شناسهٔ خبر: 71313 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد

امنیت و اقتصاد دوبال توسعه دریانوردی است / رونق گردشگری دریایی با تشکیل وزارت گردشگری میسر می‌شود / لازمه توسعه پایدار حفاظت از محیطزیست است

قاسم احمدی رئیس فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی امنیت و اقتصاد را دوبال توسعه دریانوردی دانست و گفت برای بهره‌برداری اقتصادی از دریانوردی لازم است امنیت در این حوزه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسم احمدی لاشکی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی در نشست گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی ضمن خرسندی جهت حضور، تشکر از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و تبریک این روز گفت: کار بزرگی را در حوزه دریا انجام می دهیم. شاید امروز ارزان ترین شیوه حمل و نقل کالا از حوزه دریا باشد و البته این فعالیت، فعالیت پر خطری است.
وی ضمن تشکر از زحمات سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور و منطقه و دنیا، ما باید نگاه خود را به سمت توسعه دریا محور معطوف کرده و این فرآیند را تقویت کنیم.
لاشکی با اشاره به تنش‌های اخیر در خلیج فارس گفت: پهباد آمریکایی پس از تجاوز به حریم هوایی کشور و با دستان توانمند فرزندان غیور ما شکار و نفتکش انگلیسی به خلاف مقررات بین الملل در حوزه آب به حوزه ما ورود کرده و توقیف شد. بخشی از این اقدامات مرهون اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است و جا دارد از شجاعت این سازمان تشکر کنم.
وی ادامه داد: اگر حضور شجاعانه سازمان بنادر، یعنی دولت و در کنار آن حکم قوی دستگاه قضایی یعنی قوه قضاییه و رشادت های نیروهای سربلند مسلح خاصه غیورمردان سپاهان پاسداران انقلاب اسلامی نبود، این توفیق به دست نمی آمد. پس هرجا با هم منسجم ایستادیم، موفقیت حاصل شد. البته دشمن خاموش نخواهد نشست. یقین بدانید دشمن به دنبال ایجاد ائتلاف ضد ایرانی خواهد بود ولی طبیعتا نه از حوزه نظامی  که از حوزه مسائل اقتصادی به دنبال آسیب است.   اینجاست که متفکران و آنانی که حوزه سیاست گذاری در بحث دریا را دنبال می کنند باید تدابیر لازم را بیندیشند و یقین می دانم این طور تدبیر خواهد شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مساله امنیت دریانوردی گفت: در کنار مباحث اقتصادی در دریانوردی، حتما  به امنیت نیز نیاز است. امروز در این حوزه با تمام توان رشد داشته ایم و دنیا روی ما حساب می کند.
وی افزود: اگر امنیت ایجاد نشود منافع اقتصادی دریانوردی نیز محقق نخواهد شد. امنیت و اقتصاد باید باید کنار هم و به منزله دو بال پرواز توسعه داشته باشند. امروز باید به دنبال توسعه پایدار باشیم  و این توسعه  زمانی اتفاق می افتد که مسائل سیاسی، فرهنگی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی توامان رشد کنند.
لاشکی با بیان اینکه مساله محیط زیست در گفتمان توسعه مغفول واقع شده است، گفت: بقینا برای توسعه پایدار باید حفاظت از محیط زیست را هم مدنظر داشته باشیم.   امکاناتی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، متعلق به ایندگان نیز هست و برای دیگران نیز باید بماند و به همین خاطر به دنبال آن هستیم که به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.
رییس فراکسیون دریایی مجلس با اشاره به اینکه توسعه گردشگری دریایی از حد مطول فاصله دارد، گفت:  معتقدم که برای توسعه گردشگری دریایی حوزه کشتیرانی و دریانوردی و دوستان دیگر در حوزه های مختلف باید کنار هم قرار بگیرند. اگر قرار است این تحریم های ظالمانه دور زده شوند یکی از راه ها توسعه فضای گردشگری است که از آن عقب هستیم.
وی ادامه داد: از امکاناتی که در گردشگری دریایی داریم استفاده لازم را نبردیم. البته مجلس  کار خوبی انجام داد و دیروز توسط دکتر لاریجانی ابلاغ به رئیس جمهور شد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگی به وزارت گردشگری تغییر نام پیدا کند و دولت باید وزیر پیشنهادی را ابلاغ کند تا بتوانیم در حوزه صنعت دریا تلاش های قابل توجهی داشته باشیم.