شناسهٔ خبر: 70484 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اعتبارات بازآفرینی به مدیریت شهری واگذار می‌شود/ شهرداری‌ها؛ محور اصلی بازآفرینی

محمد پژمان سیدمحمد پژمان با بیان اینکه، بازآفرینی اقدامی است که محور و مرکز اصلی آن باید شهرداری‌ها باشند و دولت در پی تصدی‌گری در این حوزه نیست، گفت: صددرصد اعتبارات بازآفرینی را از دستور کار ادارات کل راه و شهرسازی خارج کرده‌ایم و در پی آن هستیم تا این بودجه را با نگاه حداکثری به مدیریت شهری واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که به منظور بازدید از بافت‌های ناکارآمد شهری و طرح‌های بازآفرینی به همدان سفر کرده است، روز سه‌شنبه، هشتم مردادماه در جمع اعضای ستاد بازآفرینی شهری این استان با اشاره به نارسایی‌های موجود در بافت‌های ناکارآمد، غیرمقاوم بودن این بافت‌ها را یک مشکل اساسی و مخاطره بزرگ خواند و گفت: کوچک‌ترین حادثه‌ای در این بافت‌ها می‌تواند تلفات و خسارات بسیاری بر جای گذارد.

 انجام بازآفرینی عزم ملی تمام دستگاه‌های حاکمیتی را می‌طلبد

وی افزود: با توجه به اینکه می‌توان اقدامات پیش‌گیرانه را بر روی موضوعات و مخاطرات انجام داد و مردم را محافظت کرد، رسالت و وظیفه ملی دست‌اندرکاران این حوزه را کمک به تحقق این امر است و حل این موضوع، عزم ملی و اقدام فراگیر دستگاه‌های حاکمیتی را می‌طلبد؛ همه دستگاه‌های حاکمیتی باید فراتر از ظرفیت مدیریت شهری و فراتر از ظرفیت دولت در حل این مشکل همکاری و همیاری کنند.

پژمان با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه، سومین برنامه‌ای است که مباحث مربوط به بازآفرینی در آن دیده شده و همیشه در این برنامه‌ها بر نوسازی و بهسازی ۱۰ درصد محلات فرسوده به صورت سالانه تاکید شده است، گفت: چون مطالعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، عمیق، مستقیم و اجرایی نیست و با شرح خدمات متعارف به سراغ این بافت‌ها می‌رویم، شاهد استقبال و مشارکت مناسبی در این حوزه نیستیم.

در طرح‌های بازآفرینی باید مطالعاتی فراتر از مطالعات طرحهای جامع و تفصیلی داشته باشیم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: امروز در این محلات باید مطالعاتی فراتر از مطالعات طرح های جامع و تفصیلی داشته باشیم و مطالعه مشاوران طرح‌های این حوزه باید با یک نگاه بازآفرینی، بهسازی، نوسازی و شرح خدمات این حوزه هماهنگ باشد. بر این اساس نتایج باید به صورت هر یک پلاک گزارش شود و اقدامات بالینی مشاوران پروژه‌های بازآفرینی به‌گونه‌ای باشد که هر کدام از ساکنان این حوزه سوالی در پلاک خود داشت، ببیند که توصیه و اقدامی برای او پیش‌بینی‌شده که کاملا دارای توجیه اقتصادی است. 

وی یکی از عمده دلایل استقبال ناکافی و مشارکت اندک مردم از طرح‌های بازآفرینی را اقتصادی نبودن این طرح‌ها عنوان و اظهار کرد: امروز باید مطالعات و طرح‌هایی که تهیه می‌کنیم، کاملا اقتصادی باشد و بعد اجتماعی این مطالعات باید به‌صورت کامل در نظر گرفته شده باشد و توصیه‌ها و راهنمایی‌هایمان نیز باید کاملا مطابق میل و مطلوب گروه‌های اجتماعی و درآمدی ساکنان این محدوده‌ها باشد.

شرح خدمات متفاوتی برای بازآفرینی گونه‌های مختلف بافت‌های فرسوده تعریف می‌کنیم

پژمان افزود: از امروز به بعد شرح خدمات متفاوتی را برای گونه‌های مختلف این بافت‌ها تعریف می‌کنیم و در گونه‌های مختلف با شرح خدمات و حق‌الزحمه‌های متفاوت عمل خواهیم کرد. مشاوران طرح‌های بازآفرینی نیز باید از امروز تا پایان پروژه در محل حضور داشته باشند و به ازای هر یک پلاک به ما پاسخ دهند و از قواعد کلی هم استفاده نمی‌کنیم؛ مدیران شهری نیز بایستی سندی ارائه دهند که این طرح کاملا اقتصادی است و با مکانیسم‌های داخل خود این بافت‌ها، کاملا اقتصادی اداره شود تا مردم حس کنند این اقدامات توجیه اقتصادی دارد و برای مشارکت، انگیزه پیدا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در یک نامعادله که هزینه‌ها از درآمدها فراتر می‌رود، نمی‌توان از مردم انتظار مشارکت و همراهی داشت. بنابراین باید برتری اقتصادی طرح‌ها را به مردم نشان دهیم و مدیران استانی و شهری که این طرح‌ها را تهیه می‌کنند، باید این پیام را به صورت واضح به مردم بدهند که هدف از بازآفرینی محلات، علاوه بر رفع نارسایی‌ها و ناهنجاری‌ها، بهبود وضع اقتصادی ساکنان است و مردم نیز این بهبود شرایط را ببینند.

در بازآفرینی باید شهر را به صورت یک موجود واحد ببینمٰ و از امتیازات و ظرفیت‌های آن برای تعادل‌بخشی به تمام محلات بهره بگیریم

وی با بیان اینکه باید طرح‌های اقتصادی برای نوسازی بافت‌ها تهیه کنیم و مشاوران باید ساز و کارهای اقتصادی بودن در طرح‌های بازآفرینی ببینند، تصریح کرد: اگر علی‌رغم بکاربستن راهکارهای مختلف در تحقق این امر در یک محله ناکام ماندیم باید شهر را به صورت یک موجود واحد ببینمٰ و از امتیازات و ظرفیت‌های شهر استفاده کنیم تا بتوانیم از یک منطقه برای تعادل‌بخشیدن به منطقه دیگری از شهر استفاده کنیم؛ بنابراین اعضای هیئت‌های اجرایی بازآفرینی در استان‌ها باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند.

بازآفرینی تمام محلات فرسوده بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد

پژمان با اشاره به دو هزار و 700 محله نیازمند بازآفرینی در کشور گفت: با یک محاسبه سرانگشتی و دم‌دستی فارغ از دقت‌های محاسباتی و به قیمت امروز بازآفرینی این محلات بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دربر دارد که با در نظر گرفتن هزینه‌هایی که دشمنان به کشور وارد می‌کنند بازآفرینی تمام این محلات با بودجه موجود اتفاق نمی‌افتد. اکنون از منابع صندوق توسعه ملی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی در نظر گرفته شده است تا با کمک اقدامات استانی پروژه‌های بازآفرینی را پیش ببریم. بنابراین این بودجه محدود را تنها در بعضی از این محلات و با اولویتی که در استان انجام می‌شود می‌توان به کار گرفت.

صددرصد اعتبارات بازآفرینی را از دستور کار ادارات کل راه و شهرسازی خارج کرده‌ایم / بودجه را با نگاه حداکثری به مدیریت شهری واگذار می‌کنیم

وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی تسهیلات یادشده را بیشتر با اولویت فضاهای شهری، زیرساخت‌ها و روبناها توزیع کرده‌ایم و در نحوه توزیع این بودجه درخواست بازنگری داده‌ایم، گفت: صددرصد اعتبارات بازآفرینی را از دستور کار ادارات کل راه و شهرسازی خارج کرده‌ایم و به هیچ‌وجه این اعتبار را در اختیار ادارات کل قرار نمی دهیم. بلکه در پی آن هستیم تا از طریق شهرداری‌هایی که ظرفیت، استطاعت و سابقه خوب دارند و با نگاه حداکثری این بودجه را به مدیریت شهری واگذار کنیم.

بازآفرینی اقدامی است که محور و مرکز اصلی آن باید شهرداری‌ها باشند

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که کار بازآفرینی اقدامی است که محور و مرکز اصلی آن باید شهرداری‌ها باشند؛ ما به عنوان دولت در پی تصدی‌گری در این حوزه نیستیم و اگر تا به امروز نیز این اشتباه نیز صورت‌گرفته است از امروز به بعد اصلاح خواهد شد و شهرداری ها محور این طرح خواهند بود و همه بخش‌های دولتی نیز باید به کمک شهرداری‌ها بشتابند. از همه دستگاه‌های ذی‌نفع در طرح بازآفرینی نیز می‌خواهیم با توجه که دولت در این طرح باید به صورت تمام‌قد کمک کند این دستگاه‌ها به متن این طرح بیایند. وضعیت و شرایط گروه‌های اقتصادی و اجتماعی و دهک‌های درآمدی ساکنان بافت‌های فرسوده به حدی در طبقات پایین قرار می‌گیرد که بایستی در همه آیتم‌های بازآفرینی کاهش هزینه داشته باشیم و دستگاه‌های خدماتی باید تمام قد از منابع خود و ساز و کارهای استانی در این خصوص بهره گیرند.