شناسهٔ خبر: 70918 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ایجاد شهرک صنعتی مشترک با چین به توسعه هرمزگان کمک می کند/ میزان بار حمل شده با ریل تا پایان دولت به ۱۰۰ میلیون تن در سال می رسد

جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای توسعه استان هرمزگان باید برنامه ای جامع و فراگیر تهیه شود، گفت: توسعه بندر اقیانوسی جدید، پایانه نفتی و شهرک صنعتی مشترک با چین به توسعه استان کمک می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که وزارتخانه متبوعش به عنوان معین اقتصادی استان هرمزگان تعیین شده است، در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی این استان که در محل استانداری هرمزگان برگزار شد، گفت: نقشه توسعه استان می تواند طی دو برنامه ۵ ساله استان را در تراز استان های توسعه یافته قرار دهد.

اسلامی با بیان اینکه لازم است سه اقدام موازی در هر استان انجام شود، افزود:  یک اقدام هماهنگی و یکپارچگی دستگاه های استانی است که با حذف بوروکراسی زائد و ارتقای هماهنگی، اعتماد و جذابیت را به بخش خصوصی بازگردانده و با مردمی کردن اقتصاد، حضور سرمایه گذاران را در استان تسهیل کند.

وی ادامه داد: پاسخگویی و تصمیم گیری سریع باید در دستور کار قرار بگیرد و دستگاه ها در اجرای قانون با هم متحد و یکپارچه باشند تا توسعه صورت بگیرد.

اسلامی اقدام دوم را تهیه یک برنامه توسعه متوازن و فراگیر برای توسعه پایدار دانست و گفت: در بخشی از استان هرمزگان خوشبختانه یک برنامه مصوب و جامع وجود دارد که منطقه مکران را پوشش می دهد و برای تمام آن سرزمین طراحی شده است. در سمت غرب استان نیز باید چند نقشه فرامنطقه‌ای تهیه شود تا حرکت توسعه استان بر اساس یک طرح و برنامه مشخص باشد. این یکی از الزامات توسعه هوشمندانه و متوازن است.

وی ادامه داد: نکته سوم نیز توسعه زیرساخت هاست. مواردی مانند راه ها، آب و انرژی باید مورد توجه قرار بگیرد. باید در این شرایط پروژه‌هایی که کِشنده هستند بیشتر مورد تاکید قرار بگیرند، چراکه این پروژه ها راه گشا هستند. ای ن دست پروژه‌ها هم برای دولت تولید منابع کرده و هم برای استان اشتغال ایجاد می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای استان هرمزگان گفت: سه پروژه در غرب استان طراحی شده و باید به این پروژه‌ها به صورت جدی پرداخته شود. توسعه محور جاسک و ایجاد یک بندر اقیانوسی جدید یکی از این پروژه‌ها است. تاسیس پایانه نفتی نیزی یکی از اقدامات راهبردی است که توسط وزارت نفت پیگیری می شود.

وی افزود: اما سریع‌ترین و قابل وصول‌ترین طرح، ایجاد شهرک صنعتی مشترک میان ایران و چین است. این اقدام می‌تواند با یک سرمایه گذاری مشترک توسعه در غرب استان را محقق کند. برای باقی سرزمین نیز طرح‌های گردشگری، شیلات و کشاورزی پیش بینی شده است.

اسلامی ادامه داد: با تهیه برنامه اقتصاد مقاومتی استان می‌توان با کشش مردمی و اقتصاد غیر دولتی و مستقل از ردیف بودجه، شکوفایی اقتصادی را سریع‌تر فراهم کرد.  بنابراین باید کتابچه‌ای درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری منتشر شده و به سرمایه‌گذار ارائه شود. قطار برقی سریع السیر نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها در این دفترچه باشد.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه منطقه بشاگرد گفت: سه هفته پیش با استانداری تفاهمی صورت گرفت که اقدام مشترکی برای بشاگرد انجام شود.

وی ادامه داد: شاخص راه های روستایی برای ۵۰ خانوار به بالا تقریبا در کشور عدد خوبی است و درصد کمی باقی مانده که تمام این روستاها به راه روستایی آسفالته مجهز شوند. اولویت دوم تامین راه آسفالته برای روستاهای بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار است. در این زمینه بشاگرد عقب ماندگی سنگین دارد و همین مساله معدل استان را نسبت به معدل کشور کاهش می دهد. به یاری خدا امسال این نهضت را آغاز می کنیم تا با مشارکت همدیگر و استفاده از همه ظرفیت ها بشاگرد را از این وضعیت خارج کنیم.

اسلامی همچنین به کریدور گوادر به شلمچه اشاره کرد و گفت: این مسیر ۱۶۵۶ کیلومتر است که حدود ۸۶۰ کیلومتر از آن چهار خطه شده است. در حدود ۶۰۰ کیلومتر از این مسیر اصلا راه وجود نداشته و به تازگی راه اصلی احداث شده و یا احداث آن آغاز شده است.

وی افزود: به عنوان مثال در مسیر جاسک به کاروان جاده جدیدی در حال احداث است که پیشرفت خوبی داشته است. باقی این مسیر باید تکمیل شود که عمدتا شامل بخش غربی استان و منطقه پارسیان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مفروضات کنونی قانون بودجه با مفروضات آغاز سال تفاوت فاحش دارد، گفت: اقدام مهمی این است که پیمانکاران بتوانند با هدایت استانداری تسهیلات بانکی دریافت کرده که در سال ۹۹ مورد تهاتر صورت بگیرد. اکنون پیمانکاران باید بتوانند تسهیلات بانکی را به کارگاه های خود تزریق کرده و تحرک ایجاد کنند. دولت نیز در صورت امکان تا پایان سال و اگر نه با ظرفیت قانون بودجه سال ۹۹ این بدهی را تهاتر خواهد کرد.

اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه بنادر کوچک در استان افزود: رونق اقتصادی بنادر کوچک جزو سیاست‌های اصلی و محوری وزارت راه و شهرسازی است. باید اقتصاد شهرهای کوچک را که وابسته به صید و دریاست، توانمند کرد. به عنوان مثال باید از کارگاه‌های کوچک لنج سازی و تمام صنایعی که می‌توانند اقتصاد دریامحور را برای استان فراهم کند، پشتیبانی کنیم. سازمان بنادر و دریانوردی این اقدام را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: شناوری که افتتاح شد، یکی از مصداق های سیاست های حمایتی سازمان بنادر است که انشاالله توسعه پیدا خواهد کرد.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به تمرکز دولت بر توسعه خطوط ریلی کشور و استان هرمزگان گفت: خط دوم ریل بافق به تربت حیدریه و بافق-میبد-اصفهان پیشرفت بالایی داشته است. این خط تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد تا سیر و حرکت در راه آهن افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ میزان باری که با قطارها حمل شد، به ۵۱ میلیون تن رسید. در سال ۹۶ این رقم ۳۱ میلیون تن بود. انشاالله تا پایان دولت با دو خطه کردن و اتصال مراکز بار، این رقم را به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رساند. این یکی از اهداف بزرگی است که تنها برنامه نیست، اعتقاد و ایمان پرسنل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن است.

اسلامی با اشاره به دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان هرمزگان گفت: بحث مربوط به خرید تضمینی آب که مبتلا به همه آب شیرین کن ها است را در دولت با وزیر نیرو مطرح خواهم کرد. اما لازم است که آب شیرین‌کن‌ها در رویه خود تغییراتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد:  اکنون خرید تجهیزات لازم برای آب شیرین‌کن‌ها از خارج از کشور به صورت انحصاری انجام می‌شود، در حالی که این تجهیزات در ایران تولید شده است بنتبراین برای خرید این تجهیزات نیازی به ارزبری وجود ندارد. اگر صاحبان آب شیرین کن از تولید داخل استفاده کنند، قیمت آن نیز کاهش پیدا می کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سراسر کشور در حوزه مربوط به وزارت راه و شهرسازی تبدیل به کارگاه ساختمانی شده است، گفت: دشمنان ما مخالف پیشرفت ما هستند و توسعه یافتگی ما را با پرچم ما نمی خواهند. ما اکنون بر اساس مقدورات خود کار می کنیم.

وی ادامه داد: در پروژه جرثقیل‌های ترانستینر، دو خانم مهندس جوان و دو قلو که در دفتر مهندسی شرکت منگان به طراحی مشغول بودند، با روحیه‌ای سرشار از باور و امید گزارش می‌دادند که تولید این جرثقیل‌ها تماما در داخل کشور صورت گرفته است. . این جرثقیل ها پیشتر وارداتی بوده، اما اکنون داخل کشور طراحی و تولید شده است. این یک اقدام از جنس اقتصاد مقاومتی است.

اسلامی افزود: این اتفاق در این کشور و در شرایط تحریم رخ داده است. تحریم برای تسلیم است، اما ایستادگی و حرکت انقلابی ما برای پیشرفت و عزت و سربلندی کشور است. اگر از فرصت ها و ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد بیشتر استفاده کنیم، سرعت پیشرفت ما روز افزون خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در انتها گفت: دشمنان ما باید بدانند دوران قلدری و بزن دررویی سپری شده است. امروز حداکثر تلاش خود را می کنند که بتوانند ما را مغلوب و مردم را مایوس کنند و نشان دهند که در کشور اهداف توسعه دست یافتنی نیست. این یک القای باطل است.