شناسهٔ خبر: 70515 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سال زراعی امسال ۳۷۹ میلی‌متر بارندگی در قزوین داشته ایم/ افزایش یک درجه ای دمای استان

شیخ مدیرکل هواشناسی گفت: میزان بارندگی امسال استان قزوین نسبت به میانگین بلند مدت ۷۵ میلیمتر یعنی در حدود ۲۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته است. مقدار این افزایش در کل کشور ۸۸ میلیمتر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، یوسف شیخ الملوکی در جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان که با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز حراست وزارت برگزار شد، اظهار داشت: ما به جز الوند که نزدیک قزوین است در کل شهرستان های استان ایستگاه هواشناسی داریم که در همین حوزه فقط در شهرستان قزوین ۶ ایستگاه هواشناسی مشغول فعالیت می باشد.

این مقام مسئول اشاره کرد: با وجود بارش های قابل توجه در نوروز امسال و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها و با عنایت به پیش بینی های انجام شده و اطلاع رسانی های گسترده هواشناسی و همچنین حضور مداوم و تلاش بی وقفه همه دستگاه ها، خوشبختانه شاهد تلفات انسانی و صدمات غیرقابل جبران در استان نبودیم.

وی اضافه کرد: از لحاظ هواشناسی امسال در ترسالی هستیم که البته تعریف ترسالی در حوزه های کشاورزی و آبی و سایر بخش ها متفاوت است.

شیخ الملوکی تاکید کرد: با توجه انباشت خشکسالی طی سال های گذشته در استان و البته در کشور، همچنان در محدوده هشدار قرار داشته و باید منابع خود را مدیریت کنمیم.

مدیرکل هواشناسی همچنین گفت: با وجود اینکه عموم مردم احساس می کنند که تابستان گرمی را پشت سر می گذارند در سال جاری رکورد گرمایی نداشته و میانگین افزایش دمای شهرستان های استان طی امسال حدود یک درجه بوده است. که این اختلاف بخاطر تفاوت میان دمای احساسی و دمای واقعی اندازه گیری شده است.

وی همچنین بیان کرد: طی سالیان گذشته با توجه به شرایط اقلیمی دچار افزایش دما و کاهش بارندگی شده ایم و این یعنی خشکسالی که بی گمان تنها راه مقابله با آن مدیریت منابع و برنامه ریزی کارشناسی شده است چرا که طبیعت کار خودش را می کند و تقابل با آن امکان پذیر نیست.

این مقام مسئول در پایان گزارش خود اظهار کرد: باید همه اقدامات، برنامه ها و سیاست ها را با توجه به شرایط اقلیمی و بسترهای محیط زیستی پیش بینی کرده و به اجرا درآوریم تا دچار مشکلات و پدیده های ناگوار نشویم.

جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قزوین با حضور سیدعیسی حسینی مشاور وزیر و رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی و مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان و همچنین مدیران کل و نمایندگان راهداری و حمل و نقل جاده ای، هواشناسی، راه آهن شمالغرب، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آزمایشگاه مکانیک خاک، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و همچنین معاونین اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.