شناسهٔ خبر: 70300 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید:

شهر یادگیرنده از راهکارهایی است که می‌تواند مردم را برای مشارکت آماده کند

زهره داودپور زهره داوودپور با بیان اینکه بحث شهرهای یادگیرنده با هدف ایجاد گفت‌و‌گو بین شهروندان، مشارکت مردمی، بسیج منابع و تجهیز شهر برای یاد گرفتن و یاد دادن مطرح می‌شود، گفت: شهر یادگیرنده یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مردم را برای مشارکت آماده کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زهره داوودپور، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در آیین رونمایی از عضویت شهر جدید هشتگرد در شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو که روز شنبه، پنجم مردادماه در محل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برگزار شد، موضوع شهرهای یادگیرنده را از بحث‌های جدیدی خواند که در دنیا مورد توجه است و گفت: امروزه دیگر بحث آموزش در دنیا تنها محدود به آموزش رسمی نیست و آموزش رسمی فقط یک بخش کوچک از آموزشی است که فرد در طول دوران زندگی خود کسب می‌کند و از آن برخوردار می‌شود.

وی محور اصلی شهر یادگیرنده را آموزش و یادگیری دائم دانست و افزود: آموزش دائم تنها از وظایف نهادهای رسمی آموزشی نیست، بلکه تمام محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم، وظیفه آموزش را بر عهده دارند؛ آموزش‌هایی نظیر، آموزش شهروندی، آموزش در محیط کار، آموزش قوانین، رفتارهای اجتماعی و سایر مواردی که باید به صورت مداوم و مستمر فراگرفته شود تا سواد اجتماعی و کالبدی ما ارتقاء پیدا کند.

داوودپور با بیان اینکه حقوق شهروندی از مسائل مهمی است که امروزه در دنیا مطرح است، عنوان کرد: بر این اساس همانگونه که شهروندان حقوقی دارند و تمام ویژگی‌های شهروندی را می‌توانند جزو حقوق خود تلقی و طلب کنند، وظایفی نیز بر عهده دارند و باید بتوانند همانگونه که از حقوق خود دفاع می‌کنند از حقوق خود، شهر خود و کسانی که پیرامون خود هستند نیز دفاع کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی از حقوق شهروندی سخن می‌گوییم، نمی‌دانیم که این حقوق چیست و چگونه باید آن را عملیاتی کنیم، بحث و گفت‌وگو در شهرهای خلاق و در شهرهای یادگیرنده را یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها خواند و تصریح کرد: اولین چیزی که باید در شهر یاد بگیریم، گفت‌وگو است؛ گفتگو بین شهروند و شهر؛ بین مسئولین شهری و شهروندان و شهروندان با یکدیگر؛ همه این موارد یک فرایند یادگیری دارد و اگرچه ما یکسری از این مفاهیم را در جوامع سنتی خود‌به‌خود یاد می‌گیریم اما وقتی در یک شهر جدید که در آن اقشار مختلف از فرهنگ‌های مختلف گردهم آمده‌اند و گروه‌های اجتماعی متفاوتی در آن وجود دارد، نکاتی که در ابتدا یاد گرفته بودیم از هم گسسته می‌شود و باید دوباره به یادگیری اهتمام ورزیم؛ به همین دلیل بحث شهرهای یادگیرنده با هدف ایجاد گفت‌و‌گو بین شهروندان، مشارکت مردمی، بسیج منابع و تجهیز شهر برای یاد گرفتن و یاد دادن مطرح می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید یکی از اهداف این طرح را یادگیری دائمی، از ابتدا تا انتهای عمر یا همان ضرب المثل ز گهواره تا گور دانش بجوی خواند و گفت: در این نوع آموزش، دانش تنها دانش رسمی نیست زیرا ما قبلا در محیط های شهری و اجتماعی این دانش را از بزرگترها آموخته‌ایم؛ اما اکنون جامعه به منظور باززنده‌سازی باید در تمام مراحل زندگی، خود را بازسازی کند.

وی افزود: بحث تسهیل یادگیری در محل کار برای کار یعنی خلاقیت نیز از دیگر اهداف شهر یادگیرنده است؛ همانگونه که پروژه شهرهای خلاق نیز ارتباط مستقیمی با بحث یادگیری دارد و در شهر خلاق، شهروند خلاق زندگی می‌کند و شهروند خلاق شهروندی است که در تمام فرآیند زندگی قدرت یادگیری دارد. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای یادگیری و پرداختن به فرهنگ یادگیری در همه جا و در همه نقاط شهر از دیگر اهداف این طرح است و جمیع این موارد باعث می‌شود که مشارکت اجتماعی افزایش پیدا کند و ما یک سرمایه اجتماعی خوب داشته باشیم و برای شهرها نیز سرمایه اجتماعی خوب فراتر از سرمایه اقتصادی کار می‌کند.

داوودپور در ادامه به تشریح فرآیند عضویت شهر جدید هشتگرد در شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده پرداخت و عنوان کرد: انعقاد قراردادی برای مطالعه این‌که چگونه شهر جدید هشتگرد می‌تواند شهر یادگیرنده باشد از اقداماتی بود که در دوره اخیر دنبال شد و با مکاتباتی که با یونسکو صورت گرفت، موفق شدیم شهر جدید هشتگرد را با عنوان یکی از شهرهای یادگیرنده جهان به ثبت برسانیم. این عضویت ضمن اینکه امتیازاتی به دنبال دارد، مسئولیت‌هایی را نیز برای ما می‌آورد که باید آن را انجام دهیم.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۲۴ شهر از ۵۲ کشور جهان به عضویت این شبکه جهانی درآمده‌اند و در کشور ما نیز پنج شهر این عنوان را کسب کرده‌اند. البته در دنیا تاکنون دو شهر جدید به عنوان شهر یادگیرنده به ثبت رسیده‌اند که شهر جدید هشتگرد یکی از این دو شهر است. ثبت شدن به عنوان یک شهر یادگیرنده مزایایی نظیر خواهرخواندگی با شهر های مشابه خود و مزایای خرد و کلان دیگری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شهروند یادگیرنده، افزایش مشارکت مردمی و در نتیجه افزایش سرمایه اجتماعی اشاره کرد؛ به‌عبارتی از این طریق می‌توانیم به حکمروایی خوب شهری که شامل مشارکت مردمی و مشارکت بین‌بخشی است، دست پیدا کنیم.  بنابراین شهر یادگیرنده یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مردم را برای مشارکت آماده کند.