شناسهٔ خبر: 70282 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خودرو‌هاي حامل افاغنه غيرمجاز ، عاملي بر كاهش ايمني ترافيك جاده‌اي استان كرمان

سیدعلیخانی مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان با بيان اينکه سهم قابل توجهي از تلفات جاده ای در سال گذشته مربوط به حمل افاغنه غيرمجاز و قاچاق سوخت بوده است گفت: حدود شش درصد تلفات فقط مربوط به خودروهای حامل قاچاق سوخت به مرزهاي سيستان و بلوچستان و حاملان اتباع افغاني بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان, سيد علي حاج سيد عليخاني اظهار داشت: در تصادفات خودروهاي حامل سوخت و افاغنه غيرمجاز به ازاء هرتصادف منجر به فوت، ۱/۹ نفرفوت شده وبه ازاء هر تصادف جرحي ۶/۹ نفر مجروح شده اند كه هيچكدام از استانهاي کشور با چنين شرايطی روبرو نيستند.

حاج سيدعليخاني افزود: در سال ۱۳۹۷ ،  تعداد ۴۶ فقره تصادف ناشي از قاچاق سوخت واتباع بيگانه در محور هاي استان  اتفاق افتاده كه  از اين تعداد تصادف ۴۶  نفر فوتي  و ۱۳۷ نفر مجروح شده اند وبا عنايت به همجواري استان ما با سيستان و بلوچستان  كه محل عبور کاروان‌هايی از مهاجرين كشورافغانستان  است ، اين امر باعث شده  جاده‌های استان كرمان با عبور کاروان‌های اتباع افغاني غيرمجاز در زمره محور هاي خطرآفرين قرار گيرد.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان با بيان اينکه اين مجاورت زمينه‌ساز قاچاق سوخت و تردد بدون مجوز اتباع خارجي از استان کرمان شده است گفت: کوير کرمان محلی برای عبور کاروان‌های قاچاق است و برای حفظ کوير نيازمند پايش تصويری درمحور هاي استان هستيم.

وی خاطرنشان كرد:  رفتارهاي خطرسازخودروهاي مذكور موجب افزايش شدت تصادفات مي شود كه عمدتاً دلايل آن سرعت و سبقت غير مجاز است ، درصورتی‌که قوانين مبارزه با حمل افاغنه غيرمجاز در کشور بازنگری نشود، اين وضع وخيم تر شده و ناامنی ترافيکی در جاده‌های ها افزايش می‌يابد .

حاج سيدعليخاني افزود: قاچاقچيان بدون توجه به ايمني سرنشينان گاهي با سرعت ۲۰۰ کيلومتر در ساعت ، با جاي دادن ۱۰ تا ۱۵ نفر در يك خودروي سواري، براي رسيدن  فوري به مقصداز انجام هيچ تخلف ترافيكي روي گردان نيستند.