شناسهٔ خبر: 7017 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همایش ارزیابی عملکرد سال ۹۳ اداره کل بنادر هرمزگان مطرح شد

حرکت به سوی خودکفایی ریلی و مهندسی مدیریت تفکر

محمد رضا پوررجبی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ارزش اسمی تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی را ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و افزایش درصد آماده به کاری این گنجینه گرانبها را به عنوان اولویت مهم پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور در سال ۹۴ دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد رضا پوررجبی معاون فنی و نگهداری این اداره که در همایش ارزیابی عملکرد سال ۹۳ مشاورین واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان سخن می گفت، اظهار کرد: رسالت واحد فنی و نگهداری در واقع پشتیانی از دو واحد دریایی و بندری در سه بخش تجهیزات خشکی( گنتری کرین، ترانستینر، جرثقیل های سبک، سنگین و فوق سنگین)، دریایی(لایروب، یدک کش های خدماتی، شناورهای ناجی، راهنمابر،) و مخابراتی( VTS، HF، MF و زیر ساخت) است.

وی افزود: بهره گیری از این تجهیزات کمک می کند تا عملیات جابجایی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری کشور بدون کوچکترین خللی انجام شود.

پور رجبی همچنین بیان کرد: اجرای این رویه از سال ۸۵ با بهره گیری و جذب مشاورین دانشگاهی کلید خورد که در یک دهه اخیر خوشبختانه قدم های بزرگی در این راه برداشته شده است.

پوررجبی ارزش اسمی تجهیزات بندری و دریایی مورد استفاده در بندر شهید رجایی را بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و از این تجهیزات استراتژیک کشور به عنوان "گنجینه گرانبهای پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور" یاد کرد.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره شرایط بسیار سخت تأمین قطعات طی سالیان اخیر به دلیل اعمال تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران گفت: هر چند مدتی است که تلاش های گسترده دیپلماتیک برای رفع این تحریم ها در حال انجام است اما بهتر این است که از طریق پیگیری سیاست نگهداری اصولی این تجهیزات، میزان نیاز به این قطعات را با تفکر و نگرش مهندسی مدیریت کنیم.

پوررجبی همچنین ضمن تأکید بر ضرورت قطع وابستگی کشور به قطعات ساخت خارجی در بخش تجهیزات دریایی و بندری، گفت: باید با حرکت روی ریل خودکفایی فنی، به سمت و سویی برویم که بخش قابل توجهی از تولید این قطعات در داخل کشور  بومی سازی شود.

وی درباره افزایش درصد آماده بکاری تجهیزات استراتژیک پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور در سال ۹۴ به عنوان یکی از مهم ترین انتظارات واحد فنی و نگهداری از مشاورین خود سخن به میان آورد و افزود: با برنامه ریزی دقیق در بحث تعمیرات و توجه به شرایط رونق اقتصادی فعالیت های بندری پس از لغو تحریم ها و بازگشت خطوط لاینری کشتیرانی، باید تجهیزات دریایی، خشکی و مخابراتی بندر به وضعیت آماده به کاری مطلوب قابل قبول برسد.

در خبری دیگر جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در نشستی مشترک با مسئولان بندری و ریلی کشور ضمن تشریح ابعاد مختلف ایده توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور و پسکرانه آن، از تأکیدات و دستورات مقامات عالی رتبه کشور به ویژه مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزیر راه در این رابطه سخن به میان آورد و گفت: این موضوع از یک طرف دستور سازمانی است و از طرف دیگر یک ایده کارشناسی محسوب می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در ۱۸ ماه گذشته و پس از برگزاری پنج نشست مشترک بین مسئولان ارشد سازمان بنادر و شرکت راه آهن و همچنین برگزاری نشست های دیگر در قالب کمیته های تخصصی و اجرایی، خوشبختانه سهم ریلی در بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره) و بندر شهید رجایی روند مثبت و سیر صعودی را در پیش گرفته است. 

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی دراین باره افزود: حمل ریلی کالا از اسکله ها با حمل از بندر تفاوت دارد و اگر چنین تفکیکی صورت نگیرد، دچار اشتباه استراتژیک شده ایم.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز در این نشست، ضمن یادآوری اقدامات صورت گرفته به منظور تدوین مباحث مربوط به توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر در یکسال و نیم گذشته، تأکید کرد: باید رویکرد سال ۹۴ نشست مشترک مدیران بندری و ریلی، پرداختن به مباحث کاربردی باشد.

نظر شما