شناسهٔ خبر: 7116 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تعیین‌تکلیف مسکن مهر شیرین‌شهر تا پایان سال/ کاهش ۲۰ کیلومتری اهواز تا شیرین‌شهر با احداث جاده جدید

مسکن مهر شیرین شهر مدیرعامل شهر جدید شیرین‌‌شهر در استان خوزستان از تکمیل جاده جدیدی در حد فاصل اهواز تا این شهر جدید خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ دولت تدبیر و امید تمام اهتمام را بر آن گذاشته‌ایم تا در سال ۹۴ وضعیت مسکن مهر شیرین‌شهر تعیین تکلیف شوند.

سعید رکابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان این‌که شهر جدید شیرین‌شهر در زمینی به مساحت ۱۰۰۸ هکتار در ۲۵ کیلومتری کلانشهر اهواز واقع شده است درباره وضعیت شهر و جمعیت‌پذیری آن توضیح داد: این شهر برای اسکان جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر پیش‌بینی شده است. در حال حاضر پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید شیرین‌شهر با زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز،  پدر آن در حال ساخت است و پیشرفت فیزیکی کل پروژه‌ها به طور میانگین ۵۷ درصد برآورد می‌شود.

وی درباره امکانات این شهر برای اشتغال‌زایی و ویژگی‌هایی که می‌تواند انگیزه‌ای برای جذب افراد به این شهر باشد ادامه داد: حدود ۶۰ هزار هکتار زمین زیر کشت نیشکر در این شهر وجود دارد و صنایع نیشکر در شیرین‌شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. ضمن این‌که بالغ بر ۶۰ درصد شکر مورد نیاز کشور در آن‌جا تامین می‌شود که ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.  در شهر جدید شیرین‌شهر به منظور ایجاد اشتغال، ۱۵۰ هکتار از اراضی را به عنوان سایت صنعتی در نظر  گرفتیم تا سرمایه‌گذاران با استفاده از این زمین‌ها نسبت به احداث کارگاه‌های کارخانه‌های تولیدات صنعتی و زیردست نیشکر اقدام کنند.

وی با بیان این‌که تمامی واحدهای ساخته شده و در حال ساخت در شهر جدید شیرین‌شهر مسکن مهر هستند درباره زمان تکمیل پروژه‌ها گفت: طبق برنامه‌ دولت تدبیر و امید تمام اهتمام را بر آن گذاشته‌ایم تا در سال ۹۴ وضعیت مسکن مهر شیرین‌شهر تعیین تکلیف شوند. یعنی در این شهر واحدهایی که متقاضی دارند تکمیل شوند و واحدهای بدون متقاضی به وزارت راه و شهرسازی یا شیرین‌شهر واگذار شوند تا در فرایندهای بعدی برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد.

رکابی بحث اصلی در تکمیل واحدهای مسکن مهر را آورده متقاضیان دانست و افزود: تکمیل آورده‌ متقاضیان می‌تواند به پیشرفت سریع پروژه‌ها کمک کند.

مدیرعامل شهر جدید شیرین‌شهر روند تامین تاسیسات و خدمات زیربنایی را در این شهر مناسب دانست و گفت: از این نظر در شهر شیرین‌شهر کمبودی احساس نمی‌کنیم زیرا آب، برق و گاز و امکانات روبنایی مانند مدرسه در این شهر وجود دارد.

کمبود نیروی انتظامی یکی از معضلاتی بود که رکابی به آن اشاره کرد و افزود: تکمیل جاده جدید شیرین‌شهر در حد فاصل اهواز تا شهر جدید شیرین‌شهر را از ۴۲ کیلومتر به ۲۲ کیلومتر کاهش می‌دهد نیز می‌تواند در استقبال متقاضیان از این شهر بسیار موثر باشد. طبق گزارشی که به مدیرعمل شرکت عمران شهرهای جدید ارائه کردیم قرار شد این شرکت در کنار شرکت عمران شهر شیرین‌شهر و اداره راه و شهرسازی استان خوزستان با هم برای تکمیل این پروژه اقدام کنند. امیدواریم این پروژه نیز در سال جاری تکمیل شود.

رکابی با بیان این‌که حدود ۳۵۰ واحد آمده تحویل در این شهر وجود دارد اظهار کرد: تحویل آن‌ها منوط به تکمیل آورده متقاضیان است. خدمات زیربنایی مانند آب و گاز تا نزدیک واحدها هم وجود دارد و بعد از تکمیل آورده متقاضیان کنتورهای لازم نصب خواهد شد. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا یک ماه آینده بتوانیم امکان سکونت متقاضیان این واحدها را فراهم کنیم.

وی درباره دیگر اقدامات در حال انجام در شیرین‌شهر توضیح داد: دانشگاه چمران اهواز به عنوان یکی از قطب‌های علمی کشور خواستار چندین هکتار زمین به منظور تاسیس پژوهشکده‌های کشاورزی و دامپروری و مطلعه ریزگردهای استان خوزستان در شیرین‌شهر شده است. احداث پارک علم و فناوری استان خوزستان در شیرین‌شهر نیز درخواست دیگری بود که در حال پیگیری آن هستیم. با ورود این تیم دانشگاهی و علمی چشم‌انداز خوبی را برای این شهر متصور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نزدیکترین مسکن مهر به مرکز استان خوزستان شهر جدید شیرین شهر است که در سال ۱۳۸۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. این شهر جدید در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شرق پر آب‌ترین رودخانه ایران (رودخانه کارون) و در مجاورت ۱۳۲ هزار هکتار چشم انداز بسیار زیبایی از کشتزاران سبز نیشکر و در بطن جلگه سر سبز و حاصلخیز خوزستان واقع شده است.

این شهر برای اسکان یکصد هزار نفر مطالعه و برنامه ریزی شده است که تمامی سرانه‌ها، ایده‌ها و الگوهای جدید شهری از قبیل بهداشت، آموزش، درمان، ورزش، فضای سبز، آموزش عالی، قطار شهری، مکان‌های تفریحی و توریستی، رفاهی، فرهنگی، تجاری  برابر با استانداردهای شهرسازی برای این شهر جدید در نظر گرفته شده است. باتوجه به همجواری رودخانه کارون در کنار این شهر جدید امکان استفاده از این رودخانه را در ساختار کالبد شهر به عنوان یک محور طبیعی-تفریحی، توریستی به وجود آورد که در واقع می‌توان محور ساحلی شرق کارون را از اهواز تا شیرین شهر تبدیل به یک محور گردشگری و تفریحی بی نظیر در کرانه‌های سرسبز کارون در سطح استان کرد.  

شیرین شهر نزدیکترین شهر به کلانشهر اهواز است که در سال ۱۳۸۰ تصویب و با سیاست مسکن مهر قریب به ۷۱۵۰ واحد در شهر در حال احداث بوده و این شهر جدید وارد مرحله جدیدی از فعالیت های خود شده است./

نظر شما