شناسهٔ خبر: 71320 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

ایران پرچمدار امنیت در خلیج فارس و دریای عمان است / پیام ما صلح و دوستی در تمامی دریاها است

سردار تنگسیری سردار تنگسیری، ایران را پرچمدار امنیت در خلیج فارس و دریای عمان خواند و گفت: پیام ما در روز دریانورد و دریانوردی، صلح و دوستی در تمامی دریاها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی روز یکشنبه ۲۷ مردادماه با حضو وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

سردار سرتیپ پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخشی از این مراسم ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و تبریک روز جهانی دریانورد و دریانوردان، گفت: سر تعظیم فرود می‌آوریم در مقابل ارواح شهدای دریانورد و دریانوردان شهید که افتخاری بس ارزنده را در کشور اسلامی مان به ارمغان آوردند.

وی با اشاره به اینکه اگر به تاریخ بنگریم، حضور استعمارگران در خلیج فارس را شاهدیم، گفت: ابتدا اسپانیا و بعد پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال در خلیج فارس حضور پیدا کردند که نشانگر اهمیت خلیج فارس است. در قرن نوزدهم با پیدایش نفت و گاز در خلیج فارس باز پای بیگانگان در منطقه باز شد. انگلیسی‌ها و پشت سر آن‌ها آمریکا در منطقه حضور پیدا کردند و تاکنون حضور دارند که نشان می‌دهد خلیج فارس نه فقط برای نفت و گاز آن اهمیت دارد بلکه جایگاهی بس مهم از لحاظ راهبردی دارد. 

تنگسیری جنبه‌های اقتصادی خلیج فارس را مهم  خواند و گفت; این منطقه حساس نیاز به امنیت دارد و ایران با طولانی‌ترین مرز با خلیج فارس و دارا بودن جزایر بسیار مهم و راهبردی در منطقه یکی از کشورهای مهم این خلیج مهم محسوب می‌شود. 

وی افزود: ما بارها به کشورهای همسایه پیام مردم ایران و صلح و دوستی و ثبات در منطقه خلیج فارس را اعلام کردیم و سفیری برای پیام مردم صلح‌دوست کشورمان بودیم. در عمان، قطر و در امارات و دیگر کشورها این پیام را رساندیم. این نشان‌دهنده صلح دوستی ایرانیان در طول تاریخ است و اهمیت این منطقه حساس را در واقع دیکته می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسدران با بیان اینکه ما اعتقاد داریم ۱+۷ می‌تواند امنیت را در خلیج فارس و این منطقه حساس ایجاد کند، گفت: هفت کشور جنوبی خلیج فارس و ایران اسلامی با طولانی‌ترین مرز با خلیج فارس و وجود جزایر مهم و راهبردی در این منطقه کمک می‌کند که بتوانیم یک امنیت پایدار را در منطقه ایجاد کنیم. 

وی افزود: آبراهههای مهمی که در جنوب و شمال جزایر ما عبور می‌کنند، آبراهه‌هایی امن و عمیق و مورد اطمینان هستند. به همین خاطر آبراهههای ورودی به سواحل جمهوری اسلامی از لحاظ امنیت و ایمنی مسیرهایی امن برای دریانوردی هستند. 

تنگسیری با اشاره به اینکه به‌دنبال امنیت هستیم و پیام آن را مدام در رزمایش‌ها و محافلی که در کشورهای مختلف رفته‌ایم، دیکته کرده‌ایم،  خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان در منطقه خلیج فارس ناامنی و بی‌ثباتی را به همراه دارد. قطعا بیگانه، دلسوز نیست که در منطقه خودی آتشی برپا شود. بیگانگان نیازمند هستند و فارغ از کشورهای صنعتی که نیاز به انرژی این منطقه دارند برخی حضورشان به گونه‌ای است که می‌خواهند به کشورهای منطقه طوری دیکته کنند که شما نیاز به سلاح دارید و ما سازنده سلاح هستیم و خرید انجام دهید. این حضور آمریکا و انگلیس است و این دو کشور دائما ناامنی و بی‌ثباتی را در منطقه ایجاد و این مساله را دیکته می کنند. 

وی عنوان کرد: ایران به‌دنبال ثبات منطقه راهبردی و مهم خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای مکران است و امروز قادر هستیم این امنیت را با همگرایی و  همدلی که بین کشورهاست در خلیج فارس برقرار کنیم. این پیام صلح و دوستی ماست. هم امروز که روز دریانوردی است و هم به سازمان IMO که امنیت دریانوردی را دائما شعار می‌دهند، اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی در خلیج فارس پرچمدار امنیت است و در دیای عمان و اقیانوس هند نیز با حضور نیروی دریایی پرچمدار این ثبات و امنیت است. 

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: ما قادر هستیم با همگرایی با کشورهای منطقه از قابلیت‌هایی که در خلیج فارس است بهتر بهره ببریم. قادر هستیم در این منطقه امنیت مناسب‌تری را برقرار کنیم. در این منطقه‌ای که نفت و گاز آن مورد نیاز کشورهای صنعتی است ما می تو انیم امنیت مناسب‌تری را برقرار کنیم. جمهوری اسلامی با جمعیتی که دارد و با توجه به بنادری که در منطقه دارد چه باراندازهای رسمی و چه بارندازهای غیررسمی قادر است در طول مرز خلیج فارس امنیت برقرار کند. امینت را باید کشورهای منطقه ایجاد کنند و متعلق به ماست.

وی گفت: برخی برای اینکه به حضور نامشروع خود در منطقه مشروعیت ببخشند، دشمن‌تراشی می‌کنند و اعلام می‌دارند که ایران به شما حمله خواهد کرد. ما بعد از انقلاب وزارت جنگ را به وزارت دفاع تغییر دادیم و دست دوستی را به سمت مسلمانان دراز کردیم. بعد از انقلاب شهدای ارزنده‌ای برای کشورهای مظلوم منطقه دادیم. نیازی به کشورگشایی نداریم و کشوری وسیع داریم. پیام ما در روز دریانورد و دریانوردی صلح و دوستی در تمامی دریاهاست و ایستادیم که این عزت را در کشور پایدار کنیم.