شناسهٔ خبر: 71364 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با همکاری راه‌آهن و مجتمع معدنی-صنعتی گلگهر:

نخستین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی کشور را‌ه‌اندازی شد / افزایش حمل مواد معدنی گل گهر از طریق راه‌آهن هرمزگان به ۲۲/۵ میلیون تن در سال

قطار باری نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با پیگیری‌ها و برگذاری جلسات و مذاکرات مستمر میان راه‌آهن با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور راه اندازی شد.

حسن ماسوری مدیرکل راه‌آهن هرمزگان بیان داشت: هدف از تشکیل این شرکت ترکیبی، کاهش آلایندگی صوتی، حفظ محیط زیست، کاهش آمار تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه های موازی، کاهش زمان توقف دیزلها و واگنهای باردار و خالی، کاهش تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی، افزایش بهره وری و راه اندازی سیستم های مکانیزه رهگیری و مدیریت واحد جهت راهبری حمل و نقل ترکیبی ریلی بوده و همچنین جلوگیری از تعطیلی کارخانه های فولادی به جهت عدم ارسال مواد معدنی را در پی داشته است.

ماسوری افزود: ضمن آنکه با برقراری قطارهای باری برنامه‌ای و مستقیم با تناژ حداقل ۴۵۰۰ تن از ایستگاه مبدا معدن گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و بالعکس موجب بالا رفتن تناژ حمل مواد معدنی از طریق ریلی به سالیانه ۲۲/۵ تن خواهد رسید و همچنین افزایش چشمگیر درآمد برای راه آهن خواهد داشت.

با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر سیرجان دارای سه ویژگی مهم و اساسی اعم از صاحب کالا (تولید انواع مواد معدنی)، ناوگان ریلی (واگن‌های لبه بلند و لکوموتیوهای DF۸ و GT۲۶) و همچنین لکوموتیوران بوده،‌ با ادغام شرکت نماد ریل گستر در شرکت حمل‌و‌نقل گهر ترابر، نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور تشکیل و راه‌اندازی شده است.

با راه اندازی این شرکت، اهدافی همچون کاهش آلایندگی صوتی و حفظ محیط زیست، کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های مدیریتی و نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های موازی، کاهش زمان توقف لکوموتیوها و نیز واگن های باردار و خالی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی، افزایش بهره‌وری و راه‌اندازی سیستم‌های مکانیزه رهگیری و تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی و نیز مدیریت واحد جهت راهبری حمل‌ونقل ترکیبی ریلی و همچنین جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های فولادی به جهت عدم ارسال مواد معدنی را مویسر می‌کند.

جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در رابطه با تشکیل اولین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی گفت: برقراری قطارهای باری مستقیم واگن‌های باردار با تناژ حداقلی ۴۵۰۰ تن از سایت ریلی مجتمع گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس و همچنین اعزام واگن‌های خالی با قطارهای باری متراژی با تناژ ۲۵۰۰ تن از مبدا بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس تا مقصد سایت ریلی مجتمع گل گهر، حمل ریلی و درآمد حاصل از آن افزایش چشمگیر و قابل توجهی درپی خواهد داشت.

ملارحمان با بیان اینکه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نظر دارد تا پایان سال ۹۸ میزان حمل بار ریلی به خارج از منطقه را به ۲۲.۵ میلیون تن یرساند» گفت: حمل بیش از ۷۰درصد از تولیدات معدنی منطقه برای تامین نیاز کارخانه‌های فولادی داخل کشور و نیز صادرات به صورت ریلی است.

ملارحمان خاطر نشان کرد: کشورهای پیشرفته نیز با هدف افزایش حمل ریلی و توسعه این صنعت حمل‌و‌نقل سبز،‌ اقدام به ایجاد شرکت های ترکیبی حمل ریلی می کنند.

شایان ذکر است، حمل‌ونقل ترکیبی به معنی ترانزیت یا حمل کالا با استفاده از دو یا چند وسیله نقلیه از قبیل کشتی، هواپیما، قطار و کامیون تلقی می‌شود و برای مثال ارائه خدمات در به در برای محمولات کانتینری از طریق ریل و سپس از طریق جاده روشی ترکیبی در باربری  کالا محسوب می‌شود