شناسهٔ خبر: 70963 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديرکل راه‌وشهرسازي استان همدان در بازديد از همدان‌پيام:

از تخليه خانه‌هاي سازماني کوتاه نمي‌آييم

پیام مديرکل راه‌ و شهرسازي استان همدان با هيأت همراه به مناسبت هفته خبرنگار از دفتر روزنامه همدان‌پيام بازديد و از نزديک به خبرنگاران و کارکنان آن تبريک گفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، "حسن رباني‌ارشد "در اين ديدار درباره چند موضوع مهم شهري از جمله روند تخليه خانه‌هاي سازماني، مشکل کمبود و گراني مسکن، ساخت زیرگذر شهرک صنعتي بهاران، تفکيک باغات و راه‌هاي جاده‌اي به سؤالات خبرنگار همدان‌پيام پاسخ داد.  وي درباره خانه‌هاي سازماني همدان گفت: ۹۱ خانه سازماني پشت بيمارستان بوعلي وجود دارد که تاکنون ۱۶ مورد تخليه، پلمپ و برق آنها قطع شده و در حال حاضر کارمندان وزارت کشور نيز در حال تخليه هستند و يک مورد هم در اختيار يکي از معاونان ادارات بوده که به خاطر انتقالي در حال تخليه است.

رباني‌ارشد ادامه داد: يکي از دستگاه‌هاي نظارتي نيز از۳ مورد استفاده اداري مي‌کند و تعدادی خانه هم در اختيار چند دستگاه است که به‌عنوان مأمورسرا از آنها استفاده مي‌کنند و تنها يک مورد در اختيار اداره راه است که به مأمورسرا تبديل شده است.

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينکه چند خانه در اختيار قضات است و آنها چه زماني تخليه مي‌کنند هم گفت: کمتر از ۱۰ مورد است و زمان تخليه آنها را نمي‌دانم اما ما گفته‌ايم که بايد تخليه کنند.

رباني‌ارشد در ادامه افزود: وظيفه اين دستگاه مکاتبه است که به دستگاه‌هاي نظارتي رونوشت هم ارسال کرده‌ام، اما همه بايد در اين موضوع به ما کمک کنند.

مديرکل راه‌وشهرسازي استان همدان گفت: تخليه خانه‌هاي سازماني چالش‌هاي زيادي داشته و خيلي‌ها را ناراحت کرده اما ما کوتاه نمي‌آييم.

وي ادامه داد: خانه‌هاي پشت بيمارستان بوعلي قابل فروش و واگذاري نيستند و بعد از تخليه به مجتمع‌هاي تجاري- مسکوني تبديل مي‌شوند.رباني‌ارشد توضيح داد: اين مساکن بعد از تخليه، براي ساخت مجمع‌ها و ايجاد ارزش افزوده براي دولت به مزايده گذاشته خواهند شد تا با مشارکت بخش خصوصي احداث شوند.

وي گفت: در شهرستان‌ها نيز تعدادي از خانه‌ها تخليه و براي فروش گذاشته شده و تعدادي هم در حال تخليه هستند.

مديرکل راه‌ وشهرسازي استان همدان در پاسخ به سؤالي درباره راهکار استان براي اينکه در آينده با بحران مسکن روبرو نشويم، گفت: بايد در طرح جامع وسعت همدان را اضافه و تراکم جمعيت را کم کنيم، همچنين مردم نيز بايد نگرششان به سرمايه‌گذاري در بخش مسکن را اصلاح کنند. چون همداني‌ها به مسکن نگاه سرمايه‌اي دارند و آن را کالاي مصرفي نمي‌دانند.

وي در ادامه افزود: افزايش توليد مسکن يکي ديگر از راه‌هاي حل مشکل مسکن است که دولت دو طرح براي افزايش ساخت‌وساز اجرا مي‌کند؛ يکي از آنها در بافت فرسوده به‌عنوان طرح بازآفريني شهري اجرا مي‌شود که در اين طرح مشوق‌هايي براي سازندگان قرار داده شده و تاکنون از ۳ هزار سهميه استان هزار پروانه ساخت صادر شده است. در طرح ديگر قرار است شهرداري و دستگاه‌ها زمين دولتي را از طريق مزايده در اختيار سازندگان قرار بدهند و سپس دولت و بخش خصوصي پس از فروش سهم خود را بردارند، که با اجراي اين طرح هم توليد مسکن رونق مي‌گيرد و هم مشکل کمبود مسکن و افزايش قيمت آن تا حد زيادي حل مي‌شود.

وي گفت: در طرح جديد اصلاً با باغات و فضاي سبز دست نمي‌زنيم و باغات به‌طور کامل حفظ مي‌شوند.

 زیرگذر شهرک صنعتي بهاران بودجه استاني مي‌خواهد.

مديرکل راه‌وشهرسازي استان همدان درباره روند ساخت کنارگذر شهرک صنعتي بهاران نيز گفت: اين پروژه با مشکلاتي از جمله نداشتن رديف بودجه‌اي مواجه است که موجب شده تا با کندي پيش برود.

وي افزود: بودجه استاني راه وشهرسازي ناچيز است و براي اجراي پروژه‌هاي عمراني با کمک مسئولان و نمايندگان بودجه ملي جذب مي‌کنيم ولي اين کنارگذر بودجه ملي هم ندارد و مجبور هستيم از قسمت‌هاي مختلف بودجه‌هايي براي آن درنظر بگيريم و کار را پيش ببريم، که در حال حاضر همه مراحل آن انجام شده و فقط تملک بخشي از زمين‌هاي اطراف باقي مانده تا پروژه را به پايان برسانيم، اما براي اين بخش نمي‌توانيم بودجه ملي اختصاص بدهيم و تنها از بودجه استاني مي‌توانيم تملک‌ها را انجام بدهيم.

رباني‌ارشد ادامه داد: براي اتمام اين پروژه نياز است تا استان يا شهرستان بهار بودجه تملک را در اختيار بگذارد.وي گفت: به تازگي با فرماندار بهار به اين نتنيجه رسيده‌ايم که مجدداً با بررسي و استفاده از دوربين نقشه‌برداري و با درنظر گرفتن امنيت کامل کنارگذر، شايد بتوانيم زمين‌هاي کمتري تملک کنيم.