شناسهٔ خبر: 70235 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رشد ۳۰۰ درصدی احداث باندهای دوم خراسان جنوبی در سه سال گذشته

چهارخطه معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی خراسان جنوبی از رشد ۳۰۰ درصدی احداث باندهای دوم در محورهای استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رساني اداره کل راه وشهرسازي استان خراسان جنوبي, میرمحمد مودی درجلسه بررسي علل وعوامل تصادفات جاده اي اظهارداشت: وقتی باندهای دوم اجرا شده در کنار آن عامل‌های دیگری که در تصادفات دخیل بودند افزایش پیدا کردند لذا شاهد بالارفتن سرعت و سپس افزایش واژگونی‌ها هستیم.

 معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی  با اشاره به نقش باند دوم در کاهش تصادفات جاده اي گفت: به طور مثال ۵۰ درصد محور دیهوک- راور دوبانده شده ولی آیا تصادفات هم کمتر شده است.

وی با اشاره به آمارارائه شده توسط پلیس راه که ۴۷ درصد تصادفات در راه‌های اصلی است بیان کرد: از آنجایی که پلیس حضور خود را در راه‌های اصلی زیاد کرده، مسیرهای تردد بیشتر به سمت راه‌های روستایی رفته است.

غفلت از عامل انسانی در تصادفات

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: راه روستایی قرار نیست محور ترانزیتی باشد لذا خدمات در حد راه روستایی ارایه می‌دهد پس از عوامل انسانی که بیش از ۹۰ درصد علت تصادفات است نباید غافل بود.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی در حوزه زیرساختی کار خود را انجام می‌دهند اما دو عامل خودرو و انسان نباید رها شوند.

مودی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد ادامه داد: همانطور که کمپین جاده مرگ در استان راه اندازی شد، انتظار می‌رود پویشی برای بستن کمربند ایمنی هم ایجاد شود تا اثر آن را شاهد باشیم.

وی افزایش ۳۰۰ درصدی باند دوم در استان را یادآور شد و گفت: باید دید آیا به همین میزان کاهش تصادفات را شاهد هستیم.

ورودی جدی به فرهنگ سازی رانندگی ایمن جهت كاهش تصادفات

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اصلاً در راه روستایی با سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر نباید شاهد کشته باشیم ادامه داد: قرار نیست تمام راه های روستایی تبدیل به آزاد راه شود بلکه نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی بر ورود جدی بخش دانشگاهی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه ها به حوزه فرهنگ‌سازی تاکید کرد و گفت: حتی نیاز است که واحد درسی هم برای این موضوع ایجاد شود.

مودی به هزینه های زیرساختی در جاده‌های استان اشاره کرد و افزود: علیرغم این هزینه‌های هنگفت اما تصادفات زیادی ناشی از نبستن کمربند ایمنی رخ می‌دهد.وی ادامه داد: اگر راننده‌ای حواسش جمع باشد جاده با سرعت ۹۵ کیلومتر می‌تواند ایمنی را تامین کند لذا اگر سرعت فقط ۱۰ کیلومتر بالا رفت نیاز به احداث بزرگراه خواهد بود.

افزایش کنترل در محورهای اصلی عاملی برای سفر در راه های فرعی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: قرار نیست این هزینه هنگفت را در راه روستایی و فرعی اجرا کنیم و اگر روی فرهنگ‌سازی سرمایه گذاری شود قطعاً نتیجه بهتری را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه هیچکدام از جاده‌های استان به لحاظ ترافیکی در بحث ساخت آزادراه برای سرمایه گذار توجیه ندارد اضافه کرد: پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد و قرار نیست آزادراه شود.مودی با اشاره به شدت خرابی در راه‌های روستایی استان اظهار داشت: دلیل این امر آن است که پلیس نظارت‌ها را در محور اصلی افزایش داده لذا رانندگان محورهای روستایی و فرعی را ترجیح می‌دهند، به عنوان مثال در محور سه قلعه خودروهایی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر تردد می‌کند در صورتی که همین خودرو در محور بیرجند- قاین نمی‌تواند با این سرعت حرکت کند.

وی تاکید کرد: ایمنی سقف ندارد و اگر جاده‌ها ایمن باشند باید راننده هم نکات ایمنی را رعایت کنند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های راه و شهرسازی حذف کمربندی از ورودی شهرها است ادامه داد: به دنبال این هستیم که فضای شهری را ساماندهی کنیم تا به کاربران جاده‌ای خدمات دهند که همین مساله باعث می‌شود رانندگان فرصت استراحت داشته باشند.

وی با اشاره به وجود ۲ کریدور اصلی کشور در خراسان جنوبی گفت: ۴۲۴ کیلومتر از کریدور چابهار در استان واقع شده که ۱۹۱ کیلومتر معادل ۴۵ درصد دو بانده شده است.

مودی به وضعیت کریدور بندرعباس در استان اشاره کرد و افزود: از ۳۵۶ کیلومتر این کریدور که در خراسان جنوبی واقع شده ۲۰۴ کیلومتر معادل ۵۷ درصد به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال پیش نهضت دوبانده شدن این ۲ کریدور در استان آغاز شد اضافه کرد: ۶۱۴ کیلومتر باند دوم در استان داریم که ۳۴۰ کیلومتر آن در دو، سه سال اخیر اضافه شده و رشد ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۴۹ کیلومتر از ۵۷۰ کیلومتر کریدور بیرجند – طبس اصفهان و طبس – یزد به بهره برداری رسیده است گفت :۲۹ کیلومتر آسفالت شده و اولویت دارد و هفت کیلومتر هم آماده آسفالت است.وی با تاکید بر اینکه باندهای دوم در تمام شهرستان‌های استان اجرا می شود ادامه داد: به طور کلی ۴۴۰ کیلومتر باند دوم در دست اجرا بوده که ۵۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۹۰ کیلومتر آماده آسفالت در اولویت اجرایی امسال است.

نیاز ۹۰۰ میلیارد تومانی برای احداث ۱۵۰ کیلومتر باند دوم

مودی گفت: به طور متوسط هر کیلومتر باند دوم بین پنج تا هفت میلیارد تومان هزینه دارد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا حداقل ۱۵۰ کیلومتر را احداث و تکمیل کنیم.وی بیان کرد: به دنبال اخذ مجوز ردیف‌های ملی برای چند کریدور دیگر هستیم که امیدواریم با این اقدامات سرانه باندهای دوم استان افزایش یابد.

وي افزود:ایجاد زیرساخت‌های جاده ای در استان هرچند سال‌های اخیر سرعت گرفته اما تاثیر چندانی در کاهش تصادفات نداشته و انتظار می‌رود که فرهنگ رانندگی برای کاهش تلفات جاده‌ای تقویت شود.