شناسهٔ خبر: 71312 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادر کشور را داریم / ناوگان دریایی ما جزو ناوگان‌های مهم منطقه است

راستاد محمد راستاد با بیان اینکه هنوز ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت و بنادر تجاری کشور ظرفیت‌های خالی زیادی دارد، گفت: خوشبختانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسبی که به‌خصوص در دالان‌های ترانزیتی منطقه داریم و همچنین اندازه اقتصاد کشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامون می‌توانیم این نوید را بدهیم که کشور قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادر را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، با تبریک با تاخیر روز جهانی دریانورد به دریائیان و سختکوشان عرصه دریا و تبریک اعیاد سالروز بازگشت آزادگان میهن اسلامی گفت: امسال جامعه دریایی و مدیران ارشد ارگان‌های دریایی تصمیم داشتند مراسم را به‌صورت تلفیقی و بین این دو مناسبت برگزار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: مناسبت‌هایی مانند این روز که باعث  تازه شدن دیدارها می‌شود و همچنین فراهم شدن زمینه گردهمایی‌های دریایی و دیدارهای چهره به چهره در این مناسبت‌ها و گردهمایی‌ها باعث همکاری‌های بیشتر بین جامعه دریایی کشور و تداوم آن شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این روزها شاهد آن هستیم که حداکثر فشارها از ناحیه تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان شده است، اما دریائیان عزیز ثابت کرده‌اند با توان و همتی که داشته‌اند هیچگونه تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند.

راستاد ادامه داد: تا این عزیزان در کشور حضور دارند هیچ واهمه‌ای از تروریست‌ها چه از نوع اقتصادی و چه از سایر انواع نخواهیم داشت. در همین جا به همه همکاران درجامعه دریایی کشور خدا قوت می‌گوییم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دریایی بودن کشور ما یک مزیت است، گفت: از دوران باستان دریایی بوده‌ایم و ایرانیان همواره برای معیشت و تجارت و حفاظت از کشور به دریا رفته‌اند و هیچکس نتوانسته و نخواهد توانست کشور ما را از این وضعیت طبیعی محروم کند.

وی اظهار کرد: باید بیشتر از دریا بهره می‌بردیم و استفاده می‌کردیم و کماکان هم فرصت‌های زیادی داریم که از نعماتی که در دریاست بیش‌تر و بهتر بهره ببریم. مهم این است که حداکثر استفاده را از بخش دریایی ببریم.

محمد راستاد با اشاره به فرصت‌های اشتغال‌زایی زیادی که در دریا وجود دارد، توضیح داد: در نوار ساحلی نباید دغدغه اشتغال داشته باشیم. جوانان زیادی جویای کار هستند و دریا خوان گسترده‌ای است که برایمان فراهم است. قاعدتا شهرهای بندری ما در جنوب باید شهرهایی آباد و پررونق باشند. الان زمان این است که کلان شهرهای ما در نوار ساحلی جنوب شکل بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با توجه با بحران منابع آب با هزینه‌های سنگین آب شیرین تولیدی از دریا باید به شهرهایی که صدها کیلومتر از دریا فاصله دارند، منتقل شود. این موضوع بهانه‌ای است تا مردم را به تمرکز جمعیت در نوار ساحلی تشویق و از هزینه‌های تحمیلی به کشور جلوگیری کنیم. همچنین باید تمرکز صنایع وابسته به آب که می‌توانند در کنار سواحل بهره‌وری بالاتری داشته باشند باید در دستور کار قرار گیرد.

راستاد تصریح کرد: یکی از مواردی که سازمان بنادر دنبال می‌کند این است که در پسکرانه‌ها به خصوص در بنادر مهم کشور که رونق صنعتی و ایجاد صنعت در آنها فراهم است صنایع با ارزش افزوده تولید کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: هنوز ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت و بنادر تجاری کشور ظرفیت‌های خالی زیادی دارد، اما خوشبختانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسبی که به‌خصوص در دالان‌های ترانزیتی منطقه داریم و همچنین اندازه اقتصاد کشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامون می‌توانیم این نوید را بدهیم که کشور قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادر را دارد.

وی افزود: به‌طور مسلم ناوگان و بنادر کشور صرفا نمی‌توانند در خدمت صادرات و واردات خودمان باشند. می‌توانیم در زمینه تجارت و حمل و نقل جهانی با استفاده از ظرفیتی که داریم نقش‌آفرینی کنیم. ناوگان ما جزو ناوگان‌های مهم منطقه به حساب می‌آید و بنادر کشورمان هم ظرفیت قابل توجهی دارند و جدای از صادرات و واردات در زمینه ترانزیت و ترانشیپ کالا می‌توانند نقش آفرینی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شیلات و تولید و مصرف آبزیان بیان کرد: به‌رغم اقدامات بسیار خوبی که در این بخش به‌خصوص شیلات انجام شده، برای پروژه‌های در قفس و میگو کماکان میانگین یا سرانه مصرف آبزیان در کشورمان نسبت به میانگین جهانی زیاد است و این یکی از حوزه‌هایی است که کشور می‌تواند از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی آن بهره برد.

به گفته راستاد خوشبختانه در حوزه صنایع دریایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور قابل توجه است و قوانین و مقررات هم به کمک این بخش آمده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اخیرا شاهد دو پروژه مهم در صنایع دریایی کشور بودیم؛ یکی مراحل ساخت دومین کشتی تانکر افروماکس و پروژه دیگر هم اولین تعمیرات کشتی‌های نفتکش وی ال سی سی در داخل که جزو پروژه‌های مهمی حساب می‌شود که در صنایع دریایی کشور شکل گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در طرح تحول صنایع دریایی بنا شده است همه نیازهای صنایع داخلی به‌خصوص ناوگان منطقه‌ای صنعت نفت و همچنین عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی از طریق صنایع داخلی تامین شود. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی همه سفارش‌های خود را به صنایع داخلی سپرده است.

راستاد درخصوص تامین امنیت دریایی و حفاظت از مرزهای کشور بیان کرد: به‌رغم اینکه بسیاری از کشورها وابسته به نیروهای دریایی خارجی هستند، ما این افتخار را داریم که نه تنها نیروهای دریایی کشورمان به خوبی از مرزها دفاع کرده‌اند، بلکه یک دهه است که در مسر تجارت جهانی، یعنی از شرق به غرب، با استفاده از ناوگان نیروی دریایی توانسته‌ایم امنیت ناوگان تجاری در سواحل پرخطر سومالی را تامین کنیم. این موضوع نشان دهنده قدرت و اقتدار دریانوردان و نیروهای دریایی ما در حفظ امنیت ناوگان تجاری در سطح بین‌المللی است.

وی از دیگر ظرفیت‌های کشور در بخش دریایی را توسعه گردشگری و سفرهای دریایی دانست و گفت: اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر در این موضوع انجام شده است، اما برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و گردشگری کماکان کارهای زیادی باید انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چند اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در نقاطی که جاذبه گردشگر دریایی وجود داشت، توانست رونق بسیار خوبی در این زمینه ایجاد کند، برای مثال در جزیره قشم بعضا نقاط گردشگری داشتیم که به واسطه سرمایه‌گذاری‌های جزئی، باعث به صفر رسیدن بیکاری در آن نواحی شد.

راستاد با اشاره به اینکه رونق مناسبی در گردشگری دریایی ایجاد شده است، اظهار کرد: تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیاد است و اگر بتوانیم این بخش را تقویت کنیم، از نظر ایجاد اشتغال می‌توانیم تحولی جدی در بنادر و سواحل کشور ایجاد کنیم. تجربه بعضی از کشورهای همسایه در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دریایی مؤید این مسئله است و همان‌طور که بارها تکرار کردیم، سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که مکانیزم‌های حمایتی خودش را در حوزه مسافری و گردشگری دریایی متمرکز کند. در مجموع همه باید دنبال برنامه‌های مدون و مستمر برای توسعه دریایی پایه کشور باشیم تا به‌صورت تمام و کمال از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جای دیگری از سخنان خود گفت: گلایه‌ای هم از دریانوردان داریم. کسانی که فارغ‌التحصل شدند یا نمایندگی شایستگی دریایی را اخذ کردند، به‌دلیل اینکه کماکان تعدادی از مالکان کشتی‌های ایرانی از دریانوردان خارجی استفاده می‌کنند در صورتی که فارغ‌التحصیلانی در همان سمت‌ها وجود دارد و دریانوردانی هستند که آماده کار هستند. این تقاضا را به خصوص از اتحادیه مالکان کشتی‌ها داریم تا اعضای خودشان را تشویق کنند که در صورتی‌که دریانورد ایرانی برای سمت‌های مختلف داریم، از استفاده از دریانوردان خارجی اجتناب کنند.

وی ادامه داد: اگرچه برای برخی سمت‌ها کمبود وجود دارد، اما این آمادگی وجود دارد که مراکز آموزشی تشویق شوند تا برای این سمت‌ها کار کنند، کارآموز جذب کنند تا هیچ کمبودی برای پست‌های مختلف برای ناوگان دریایی نداشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر این آمادگی را دارد تا برای مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های کشتیرانی که صرفا از دریانوردان ایرانی استفاده کنند و استفاده از دریانوردان خارجی را به صفر یا حداقل برسانند، مکانیزم‌های حمایتی خاص؛ از تخفیف تا دیگر مشوق ها را ایجاد کند. دغدغه ما این است که دریانورد ایرانی در صف اشتغال نماند، در حالی که ناوگان و ظرفیت خالی داشته باشیم و نیروی خارجی در آن کار کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد: نگرانی دیگری هم از طرف دانشجویان دریایی است که فاقد پوشش بورسیه‌ای هستند. این نگرانی انتقال داده شده است و برای دوره کارآموزی و کارورزی روی کشتی‌ها که جزو ضرورت‌ها برای اخذ گواهینامه شایستگی است، خواهش داریم که شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به جذب دانشجویان دریایی برای طی دوره کارآموزی اقدام کنند و این دغدغه و نگرانی را از بین ببرند.

راستاد در پایان با بیان اینکه در کنار تمام موارد توسعه‌ای، نباید توجه به مقوله مهم توسعه پایدار و همچنین محیط زیست دریایی را فراموش کنیم، گفت: اخیرا کنوانسیون‌های زیست محیطی در خصوص کشتی‌های مصوب شده و برای ما هم لازم الاجراست. حتما باید برای پیاده‌سازی این مقررات خودمان را آماده کنیم. نکته مهم این است که سوای اجرای این کنوانسیون‌ها که به واسطه عضویت در آی. ام. او. باید دنبال کنیم، مهم است که ضمن اشاعه فرهنگ دریا باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست دریا را اشاعه دهیم و این موضوع باید از دانش آموزان و جوانان شروع شود.

وی افزود: امروز بحث ضایعات پلاستیکی و زباله‌ها تبدیل به معضلی جدید برای محیط زیست دریایی شده است. پیش از این تمرکز روی آلودگی نفتی بود، اما امروز بشریت متوجه شده که چه اندازه از زباله‌های پلاستیکی آسیب می بیند. باید این فرهنگ را در کشورمان نهادینه کنیم که حفظ آراستگی و زیبایی شهرها به یک فرهنگ تبدیل شده و باید به دریا هم به همین چشم نگاه کنیم و اجازه ندهیم سواحل‌مان، سواحلی مملو از آلودگی و به‌خصوص زباله‌های پلاستیکی باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد که در این زمینه کار می‌کنند، با تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند بسیار در این راه موثر باشند. و سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با این سازمان‌ها را دارد.

به گفته محمد راستاد طی دو سال آینده قرار است این مراسم در این روز برگزار شود و جمهوری اسلامی میزبان مراسم موازی جهانی دریانوردی خواهد بود.