شناسهٔ خبر: 70581 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

متقاضیان نوسازی که زمین آن‌ها دارای مشکل است مجوز قانونی می‌گیرند

محمد پژمان سیدمحمد پژمان با اشاره به اینکه انبوه‌سازان باید توسعه‌گری بیاموزند و این نقش را در بافت‌های هدف بازآفرینی ایفا کنند، گفت: افرادی که زمین دارند و می‌خواهند اقدام به نوسازی کنند، اما زمین آن‌ها دارای مشکل است، ما مجوز قانونی برای حل مشکلات آن‌ها داریم تا روند نوسازی میسر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که روز پنج‌شنبه دهم مردادماه برای بازدید از بافت‌های فرسوده و ناکارامد شهری و پروژه‌های بازآفرینی شهری به کرمان سفر کرده است، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار این استان گفت: در بازآفرینی بافت‌های تاریخی اصل بر حفظ و صیانت میراث به‌جامانده از گذشتگان است به‌شرطی‌که موجب جریان زندگی ساکنان فعلی آن‌ها شود.

وی افزود: دولت و شهرداری توان و امکان توسعه‌گری ندارند. انبوه‌سازان باید توسعه‌گری بیاموزند و این نقش را در بافت‌های هدف بازآفرینی ایفا کنند. انبوه سازان می‌توانند با استفاده از کنش‌گران اجتماعی، مردم را ترغیب و تشویق به نوسازی واحدهای مسکونی خود کنند.

پژمان با اشاره به اینکه علاوه بر حفظ منافع دولت، به دنبال تامین منافع انبوه‌سازان در راستای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نیز هستیم، عنوان کرد: اراده دولت نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده است. به همین دلیل اقدامات مهمی برای کاهش حداکثری هزینه ساخت مسکن انجام شده و در برخی بخش‌ها نیز در حال انجام است.

وی افزود: افرادی که زمین دارند و می‌خواهند اقدام به نوسازی کنند اما زمین آن‌ها دارای مشکل است، در این زمینه ما مجوز قانونی برای حل مشکلات آن‌ها داریم تا روند نوسازی میسر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رایگان بودن صدور پروانه ساخت و در نظر گرفتن تسهیلات ودیعه و ساخت مسکن از جمله مشوق‌هایی است که در حال ارائه است و به کاهش هزینه تمام شده مسکن منجر می‌شود. با مقامات نظام مهندسی هم با آنکه بخش خصوصی محسوب می‌شوند،  رایزنی شده تا، ۲۵درصد تخفیف دهند. این نیز کاهش هزینه ساخت را به همراه دارد.

با انبوه‌سازان نیز موافقت‌شده، به عنوان مجری شناخته شوند تا دیگر نیازی به مجری ذی‌صلاح نباشد. این مورد نیز هزینه ساخت مسکن را کاهش می دهد.

در بخش خدمات زیرساختی، روبنایی، بیمه و مالیات نیز در حال رایزنی هستیم تا کاهش قیمت ساخت مسکن به حداقل ممکن برسد.