شناسهٔ خبر: 70336 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

صنعتی‌سازی باعث افزایش بهره‌وری در صنعت ساختمان می‌شود / وقت آن رسیده که سنتی‌سازی را کنار گذاریم

 نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد محمد اسلامی درباره تاثیر صنعتی‌سازی در صنعت ساختمان گفت: وقت آن رسیده است سنتی‌سازی که باعث اتلاف مصالح، اتلاف منابع و اتلاف انرژی است را کنار گذاریم. صنعتی‌سازی هم در زمان، هم در قیمت و هم در کیفیت بهره‌برداری در دوره عمر کمک می‌کند وباعث افزایش بهره‌وری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران در توضیح صنعتی سازی ساختمان‌ها گفت: خوشبختانه در کمتر از یک دهه گذشته تحول اساسی در صنعت ساختمان ایجاد شده است. ما برای پیشرفت نیاز داشتیم که تحولی اساسی در مصالح ساختمانی و تاسیساتی به‌وجود بیاید و لوازمی تولید شود که بتواند صنعتی‌سازی را پشتیبانی کند و خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در غرفه‌هایی که امروز در این نمایشگاه بازدید کردیم، تولیدکنندگان نشان داده‌اند که در تراز کشورهای پیشرفته قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند سهم بازار صادراتی داشته باشند. در بازدید از  این نمایشگاه دیدیم که خوشبختانه همه تولیدات، تولیدکنندگان به فروش می‌رسد و اذعان داشتند که یک سوم این تولیدات صادر می‌شود.

اسلامی افزود: به‌خاطر اینکه بتوانیم صنعتی‌سازی را رونق دهیم، نیاز بود که مبحث ۱۱ در خصوص مباحث مقررات ملی ساختمان را، تغییرات اساسی دهیم و این اتفاق افتاده است. مبحث ۱۱که پشتیبان، هدایت‌کننده و مشوق صنعتی‌سازی است، نهایی شده و به‌زودی اعلام می‌شود.

وی رونق ساخت و ساز را مساله مهمی دانست و درباره نقش صنعتی‌سازی در طرح اقدام ملی گفت: برنامه این است که در تولید مسکن، حداقل سالیانه ۴۰۰ هزار واحد باید با اراده و پشتیبانی دولت اتفاق بیافتد، ‌در کف طبیعی سالانه تولید مسکن ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد توسط خود مردم به‌صورت صنعتی یا سنتی در حال تولید است. صنعتی‌سازی شتاب می‌دهد که بتوانیم رونق ساختمان را در بخش تولید داشته باشیم و این موضوع کشنده‌ای است که محصولات تولیدی را جذب کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امیدوارم سازندگان به‌ویژه مهندسان مشاور در نقشه‌هایی که تولید و طراحی می‌کنند و در جزئیات از این تولیدات در ساختمان و تاسیسات استفاده کنند تا با ایجاد بازار و مشو‌ق‌هایی که امروز در قانون برای صنعتی‌سازی وجود دارد و پیش‌بینی شده است، بتوانیم به صنایع مقیم رونق دهیم و مردم بتوانند از کیفیت آن استفاده کنند. وقت آن رسیده است سنتی‌سازی که باعث اتلاف مصالح، اتلاف منابع و اتلاف انرژی است را کنار گذاریم. منظور از سنتی‌سازی، بساز و بفروشی است که کار پسندیده‌ای نیست و در این دوران که به تحولی نیاز داریم تا منابع را بهینه استفاده کنیم، راه‌حل این است که به سمت کالاهای نوین برویم و از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.

اسلامی با بیان اینکه صنعتی سازی هم در زمان، هم در قیمت و هم در کیفیت بهره‌برداری در دوره عمر کمک می‌کند توضیح داد: زمانی که سرعت ساخت بالا می‌رود، زمان ذخیره می‌کنیم و قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند و زمانی که ملاحظات زیست محیطی و مصرف بهینه انرژی را رعایت کنیم، ‌ کمک می‌کند که هزینه‌های دوره عمر کاهش پیدا کند. پس هم اتلاف انرژی نداریم و هم استهلاک کمتری داریم و بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره نقش بخش تعاون در خروج بازار مسکن از رکود با توجه به اینکه برگزار کننده نمایشگاه صنعت ساختمان است، گفت: در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم از ظرفیت اتاق تعاون و بخش تعاونی برابر ضوابط ساخت و ساز استفاده کنیم.