شناسهٔ خبر: 70572 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر راه و شهرسازی:‌

صرفه جویی هوشمندانه و بهره وری به عنوان دو راهبرد اصلی بودجه ۱۳۹۹ است / توجه ویژه به فرودگاه امام خمینی نماد توسعه کشور است

برگزاری جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان تهران با حضور معاون وزیر معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال این هستیم تا با همکاری همه دوستان بودجه ۹۹ عملکردی با بهره‌وری حداکثری باشد. اگر بتوانیم حتی درصد محدودی بهره‌وری بودجه را افزایش دهیم نسبت به سال‌های گذشته قطعاً روند رشدمان سریع‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر اینکه این جلسات می‌تواند ایجاد یک هم‌افزایی مناسب و بهینه برای استفاده از پتانسیل‌های موجود در مجموعه وزارت راه و شهرسازی کند، اظهار داشت: در وهله نخست برای پربار شدن این جلسات و مثمر ثمر واقع‌شدن آن باید جلسات برگزارشده معطوف به هدف و برنامه باشد.

وی ادامه داد: انجام جلسات در یک بازه زمانی مشخص فرع موضوع بوده و اصل این است که بدانیم جلسات با چه هدف و چه برنامه‌ای انجام خواهد گرفت. به همین خاطر لازم است پیش‌ازاین جلسات کمیته‌های فنی و تخصصی برگزار و درنهایت پیشنهاد‌ها به‌عنوان راهکار به این شورا منتقل تا روی آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: نکته مهم این جلسات حضور همه اعضای شورای هماهنگی استان است و هیچ کاری در روز جلسه مهم‌تر از این حضور نیست. جلساتی که حتماً باید خود مدیران حضور داشته باشند تا تصمیم‌گیری‌ها در بالاترین سطح انجام بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به فرودگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد: بحث فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی (ره) یک بحث فوق‌العاده برای وزارت راه و شهرسازی است. این فرودگاه امروز یکی از نمادهای توسعه کشور محسوب شده و طبیعتاً باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

وی ادامه داد: در این خصوص همکاران ما در مجموعه ستاد آمادگی هرگونه همکاری را تا به این نماد ملی در وضعیت بهینه و مطلوب، کمک شود و روند توسعه آن در سریع‌ترین وجه ممکن انجام شود.

وی تصریح کرد: در این منطقه پتانسیل‌های دیگری نیز وجود دارد.  آقای رئیس‌جمهور در اواخر سال گذشته بحث ساماندهی نمایشگاه بین‌المللی در سایت سئول را مطرح کردند تا هم از این فضا و هم از نمایشگاه شهر آفتاب بهره برده شود. در آخرین تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیسیون های دولت، کار به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد که قطعاً با جدیت بیشتری پیش خواهد رفت.

غفاری ادامه داد: باید بتوان نمایشگاه‌های بین‌المللی‌مان را در قالب یک برنامه زمان‌بندی‌شده که به صنعت نمایشگاهی کشور آسیب نزند به شهر آفتاب منتقل کرد. این‌یک پتانسیل فوق‌العاده برای مجموعه شهر فرودگاهی است تا با این فرصت طلایی منطقه آزاد با کریدور به شهر نمایشگاهی وصل شود. این موضوع در طرح جامعه وجود دارد و امیدواریم موانع در تجمیع نمایشگاه‌ها با یک یک حمیت جمعی برداشته شده تا از شاهد استفاده بهینه از سایت سئول باشیم.

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به شروع فعالیت ستاد بودجه در وزارتخانه زودتر از زمان ابلاغ آن اظهار داشت: در خصوص بحث مشکلات، در اکثر دستگاه‌ها دغدغه منابع و بودجه وجود دارد. به همین خاطر در ابتدای کار در این معاونت، ستاد بودجه وزارتخانه بیش از ابلاغ رسمی آن‌ دو تا سه هفته زودتر فعال شد.

وی افزود: با این رویکرد به دنبال این هستیم که با توجه به وضعیت ویژه‌ای که در آن قرار داریم، این امکان به وجود آید تا پتانسیل‌های قابل‌توجه موجود را با یک مدیریت بهینه به ظهور رسانده و بحث تحریم‌ها تأثیر چندانی روی عملکرد وزارتخانه نداشته باشد. قطعاً اگر بتوانیم مقداری بهره‌وری را در بحث مدیریت افزایش دهیم، این یقین وجود دارد که آثار مسائلی که امروز به ما تحمیل‌شده است، خنثی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بحث بودجه دو راهبرد در نظر گرفته شده است. راهبرد نخست صرفه‌جویی است که حتماً باید وجود داشته باشد. قطعا این صرفه جویی اگر به‌صورت هوشمند انجام شود در کنار تلاش برای بهره‌وری بودجه یک نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد. در این خصوص هم افزایی بین بخش های مختلف وزارتخانه یکی از کارهایی است که می توان با توجه به آن بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کرد.

وی افزود: در داخل حوزه راه و شهرسازی بعضا شاهد هستیم بسیاری از کارها به‌صورت موازی پیش می‌رود. در این زمینه اگر یک هم‌افزایی ایجاد شود، بدون شک شاهد یک صرفه‌جویی قابل‌توجه و ایجاد منابع مناسب خواهیم بود. پتانسیل‌های زیادی در قوانین و مقررات وجود دارد که فقط باید به آن‌ها توجه داشت تا از این پتانسیل‌ها به صورت عملی بتوان استفاده داشت.  این فرصتی است که می توان از پتانسیل های موجود با خلاقیت و نوآوری بهره برد و به این نحو با کمبودها از لحاظ منابع به این شکل مقابله داشت.

غفاری تصریح کرد: در بحث بودجه از استان‌ها خواسته‌ایم در تدوین آن مشارکت داشته باشند و با آسیب‌شناسی مشکلات، راهکار ارائه دهند. این راهکارها باید خلاقانه باشد و دیگر شرایط آن طور نیست که راهکار تعریف و ایجاد یک ردیف بودجه باشد. ردیف ایجاد کردن دردی را دوا نخواهد کرد و وجود این همه ردیف یک معضل بوده که حتی گاهی اوقات یک تهدید برای مدیریت بودجه کشور به حساب می آیند. باید دید آسیب کجاست تا راهکار خلاقانه ارائه داد و اینکه نباید تنها مدیر هزینه بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال این هستیم تا با همکاری همه زیرمجموعه ها بودجه ۹۹ عملکردی و با بهره‌وری حداکثری باشد. به این شکل به دنبال آن هستیم تا با دسته‌بندی و طرح‌های مختلف بودجه به شکلی باشد که بعد از اعلام با ایجاد یک مشکل به‌یک‌باره غافلگیر نشویم.

وی افزود: با همدلی و همفکری می‌توان به مشکلات غلبه کرد و اگر بتوانیم حتی درصد محدودی بهره‌وری بودجه را افزایش دهیم نسبت به سال‌های گذشته قطعاً روند رشدمان سریع‌تر خواهد بود. این عاملی است که می تواند دست دشمنان را که می‌خواهند در کار توسعه کشور اخلال ایجاد کنند، کوتاه کند. به همین خاطر استراتژی‌مان در عمر باقی‌مانده دولت این است که بتوانیم حداکثر بهره‌وری را در طرح و پروژه ها داشته باشیم.