای طرح جامع شهرها و جمعیت‌پذیری که برای شهرها در نظر گرفته می‌شود سعی کند که عرضه و تقاضا و جهت‌گیری‌ها را تعیین کند.

تقاضای واقعی مسکن متراژهای  ۴۰ تا ۸۰ متری است

حسینی یادآور شد: مسکن جزو کالاهایی است که بیش از ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری آن را بخش خصوصی انجام می‌دهد. و بر همین اساست نیز عملا طرح‌هایی که در دستور کار قرار داده شده است، طرح‌های محرکی هستند و اصل کار را بخش خصوصی انجام می دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سمت و سو و سیاستگذاری برعهده دولت و وزارتخانه راه و شهرسازی و ساخت و ساز برعهده بخش خصوصی است باید مشوق هایی ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران به تولید مسکن برای دهک های متوسط و پایین که تقاضای واقعی مسکن در آن دهک هاست، متمایل شوند.

حسینی ادامه داد: قاعدتا در مناطق لوکس شهرها با مساحت ۲۵۰ و ۳۰۰ مترمربع به بالا هدف تولید مسکن دولت نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه قیمت مسکن نباید گران شود، گفت: قطعا قیمت مسکن پایین می‌آید اما کاهش قیمت مسکن متناسب با سایر پارامترهای اقتصادی خواهد بود.

حسینی ادامه داد: تقویت جریان تولید مسکن وظیفه وزارتخانه راه و شهرسازی است که سیاستگذاری ها نیز در این مسیر برنامه ریزی شده است. در عین حال، باید تلاش کنیم تا همزمان علاوه بر تقویت سمت عرضه، سمت تقاضا را نیز تقویت کرده و سمت عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم. در این راستا، کاری که در دست انجام است، تیدبل وام ساخت به وام فروش اقساطی تبدیل کنیم.

به گفته وی، اتصال وام ساخت به وام فروش اقساطی با مصوبه شورای پول و اعتبار در ۲۷ اسفند ۹۷ رخ داد و کمک بزرگی به سیاست‌گذاری در بخش مسکن کرد.

تحویل ۱۱۲ هزار واحد مسکن مهر در سال‌جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی ابزار دولت را برای رونق تولید مسکن، زمین و مجوزها برشمرد و گفت: بحث زمین و مجوزها ابزاری در دست دولت است که از آنها بهره لازم را می‌برد. مجوزها در شهرها برعهده شهرداری هاست اما در بسیاری از شهرها جدید خود وزارت راه و شهرسازی صاحب اختیار است و از تمامی ابزارها در چند ماه گذشته که تغییراتی در وزارتخانه رخ داد، بهره لازم گرفته شد.

حسینی ادامه داد: با تغییرات گسترده در وزارتخانه راه و شهرسازی، سیاست های انقباضی به سیاست های انبساطی تغییر جهت داد، تلاش کردیم تا این سیاست ها را دنبال کنیم که نتایج آن کاملا مشخص است. در چند ماه گذشته در حدود ۱۱۲ هزار واحد مسکن مهری که قول آن به مردم داده شده بود تکمیل و به مردم تحویل شد.

وی افزود: برخی از مالکان بودند که دفترچه قسط داشتند و قسط پرداخت می کردند اما واحدهای مسکونی خود را تحویل نگرفته بودند که دراین مورد در بسیاری از موارد واحدها را تکمیل کرده و تحویل متقاضیان شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در طرح اقدام ملی که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی برنامه ریزی شده است تاکنون ۵۷۰۰۰ واحد مسکونی عملیاتی شده است و در آینده نزدیک ۱۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر آغاز می‌شود.