شناسهٔ خبر: 7019 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:

هندی‌ها تکمیل طرح توسعه فاز یک بندر چابهار را تا شهریورماه کلید می‌زنند/ تکمیل طرح توسعه فاز یک در نیمه سال ۹۵

بندر امیرآباد مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هندی‌ها تکمیل طرح توسعه فاز یک بندر چابهار را تا شهریورماه کلید می‌زنند گفت: امیدواریم تا پایان نیمه اول سال ۹۵ طرح توسعه فاز یک بندر چابهار به اتمام برسد.

سیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بازدید گادکاری وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌ها هند از بندر چابهار در روز پنجشنبه گذشته گفت: طی چهار الی پنج سال گذشته دولت هند از طرح توسعه بندر چابهار بازدیدهایی داشت و مذاکراتی درباره سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار انجام شد.

وی با بیان اینکه سفرهای هیئت هندی به ایران طی سال های اخیر نشان از علاقمندی آنها برای سرمایه گذاری در بندر چابهار دارد افزود: در سفر هفته گذشته وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌های هند به ایران تفاهم‌نامه ای میان او و دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای سرمایه‌گذاری هند در طرح توسعه فاز یک بندر چابهار امضا شد که در همین راستا اعضای هیئت هندی پنجشنبه گذشته از روند پیشرفت طرح توسعه این بندر بازدید کردند. در این بازدید گادکاری اظهار امیدواری کرد که هند طرح توسعه فاز یک بندر چابهار را بر اساس زمان تعیین شده در تفاهمنامه اجرا کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات بندر چابهار توسط طرف هندی انجام می شود، درباره زمان آغاز فعالیت آنها در طرح توسعه فاز یک بندر چابهار گفت: عملیات اجرایی این فاز در ۶ ماهه اول امسال باید توسط طرف هندی آغاز شود.

وی همچنین از احتمال مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی هند در فاز دوم بندر چابهار خبر داد و گفت: در حال حاضر فاز یک بندر پیشرفت  ۵۷ درصدی دارد که توسط ایران انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد تا پایان نیمه اول سال ۹۵ طرح توسعه فاز یک بندر چابهار به اتمام برسد.

رضوانی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر  ۲.۵ میلیون تن کالا در سال است که با اتمام فاز یک ۶ میلیون تن به ظرفیت فعلی بندر اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارشنبه هفته گذشته یادداشت تفاهمی بین گادکاری وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌های هند و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران به منظور توسعه فاز یک این بندر توسط دولت هند به امضا رسید.

بر اساس این تفاهمنامه سرمایه گذاری دولت در بندر چابهار در دو بخش صورت می گیرد؛ بخش اول مربوط به تجهیز و توسعه فاز یک بندر چابهار است که عمده فعالیت در سکو توسط ایرانی ها انجام شده٬ در این تفاهم‌نامه هندی ها پذیرفتند ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز فاز یک بندر چابهار سرمایه گذاری کنند و بر اساس بخش دیگری از این تفاهمنامه، طرف هندی برای سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری در توسعه سایر فازهای بندر چابهار نیز اعلام آمادگی کرده است./

نظر شما