شناسهٔ خبر: 70803 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

بنادر ایران برای اتصال تاجیکستان به آب‌های آزاد آمادگی دارند / مصمم به اتصال ریلی دو کشور هستیم

سفیر تاجیکستان با وزیر راه و شهرسازی دیدار کرد محمد اسلامی در پاسخ به درخواست سفیر تاجیکستان برای اتصال به آب‌های آزاد، از آمادگی بنادر ایران به‌منظور تحقق این خواسته خبر داد و گفت: مصمم به تکمیل پروژه ریلی ایران- افغانستان-تاجیکستان هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده زاهدی، سفیر تاجیکستان روز دوشنبه چهاردهم مردادماه با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر تاجیکستان در بخشی از این دیدار با اشاره به همزبانی، نزدیکی فرهنگی و مشترکات دینی و تاریخی دو کشور بر ضرورت رشد و توسعه همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد و گفت: سفر اخیر حجت‌الاسلام روحانی، رییس‌جمهور ایران به تاجیکستان برگ جدیدی در روابط دو کشور گشود.

وی حوزه راه و حمل‌ونقل را از زمینه‌های مهم همکاری ایران و تاجیکستان برشمرد و افزود: از بدو استقلال تاجیکستان،توسعه راه‌ها از اهداف این کشور بوده و در این زمینه ایران کمک‌های فراوانی به تاجیکستان کرده است و پروژه‌ احداث تونل استقلال در تاجیکستان از جمله این همکاری‌ها بوده است.

شمس‌الدین‌زاده زاهدی در ادامه به موضوع اتصال ریلی کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین پرداخت و با اشاره به اینکه سه کشور همزبان ایران، افغانستان و تاجیکستان می‌توانند این مسیر ریلی را سریع‌تر میان خود برقرار کنند از عزم کشورش به این منظور خبر داد.

وی در ادامه با بیان اینکه تاجیکستان فاقد دسترسی به آب‌های آزاد است از علاقه‌مندی این کشور برای استفاده از ظرفیت و امکانات بندر چابهار برای اتصال به آب‌های اقیانوسی خبر داد و خواستار مساعدت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص شد.

برقراری پرواز تهران-دوشنبه و بالعکس موضوع دیگری بود که سفیر تاجیکستان در این دیدار از آن سخن گفت و با اشاره به اینکه این خط پروازی در گذشته میان دو کشور وجود داشته است، خواهان برقراری دوباره آن شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در بخشی از این دیدار با اشاره به پیوند دیرینه تاریخی، فرهنگی و زبانی میان ایران و تاجیکستان گفت: کسانی در پی ایجاد و تلقین حس بدخواهی میان دو کشور هستند؛ کشور ما ۴۰ سال است که تصمیم گرفته مستقل باشد و در این مسیر زحمات بسیاری متحمل شده است.
وی با اشاره به تحریم و دشمنی ۴۰ ساله آمریکا علیه ایران، افزود: به یاری خداوند پیشرفت‌های فراوانی در زیر سایه این تحریم‌ها اتفاق افتاده است و ما به این شرایط عادت کرده‌ایم.

اسلامی با اشاره به خدعه دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن و خارج کردن روابط ایران و همسایگان از حالت عادی خاطرنشان کرد، خوشبختانه این تفرقه‌افکنی‌ها در اکثر موارد با شکست مواجه شده و‌ موفق نبوده است و دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان نیز پیام مثبت و روشنی در این خصوص داشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای برقراری خط هوایی میان دو کشور گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته خط هوایی مشهد- دوشنبه برقرار شده و هم‌اکنون فعال است و می‌توانیم خط پروازی تهران-دوشنبه را نیز از طریق سازمان هواپیمایی کشوری برقرار کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه سیاست ایران برای اتصال ریلی کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین تغییری نکرده و برای انجام این پروژه باید اراده‌ای وجود داشته باشد، تصریح کرد: با وجود ناامنی ایجاد شده و حادثه‌ای که منجر به شهادت رسیدن یکی از کارکنان ما در بخشی از خط ریلی خواف-هرات در خاک افغانستان اتفاق افتاد، ما این پروژه را متوقف نکردیم؛ تاکنون سه‌چهارم این مسیر ریلی تکمیل شده و برای اتمام مابقی پروژه مصمم هستیم. افغانستان و تاجیکستان نیز باید در این مسیر مصمم باشند و اقدامات لازم  را انجام دهند.

وی در پاسخ به درخواست سفیر تاجیکستان برای فراهم کردن زمینه حضور این کشور در چابهار با اشاره به توسعه این بندر و ارتقاء ظرفیت تخلیه و بارگیری آن به 8/5 میلیون تن، از این کشور برای حضور در چابهار دعوت کرد و گفت: ما آمادگی داریم در هر کدام از بنادری که تاجیکستان تمایل دارد کمک و همکاری لازم را انجام دهیم و فضای مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار دهیم.

اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در تاجیکستان خبر داد و گفت: دو کشور می‌توانند منافع مشترک جدیدی تعریف کنند و با استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوآورانه در مسیر توسعه تعاملات مختلف گام بردارند.