شناسهٔ خبر: 70921 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بخشنامه کنترل و مهار مخاطره برخورد پرندگان و حيوانات با وسايل پرنده ابلاغ شد

سازمان هواپیمایی کشوری سازمان هواپيمايي کشوری، بخشنامه انجام فرآيند "مديريت ريسک ايمنی برخورد پرندگان و حيوانات" را به کليه فرودگاه ها، شرکت‌های هواپيمايی و هليکوپتری، مراکز آموزش خلبانی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات فرودگاهی، ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، بر اساس گزارش‌های عملکرد ایمنی هوانوردی کشور، در سال گذشته تعداد ۱۰۵ رویداد برخورد پرنده و حیوانات در سامانه گزارش‌دهی ایمنی ECCAIRS ثبت شده است که ماه اوت (August) با ثبت ۲۲ رویداد، بیشترین تعداد رویدادهای برخورد پرندگان و حیوانات را به خود اختصاص داده و صنعت هوانوردی کشور را متحمل هزینه‌های قابل توجهی کرده است.

براساس گزارش نتایج تحلیل جامع گزارش برخورد حیات وحش با وسایل پرنده ایکائو در سال ۲۰۱۸، ماه میلادی اوت (August)، به عنوان ماه رویدادی برخورد حیات وحش با وسایل پرنده مشخص شد.

لذا براي كنترل و مهار اين مخاطره، عزم و اراده جمعي كليه شركت‌هاي هواپيمايي و فرودگاه‌ها با ريسك بالاي اين مخاطره را مي طلبد و در اين راستا، سازمان هواپیمایی کشوری با انجام بازرسي‌هاي موردي از اجراي صحيح اين فرآيند اطمينان حاصل خواهد كرد و در رسيدن به هدف ايمني تعيين شده در كاهش برخورد پرندگان  و حيوانات در كشور تلاش مي‌كند.

انتظار می‌رود با انجام دقیق و صحیح فرآیند ریسک ایمنی، فقط مراکزی که سطح ریسک ایمنی قابل قبولی ندارند، طرح اقدامات اصلاحی و کنترلی مندرج در بخشنامه را جهت پیشگیری و کاهش ریسک ایمنی برخورد پرندگان و حیوانات اجرا كنند و در عین حال با اطلاع رسانی مقتضی به کارکنان عملیاتی، آمادگی لازم در ماه رویدادی برخورد پرندگان و حیوانات را داشته باشند.

گفتني است؛ فايل بخشنامه "مدیریت ریسک ایمنی برخورد پرندگان و حیوانات در مراکز ارائه‌ دهنده خدمات هوانوردی" به پيوست براي مخاطبان قابل دسترسي است.