شناسهٔ خبر: 71299 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

امروز ایران یکی از کشورهای پیشرو جهان در حوزه دریانوردی است

جلیل اسلامی جلیل اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی گفت: امروزه کشور ما به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان مطرح بوده و در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار دارد و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما با حضو وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، با تبریک روز جهانی دریانوردی و همین طور روز جهانی دریانورد به جامعه دریایی کشور گفت: گرامیداشت این دو مناسبت در یک روز فرصتی را فراهم آورده است تا به موضوعات و حوزه‌های مختلف پیرامون فعالیت‌های مرتبط با دریا  و دریانوردی بیشتر پرداخته شود.

وی ادامه داد: امروز همه ما در اینجا گرد هم آمدیم تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان عزیز میهن اسلامی و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش‌ها؛ از حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور گرفته تا صنعت کشتیرانی، صیادی، صنایع دریایی و خدمات وابسته آن و محیط‌بانان محیط زیست دریایی قدردانی شایسته‌ای به‌عمل آوریم.

 اسلامی با اشاره به اینکه با اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، صنعت حمل و نقل دریایی کشور در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار گرفت، اظهار کرد: مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های داخلی و اتکال به خداوند تبارک و تعالی، قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهند بود.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی کشور، در تعامل نزدیک با شرکت‌های کشتیرانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، شرکت‌های بیمه‌ای و مؤسسات رده‌بندی و هماهنگی با ارگان‌های دولتی، تلاش نموده است با اقداماتی نظیر استفاده از بیمه‌های تخصصی P&I ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی، صدور کلیه گواهینامه‌های فنی و ایمنی شناورها، انجام بازرسی‌ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراه‌های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکای بر توان علمی و فن‌آوری شرکت‌های دانش بنیان، حضور فعالانه در مجامع بین‌المللی در جهت دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور و ارتقای کیفی و کمی توان داخلی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای ناوگان و ساخت کشتی‌های جدید از تاثیر این تحریم‌ها بکاهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با توضیح اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی در گذشته و حال و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی، گفت: کشور ما با عضویت در بیش از ۳۰ کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته و ایمنی آبراه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید  نقشه‌های بروز شده دریایی و ارایه خدمات ناوبری دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر، همواره تأمین نموده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط دلیرمردان نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه کرد.

وی تشریح کرد: امروزه کشور ما به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به‌عنوان یکی از کشورهای پیش رو در جهان مطرح بوده و در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی قرارداشته و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است.

اسلامی بیان کرد: در رابطه با تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس معیارها و سرفصل‌های آموزشی بین‌المللی آمده در کنوانسیون (STCW) و در تطابق با شعار همایش امروز «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی»، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم. در این راستا، سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و به‌روز نگه داشتن ۱۲۰ دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با همت شرکت ملی نفت کش در مرحله اول، تعداد ۵۰ نفر از فارغ التحصیلان غیر بورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها را به‌عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت این شرکت معرفی نماید.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این برنامه ضمن تقدیر از همکاری مدیریت شرکت ملی نفتکش، از دیگر مالکان و شرکت‌های کشتی‌رانی دعوت کرد تا در این طرح مهم  مشارکت و آن را  یک گام بلند برای تربیت دریانوردان بومی تلقی کنند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: در حوزه تعاملات با نهادهای بین المللی دریایی باید اشاره نمایم که سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین‌المللی برعهد دارد. در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌عنوان مرجع صلاحیت‌دار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت‌های عضو بوده است. این نقش آفرینی در دو سطح شرکت در اجلاس‌های فنی و تخصصی کمیته‌ها و شورا و دیگری همکاری‌های فنی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها تبلور می‌یابد.

وی با بیان اینکه در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتاً به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

اسلامی در رابطه با شناورهای سنتی و ارتقای ایمنی آن‌ها گفت: اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی‌ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده، اما علیرغم تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح‌ها به دلایل متعدد با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان  برنامه‌ها وطرح‌های ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی بوده و در این مسیر آمادگی ایفای مسئولیت‌های خود را داشته و دارد و تهیه برنامه ارتقا وجایگزینی شناورهای سنتی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و از طریق کمیسیون اقتصادی هیئت وزیران از جمله آن‌ها محسوب می‌شود.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی  ادامه داد: نکته دیگری که در رابطه با مسائل ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی قابل اشاره است، اجرای الزامات ناشی از  اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی (MAROL) در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی (دی ماه ۱۳۹۸) است. طبق این الزام قانونی و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی‌ها، سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدوداً یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می‌شود، می‌بایست از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش یابد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با درک اهمیت موضوع و با شرکت فعالانه در اجلاس‌های آیمو در طی فرایند تصویب اصلاحیه، پیگیری موضوع از وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، شرکت‌های کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط زیست، شورایعالی صنایع دریایی و مؤسسات دانشگاهی- تحقیقاتی است. در این راستا، با حمایت‌های دولت و دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌روزرسانی و در صورت نیاز بازسازی پالایشگاهای کشور برای تولید سوخت و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه تأمین و یا تولید سوخت مورد نظر، در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفته است و موضوع همچنان در حال پیگیری است.

جلیل اسلامی در پایان با اشاره به شعار سال سازمان بین‌المللی دریانوردی با عنوان «توانمندی بانوان در جامعه دریانوردی» گفت: حضور و مشارکت فعالانه و موثر زنان جامعه بزرگ ایرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. در حوزه دریایی نیز اگرچه به نسبت سایر حوزه‌های کاری، شاهد حضور کمتر بانوان هستیم، در حال حاضر ۱۲۵ بانوی دریانورد در سفرهای نزدیک به ساحل در کشور داریم، اما به لحاظ قانونی هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف دریایی به ویژه فعالیت‌هایی که در خشکی مستقر هستند وجود ندارد. از صنایع کشتی‌سازی گرفته تا پژوهش‌های علمی و اشتغال در مراجع و ارگان‌های دریایی ندارند.