شناسهٔ خبر: 70639 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران:

طرح مطالعات وضعیت رویه شبکه راه‌های روستایی مازندران انجام شد

جهانیان سرپرست معاونت فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران از انجام طرح مطالعات وضعیت رویه شبکه راه های روستایی مازندران با اولویت راه های محور و پر اهمیت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان مازندران ، حسن جهانیان ضمن اعلام این خبر  اظهار داشت : شبکه راه های روستایی به عنوان بازوان شبکه حمل و نقل استان از زیر بناهای موثر و عمده در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محسوب شده و بعنوان شریانهای حیاتی و اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت : اگرچه توسعه و گسترش شبکه راه ها یکی از شاخص‌های اساسی رشد اقتصادی کشور به شمار می‌رود، ولی لازمه بهره‌گیری از  پتانسیل راه های موجود، حفظ و نگهداری از آنهاست.

جهانیان در ادامه افزود : دستیابی به هدف موصوف, مستلزم شناسایی، برنامه‌ریزی، اولویت بندی و تأمین منابع مالی مورد نیاز بوده که در این راستا این اداره کل در سال جاری نسبت به بازدید، تهیه نقشه های نواری از وضعیت رویه راه های روستایی اقدام نموده است .

سرپرست معاونت فنی و نظارت راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران اظهار داشت : برای نیل به هدف، این اداره کل تصمیم به انتخاب محورهای مهم، پرتردد و با اهمیت و راهبردی نموده و مطالعه و بازدید میدانی بر روی آنها را بجای بررسی کل شبکه به دلیل محدودیت زمانی و همچنین محدودیت مالی در دستور کار خود قرار داده است و برای اینکار به استناد طرح مطالعاتی طبقه بندی شبکه راههای روستایی استان که محصول مشترک جلسات با دستگاه های اجرایی مرتبط برگزار گردید ، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر انتخاب و کار برداشت میدانی و تهیه نقشه های نواری آغاز شد.

جهانیان تصریح کرد : بدین ترتیب از ۴۳۵۶ کیلومتر راه های آسفالته روستایی استان که حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار می دهد، ۹۴ محور روستایی از محورهای پرتردد و پراهمیت که دارای جمعیت بالایی نیز هستند جمعاً به طول ۱۰۰۰ کیلومتر از نظر وضعیت رویه روسازی مورد بازدید میدانی قرار گرفت.

 سرپرست معاونت فنی و نظارت اداره کل در ادامه گفت: تحلیل و بررسی نتایج نشان می دهد حدود ۷۲۰ کیلومتر از راه هایی که مورد بررسی قرار گرفته اند ، نیاز به بهسازی ، لکه گیری و روکش آسفالت داشته كه براي اين امر مبلغي بالغ بر ۱۷۶۰ ميليارد ريال جهت روكش آسفالت و مبلغي بالغ بر ۶۶۰ ميليارد ريال صرفا جهت لكه گيري هندسي مورد نياز است.

جهانیان در خاتمه ضمن قدردانی از کارشناسان حوزه راه های روستایی این اداره کل اظهار داشت: این مطالعه حاصل تلاش حدود ۱۵۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی است.