شناسهٔ خبر: 70396 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جابه‌جایی بیش از ٦ ميليون تن کالا توسط ناوگان جاده‌ای استان مرکزی در ۴ ماهه اول سال ۹۸

باربری کامیون بر اساس آمار بارنامه‌های صادره به طور متوسط در چهار سال اخیر ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در قالب صد هزار سفر باری از مبدا استان مرکزی به سایر نقاط کشور حمل شده است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی،  زندي فر گفت: استان مرکزی با این حجم جابجایی کالا ۵ پنج درصد از کل حجم بار کل کشور را به خود اختصاص داده است و در رتبه ۹ کشوری قرار دارد  و  به طور معمول ۱۰ درصد از کل بارجابه‌جا شده به صورت درون استانی و ۹۰ درصد برون استانی جابجا می شود و به طور متوسط سالانه بیش از ۷ میلیون تن کالا از سایر نقاط کشور به استان مرکزی وارد می شود.

مدیر کل راهداری وحمل ونقل استان مرکزی در ادامه افزود: درچهار ماهه امسال بیش از  ٦ ميليون تن کالااز مبدا استان جابه‌جا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته داراي رشد ۷ درصدي میباشد. این حجم جابه‌جایی کالا در قالب بيش از ۳۷۰ هزار سفر باری صورت گرفته است که حجم سفرهای باری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد كاهش داشته است.

 متوسط وزن هر محموله  ۱۵ تن و این درحالیست که متوسط کشوری ۱۴ تن است,  حدود ۸۰ درصد از کل بار جابه‌جا شده از مبدا استان از سه شهرستان اراک، دلیجان و ساوه بارگیری و بیشترین کالای حمل شده به ترتیب شامل انواع سیمان(۱۷ درصد از کل)، نفت کوره و گازوئیل (۱۶ درصد) و انواع سنگ معدنی ۸ درصد که مقصد بیشترین حجم از جابجایی کالا از مبدا استان به استانهای تهران، خوزستان اصفهان و قم  است.