شناسهٔ خبر: 70316 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری؛

طرح جامع اراک تصویب و ابلاغ شد

فرزانه صادق مال واجرد فرزانه صادق‌مالواجرد در نامه‌ای به استاندار استان مرکزی مصوبه شورای را در خصوص طرح جامع شهر اراک در ۹ بند ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به آقازاده استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی مصوبه شورای‌عالی را با موضوع مصوبه شورای‌عالی پیرامون طرح جامع شهر اراک، ابلاغ کرد.

در این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۷ تیر ۹۸ خود، «طرح توسعه و عمران (جامع) شهر اراک» مصوب مورخ ۲۵ اسفند ۹۷ شورای برنامه‌ریزی و توسع استان مرکزی را پیرو بازدید کمیته فنی شماره یک و نظرات این کمیته، مورد بررسی قرار داد و طرح جامع را با لحاظ اصلاحات زیر تصویب نمود:

۱. افق طرح با حفظ سقف جمعیت ۶۵۳ هزار نفر (کاهش نرخ متوسط) به سال ۱۴۱۰ افزایش یابد.

۲. ضمن مخالفت با هرگونه بارگذاری بر روی باغات موسوم به باغات «قنات ناصری»، با الحاق اراضی زراعی واقع در شمال محور فرودگاه به شرح نقشه پیوست مخالفت و مقرر شد خط محدوده در این قسمت بر مسیر خط لوله گاز منطبق شود.

۳. به منظور حصول اطمینان از تحقق سرانه خدماتی و ایفای حقوق دولتی و عمومی مقرر شد کاربری کلیه اراضی الحاقی به محدوده شهر مطابق با نوعیت وضع موجود آنها در نقشه کاربری اراضی پیشنهادی طرح حفظ و متعاقبا طرح تفکیکی آنها با رعایت چارچوب طرح جامع در کمیسیون ماده ۵ مصوبه و مبنای اقدامات آتی شود.

۴. ضمن انعکاس آخرین محدوده بافت تاریخی و بخش ارزشمند معاصر شهر و ارجاع ضوابط احداث بنا در آن به ضوابط سازمان میراث فرهنگی مقرر شد کلیه تعریض‌های پیشنهادی طرح که به نحوی با بدنه بازار تاریخی تداخل دارد، حذف شود. همچنین تهیه طرح موضعی و موضوعی جهت تبدیل معابر حوزه پیرامونی بازار و بافت تاریخی به پیاده راه در اسناد طرح منعکس شود.

۵. طرح موضعی و موضوعی متضمن تسهیل انتقال صنایع آلاینده اراک بر اساس مصوبه هیات وزیران ضمن حفظ کاربری صنعتی آنها توسط شهرداری اراک تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ مبنای توافقات و اقدامات آتی شود.

۶. شورای عالی ضمن استماع گزارش های تفضیلی تهیه شده توسط کمیته فنی، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مشاور تهیه کننده طرح جامع و استانداری مرکزی، در خصوص احداث معبر به طول حدود ۲ کیلومتر با عرض ۵۵ بر روی بافت ارزشمند معاصر اراک و آخرین راهکار اجرای آن، پیشنهاد مذکور که با رویکرد توسعه شبکه خودرومحور شهری تهیه شده است را با توجه به تجارب ارزشمند ملی و بین‌المللی سال‌های اخیر فاقد توجیه و ضرورت کافی کارشناسی دانسته و هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی و کالبدی مترتب بر اجرای آن را بسیار فراتر از تاثیرات آن در بهبود وضعیت ترافیکی بافت میانی اراک می داند. لذا ضمن لغو طرح مذکور مقرر می‌نماید مطالعات ترافیکی و سند شبکه معابر طرح جامع با تکیه بر تدابیر معطوف به مدیریت ترافیک (کنترل و محدودسازی جریان ترافیک)، افزایش سهم حمل و نقل عمومی و هوشمند و کاهش تقاضای سفر، خصوصا در بخش جنوبی محور امام‌خمینی مورد بازنگری قرار گرفته و تقویت نقش و عملکرد شبکه معابر بر حسب نیاز صرفا با تکیه بر ظرفیت معابر موجود و اصلاح هندسی آنها حداکثر ظرفی مدت یک ماه در استان بررسی پس از تایید نمایندگان دبیرخانه شورای‌عالی، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور با تایید دبیر شورای‌عالی در اسناد طرح جامع لحاظ شود.

۷. اصلاحات مربوطه به سند پدافند غیرعامل طرح بر اساس مکاتبه شماره ۹۸۳۶۷ / ۲۰۴ / ۳۲۲۸ مورخ ۳ تیر۹۸ سازمان پدافند غیرعامل اعمال شود.

۸. به جهت نظارت اعمال مدیریت یکپارچه بر روستاهای واقع در حوزه پیرامونی کلانشهر و کنترل ساخت و سازهای حاشیه روستاها، حریم شهر در بخش غربی تا حد کنار گذر و در بخش شرقی تا منتهی‌الیه محدوده طرح هادی روستای «قلعه نو» افزایش یابد. همچنین فرودگاه شهر و مسیر دسترسی به آن به حریم شهر افزوده شود. همچنین بر مفاد بند ۷ ماده واحده قانون تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص شهرهای واقع در حریم تاکید می‌شود.

۹. اصلاحات ضوابط و مقررات احداث بنا مطابق بند ۱۰ لغایت ۱۴ صورتجلسه کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اسناد طرح اعمال و پس از کنترل دبیرخانه شورای‌عالی در اسناد ابلاغی لحاظ شود.

در پایان مصوبه آمده است: خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، دستور فرمایید اسناد مربوطه با اعمال اصلاحات مطابق مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذیرب‌ط به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.