شناسهٔ خبر: 70525 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

به‎روزرسانی نقشه‎های ناوبری هوايی ايران پس از ۴۰ سال / گام بلند در افزايش ايمنی پروازها

رادار برج سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران در حاشيه مراسم بهره‎برداری از سامانه نقشه‎های ناوبری هوايی در مقياس ۵۰۰ هزار (TPC) گفت: با استفاده از اين سامانه گام بلندی در حوزه ايمنی پروازها و انجام دقيق‎تر و سريع‎تر عمليات وارسی پروازی برداشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد کاوه فیروز گفت: نقشه‎های ناوبری هوایی یکی از نیازمندی‎های صنعت هوانوردی است که برای تولید آن به فناوری بالا نیاز است.

وی با بیان اینکه در سال‎های اخیر با توجه به گسترش روزافزون صنعت هوانوردی نیاز به این نقشه‎ها تحت یک بستر مکان‎محور بیش از پیش احساس شد، گفت: بنابراین با همکاری اداره اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت نوین داده پرداز سپهر امین پارسیان، عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، این سامانه در مدت سه سال در محدوده کشور پیاده‎سازی و به طور کامل عملیاتی شد.

کاوه فیروز با تاکید بر اینکه تولید این نقشه‎ها گام بلندی در خودکفایی و خوداتکایی کشور در حوزه ایمنی پرواز است، افزود: از این سامانه در حوزه‎های مختلف از مدیریت عالی تا ایمنی، وارسی پرواز و غیره می‎توان استفاده کرد و شامل بخش‎های سامانه مکان‎محور، نقشه‎های وارسی پرواز چاپی و دیجیتال و ایندکس طبقه‎بندی شده سراسر کشور است.

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی با بیان اینکه با تهیه این سامانه، نقشه‎های هوانوردی کشور پس از ۴۰ سال و با وجود تحریم‎ها، به‎روزرسانی شده است، گفت: این نقشه‎ها دارای توپوگرافی و اطلاعات هوانوردی است که در تضمین سرعت، کیفیت و دقت وارسی پرواز و نیز تامین هرچه بیشتر ایمنی نقش بسزایی دارد.

به گزارش شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، وی با اشاره به اینکه هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای فلایت چک ۴۰۰۰ دلار است، افزود: با استفاده از این سامانه می‎توانیم ساعات پرواز هواپیما و در نتیجه مصرف سوخت و استهلاک آن را تا حد زیادی کاهش دهیم.

گفتنی است: این مراسم امروز، ۸ مرداد، در اداره اطلاعات هوانوردی برگزار شد.