شناسهٔ خبر: 70679 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گام نخست ساخت راه‌آهن رشت-آستارا با تجهیز کارگاه عمرانی برداشته شد/ رشت-آستارا برای شروع نیازمند انجام تعهدات آذربایجان است

برگزاری نشست وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر اقتصاد آذربایجان وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در نشست با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان از مشخص شدن مسیر ساخت راه‌آهن رشت-آستارا و تجهیز کارگاه عمرانی این پروژه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با حضور سفرای دو کشور و جمعی از معاونان وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

در این نشست شیوه‌های همکاری، تأمین مالی و تجهیزات موردنیاز راه‌آهن رشت-آستارا موردبحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به اینکه ایران شرکت موردنظر خود را برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا مشخص و معرفی کرده است، طرف آذری نیز تا پیش از برگزاری «نشست سوچی» در روسیه شرکت مورد تائید خود را برای تشکیل یک شرکت مشترک ایرانی-آذری معرفی کند تا مراتب کار تسریع شود.

طبق اظهارات وزیر راه و شهرسازی ایران، مسیر احداث راه‌آهن رشت-آستارا مشخص و کارگاه عمرانی این پروژه نیز تجهیز شده است. لذا انتظار می‌رود طرف آذری نیز در قبال تعهدات خود نسبت به پروژه اقدام عاجل انجام دهد.

اسلامی در این نشست نسبت به ‌راه‌اندازی مجدد قطار نخجوان-مشهد اعلام آمادگی کرد که مورد استقبال وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

در ادامه وزیر اقتصاد آذربایجان توضیحاتی در زمینه تردد ناوگان آذری، قیمت سوخت و عوارض دریافتی از ناوگان حامل کالاهای ترانزیتی مطرح کرد که طبق پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مقرر شد با تشکیل یک کارگروه مشترک و حضور روسای سازمان‌های حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور و کارشناسان مربوطه، مسائل و مشکلات بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

همچنین ساخت آزادراه و پل آستارا-آستارا در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت و عنوان شد؛ با توجه به موازی بودن جاده و راه‌‌آهن رشت-‌آستارا، با توافق شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یک پایانه در کنار ایستگاه راه‌آهن ساخته می‌‌شود. ازاین‌رو در صورت تسریع روند احداث و تکمیل این آزادراه و پل مربوطه می‌توان ادامه مسیر این جاده در خاک ایران را به شهرهای اردبیل و رشت متصل کرد.  

سپس در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز پیشنهاد راه‌اندازی خط مسافری دریایی از بنادر آذربایجان به بنادر مختلف شمالی کشور مطرح شد که مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.

در پایان وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان احداث و بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-آستارا را با توجه به‌قرار داشتن در کریدور شمال-جنوب حائز اهمیت دانست و گفت: میزان حمل بار در کریدور شمال-جنوب نسبت به سال اول ۸ برابر شده است و در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد داشته است