شناسهٔ خبر: 70262 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:

فضای مقرراتی و نظارتی برای بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای تسهیل شود

محمد علی دهقان دهنوی محمدعلی دهقان‌دهنوی با تاکید بر اینکه بانک مسکن باید بتواند در نقش یک بانک توسعه‌ای ظاهر شود، گفت: در این صورت بانک می‌تواند به تولید مسکن متناسب با نیاز خانه‌اولی‌ها کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک توسعه‌ای بخش مسکن می‌تواند در مواقع لزوم نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز نیز اقدام کند، افزود: این سرمایه‌گذاری باید با هدف تامین واحدهای مسکونی متناسب با نیاز خانه اولی‌ها انجام شود. البته بانک نقش حمایتی خود از متقاضیان مسکن و همین‌طور بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت مسکن را دارد، اما ممکن است در مقاطعی فعالان بخش خصوصی انگیزه کافی برای ورود به ساخت و ساز مطلوب خانه اولی‌ها نشان ندهند. در این صورت بانک هم می‌تواند از طریق ابزارهای تسهیلاتی سازنده‌ها را به این سمت و سو هدایت کند که خانه متناسب نیاز متقاضیان اولویت‌دار مسکن بسازند و هم می‌تواند خود نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش از بازار که ضروری است، اقدام کند.

وی تاکید کرد: نیازی نیست بانک جای بخش خصوصی را بگیرد، اما می‌تواند با بخش خصوصی برای تحقق هدف خود یعنی تامین خانه مناسب خانه‌اولی‌ها به شکلی که به خروج آنها از صندوق یکم منجر شود، همکاری کند. این همکاری قطعا به رونق بخش مسکن نیز کمک خواهد کرد.

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه بانک مسکن تا حدودی این نقش را ایفا می‌کند، در عین حال گفت: ایفای نقش بیشتر و تاثیرگذارتر به عنوان بانک توسعه‌ای مستلزم این است که فضای مقرراتی و نظارتی برای بانک تسهیل شود.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، بانک‌های توسعه‌ای نیازمند فضای نظارتی منحصر به خود هستند و اگر قرار باشد در چارچوب نظارتی حاکم بر بانک‌های تجاری قرار بگیرند و با همان قوانین کار کنند، مسلما نمی‌توانند نقش توسعه‌ای خود را به درستی ایفا کنند.

وی معتقد است چارچوب نظارتی حاکم بر بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه‌ای باید قدری تسهیل شود و به این بانک اجازه فعالیت وسیع‌تری در حوزه‌های مشارکت با بخش خصوصی و به طور کلی حوزه واقعی اقتصاد داده شود و صرفا آنها را به حوزه مالی و بانکی محدود نکنند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بانک‌های توسعه‌ای به گروهی از موسسات مالی اطلاق می‌شود که سرمایه را با شرایط مناسب تجهیز می‌کنند تا در فعالیت‌های تولیدی توسط خود یا دیگران و یا به صورت مشارکتی، در راستای اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، به نحو مطلوبی سرمایه‌گذاری کنند.

وظایف، نقش و فعالیت‌های بانک‌های توسعه‌ای را اساسا در ارتباط با فرآیند توسعه اقتصادی می توان تبیین کرد. در واقع ضرورت نیل به توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه موجب شد تا نهادهایی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در امر توسعه اقتصادی کشورها در قالب بانک ها و سازمان های توسعه ای به وجود آید.

در همین راستا در سال‌های اخیر بانک مسکن اهمتام خود را بر ایفای نقش به عنوان یک بانک تخصصی – توسعه‌ای در حوزه مسکن متمرکز کرده و ضمن فراهم کردن برخی از ابزارهای مورد نیاز، این موضوع را در برنامه‌ریزی و هدفگذاری میان‌مدت خود گنجانده است. با این وجود همچنان برخی ابزارهای قانونی برای ایفای چنین نقشی توسط نهادهای بالادستی در اختیار بانک مسکن قرار نگرفته است.