شناسهٔ خبر: 70625 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان خبر داد:

کاهش آمار تلفات جانی در جاده‌های خوزستان

تصادف مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: مقایسه میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سه ماهه اول سال گذشته با امسال نشان می‌دهد که در سطح کشور نسبت به سه ماهه سال گذشته ۳.۴ افزایش تلفات داشته اما استان به همین میزان کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان، غلامعباس بهرامی نیا در دومین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها استان خوزستان اظهار کرد: با بررسی آمار و ارقام تردد در محورهای مختلف استان خوزستان نشان می‌دهد که میزان تلفات جانی در جاده‌های استان سیر نزولی به خود گرفته است.

وی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف و تجاوز به چپ به عنوان کرد و افزود: ۶.۱ درصد از راه‌های برون شهری، ۶.۷ از راه‌های شریانی و ترانزیتی و ۷ درصد از راه‌های روستایی کل کشور در استان قرار دارد و خوزستان به عنوان ششمین استان کشور در طول راه‌های برون شهری(بدون راه‌های روستایی) و هفتمین استان کشور در میزان طول راه‌های شریانی و ترانزیتی کشور است.

بنا به گفته وی مجموع دوربین‌های ثبت تخلفات جاده‌ای در استان خوزستان علاوه بر دوربین‌هایی که تا مهرماه نصب می‌شود به ۷۳ مورد افزایش پیدا می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: نزدیک به ۶۴۰ هزار تردد روزانه در سطح استان خوزستان وجود دارد که سهم تردد وسایل نقلیه سنگین از این آمار نزدیک به ۱۷ درصد است.وی میزان تردد انواع وسیله نقلیه در چهار ماه نخست امسال در تمامی محورها را نزدیک ۷۹ میلیون تردد برشمرد و افزود: ۱۶.۸درصد از کل تردد وسایل نقلیه در راه‌های استان مربوط به خودروهای سنگین و نیمه سنگین و ۸۳.۲ درصد مربوط به تردد سواری و وانت‌بارها است.

وی ادامه داد: میانگین تردد ساعتی انواع خودرو در کل ساعات شبانه‌روز در کل محورهای استان  ۲۶هزار و ۶۵۲ وسیله نقلیه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان محورهای پرتردد استان در چهار ماهه نخست امسال را محور بندر ماهشهر-بندر امام خمینی(ره) با بیش از ۲۶ هزار و ۵۳۹ تردد، محور بندر امام خمینی(ره) به ماهشهر با ۲۶ هزار و ۱۰۱ تردد و ورودی شرق اهواز با بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۶  تردد برشمرد و افزود: در مقایسه سهم تخلفات عدم رعایت فاصله طولی و سرعت غیر مجاز هر محور نسبت به میزان  تردد آن محور، بیشترین تخلف سرعت غیر مجاز در چهار ماهه نخست امسال در محور اندیمشک - دهلران (سه‌راهی دهلران - دشت عباس)  و بیشترین تخلف عدم رعایت فاصله طولی در محور هفتگل-باغملک با ۳۳ درصد و محور گچساران - بهبهان (خیرآباد - بهبهان) با سهم نزدیک به ۳۰ درصد ثبت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان ادامه داد: بررسی روند تلفات جاده‌ای استان خوزستان در سال‌های اخیر بیانگر آن است که این آمار به استثنای سال ۹۵ دارای روند کاهشی بوده به شکلی که تلفات استان خوزستان از ۸۸۲ نفر در سال ۸۹ به ۵۸۰ نفر در سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین با مقایسه میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سه ماهه اول سال گذشته با امسال نشان می‌دهد که در سطح کشور نسبت به سه ماهه سال گذشته ۳.۴ افزایش تلفات داشته اما استان به همین میزان کاهش نشان می دهد.

بنا به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در بررسی نسبت تلفات جاده‌ای سه ماهه اول امسال به تعداد جمعیت‌، تردد و طول راه‌های استان، تقریبا به ازای هر ۳۴ هزارنفر، یک نفر، به ازای هر یک هزار کیلومتر راه آسفالته ۱۰ نفر، به ازای هر یک میلیون تردد وسیله نقلیه ۱.۸ نفر در تصادفات جاده¬ای فوت کرده و به ازای هر یک میلیون تردد وسیله نقلیه ۳۵ تصادف در جاده-ها رخ داده است.

بهرامی نیا بیان کرد: اما بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که در چهار ماهه اول امسال تعداد ۲۷۸۶ تصادف در راه‌های استان رخ داده که از این تعداد ۵.۵ درصد فوتی، ۱۳ درصد جرحی و مابقی خسارتی بوده است.

وی در خصوص محورهای پرتصادف استان گفت: در چهار ماهه اول امسال نیز محورهای اهواز – اندیمشک، اهواز – ایذه – دهدز، بهبهان – رامهرمز، ماهشهر – هندیجان، اهواز- ملاثانی، مسجدسلیمان – اندیکا و اندیمشک – شاوور محورهای پرتصادف استان بوده‌اند که در مجموع ۲۶  درصد از تصادفات راه‌های برون شهری و روستایی استان در این محورها قرار دارد.

بهرامی‌نیا از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات در راههای استان را تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف و تجاوز به چپ با ۲۵ درصد تصادفات، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۲۱ درصد و عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، عدم هوشیاری راننده، عدم رعایت حق تقدم را در جایگاه‌های بعدی برشمرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان عنوان کرد: واژگونی بیشترین نوع تصادف در چهار ماهه اول ۹۷ و ۹۸ است که می‌تواند به دلیل سرعت زیاد، مهارت کم و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و نیز خستگی و خواب آلودگی باشد. وی همچنین  افزود اصلاح شیب شیروانی، نصب برخی علایم افقی هشدار دهنده و در نتیجه بخشنده کردن راهها از جمله اقداماتی است که در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان جهت کاهش تصادفات از نوع واژگونی قرار دارد.

برچسب‌ها: