شناسهٔ خبر: 71095 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد:

تنها حدود یک سوم معاملات مسکن توسط مصرف‌کنندگان واقعی انجام شده است/ احتمال خروج سرمایه‌های مازاد از بازار معاملات مسکن و انتقال به بازار بورس

مجید کیان پور مجید کیانپور با اشاره به اینکه در سه سال اخیر تنها حدود یک سوم معاملات مسکن توسط مصرف‌کنندگان واقعی انجام شده است، گفت: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با افزایش حداکثری قیمت مسکن و کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری، افراد برای سود بیش‌تر به دنبال انتقال سرمایه خود به بازارهای دیگر از جمله بازار بورس هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌ مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از فعالیت دلالان و سوداگران در بازار مسکن گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در سه سال اخیر حدود دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بوده‌اند، صورت گرفته و تنها حدود یک سوم توسط مصرف‌کنندگان واقعی انجام شده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نبود سیاست‌های نظارتی در بازار مسکن، مردم برای حفظ سرمایه خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار و خرید مساکن متعدد می‌کردند، که این مسئله موجب شد که عملا میزان تقاضا برای خرید افزایش یافته و در پی آن به دلیل کمبود عرضه، قیمت‌ها بالا رود.

وی گفت: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با افزایش حداکثری قیمت مسکن و کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری، افراد برای سود بیشتر به دنبال انتقال سرمایه خود به بازارهای دیگر از جمله بازار بورس هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر ضرورت تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه تأکید کرد و گفت: قطعا اگر قانونی برای نظارت مالیاتی بر معاملات مسکن وجود داشت، ما شاهد افزایش چندبرابری قیمت مسکن نبودیم.

به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من ثبات کنونی بازار مسکن موقتی است و دولت و مجلس باید با اعمال نظارت‌های مالیاتی، راه را برای فعالیت سوداگران مسدود کند تا در آینده شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها نباشیم.