شناسهٔ خبر: 70777 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی:

امکان تأمین ۸۰ درصد تجهیزات سواحل و بنادرتوسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد / می‌توان به پتانسیل تولیدکنندگان داخلی در حوزه تامین تجهیزات بنادر تکیه کرد

حمید خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر گفت: اگر نگوییم صددرصد، اما بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز سواحل و بنادر کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی امکان ساخت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمید خلیلی  درباره آخرین وضعیت تامین تجهیزات سواحل و بنادر کشور و حمایت از توان تولیدات  داخلی، اظهار داشت: به طور حتم اگر نگوییم صددرصد، اما بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز سواحل و بنادر کشور که حدود ۸۰ درصد است از طریق تولیدکنندگان داخلی امکان ساخت دارد و با حمایت از بخش خصوصی می توانیم به این نیاز پاسخ دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هر کشوری قصد دارد دریا را بهتر بشناسد باید به تجهیزات مورد نظر دست پیدا کند تا شاهد تردد هرچه بهتر شناورها و شناخت هرچه بهتر مسائل مرتبط با دریا شود، بیان کرد: تجهیزات نصب شده در دریا نقش دیده‌بان و چشم دریا را دارند و به همکاران ما در سازمان بنادر و دریانوردی کمک می کنند تا بیش از پیش دریا را شناخته و از مسائل مربوط به آن آگاه شوند.

خلیلی با بیان اینکه پیش از اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، بسیاری از بویه های موج نگار از خارج تهیه می شد، گفت: پس از آغاز تحریم ها با اتکا به توان تولید داخل و حمایت از بخش خصوصی به منظور تولید این تجهیزات موفق شدیم طرح ملی ۱۱ دستگاه بویه موج نگار را با دانشگاه صنعتی اصفهان مدنظر قرار دهیم و ساخت قطعات یدکی بویه ها نیز بر همین اساس با اتکا به توان تولید داخل در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی ادامه داد: زمانی که از خشکی به دریای می رسیم با پدیده های جدیدی روبرو می شویم که بر نقاط ساحلی اثر گذار هستند و به همین دلیل نیز شناسایی دریا نیازمند تجهیزات و دستگاه هایی است تا بر اساس آن پارامترهایی نظیر دمای هوا، رطوبت، سرعت و جهت باد، شوری آب، ارتفاع موج و پارامترهای شیمیایی به خوبی تشخیص داده شوند.

 مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه شناخت دریا نیازمند تجهیزات آماده به کار است، گفت: در شمال و جنوب کشور ۱۱ دستگاه بویه موج نگار در آب های عمیق وجود دارد که سه دستگاه آن در شمال، شش دستگاه آن در جنوب و ۲ دستگاه نیز به عنوان یدک در نظر گرفته شده اند.

خلیلی افزود: علاوه بر این ۱۰ ایستگاه هواشناسی ساحلی داریم که سه ایستگاه آن در شمال و هفت ایستگاه آن در جنوب واقع شده اند و در جنوب کشور نیز ۱۴ ایستگاه جزر و مدسنجی وجود دارد که شامل تجهیزات مختلف در هر یک از این ایستگاه ها هستیم، همچنین در شمال کشور سه ایستگاه ترازسنجی (سنجش تراز آب در سنوات مختلف) و۲ ایستگاه جزر و مدسنجی نیز در چابهار و جاسک وجود دارد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به راه اندازی ایستگاه های سنجش پارامترهای کیفیت آب و محیط زیست، اظهار کرد: در خصوص بندر شهیدرجایی در جنوب کشور و بندر انزلی در شمال ایران این طرح به صورت پایلوت آغاز شده است و تجهیز سایر بنادر نیز تا پایان سال جاری به این ایستگاه ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات مربوط به سامانه نرم افزاریVTS نیز که به تردد شناورها کمک می کند تمهیداتی اندیشیده شده است، عنوان کرد: پتانسیل نرم افزاری در این راستا وجود دارد و قصد داریم با حمایت از بخش خصوصی به آن دست یابیم.