شناسهٔ خبر: 71406 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ترمينال خارجی فرودگاه شيراز با مشارکت بخش خصوصی تکميل می‌شود

رضا بدیعی فرد مديرکل فرودگاه های فارس از تکميل ترمينال بين المللی فرودگاه شيراز توسط بخش خصوصی به روش BLT خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ازروابط عمومی فرودگاه های فرس، رضا بدیعی فرد با اعلام این خبر عنوان کرد: اکنون  بیشترین حجم  پروژه های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه شیراز در حال اجرا است.

به گفته وی ارزش مالی پروژه های فرودگاه شیراز نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان است که این موضوع  نشان می دهد این فرودگاه با توجه به پتاسیل های گردشگری استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدیعی فرد در ادامه به اجرای پروژه های متعدد در فرودگاه های فارس اشاره کرد و افزود: اکنون پیشرفته ترین تجهیزات در حوزه های ایمنی، آتش نشانی و همچنین سیستم های ارتباطی و دستگاه های ناوبری و راداری خریداری شده که بسیاری از این سیستم ها نصب شده و برخی هم در حال نصب و اجراست.

مدیرکل فرودگاه های فارس با اشاره به خرید دستگاه مدیریت فرکانس به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال و سیستم راداری به مبلغ  شش میلیون و ۵۰۰ هزار یورو گفت: با نصب  دستگاه سوییچینگ موسوم به مدیریت فرکانس تمام نقاط کور رادیویی برطرف شده و کیفیت ارتباطات زمین به هوا ارتقا یافته است. همچنین در صورت مساعد بودن وضعیت جوی تا پایان سال جاری با اتمام جاده دسترسی و ابنیه که در ارتفاع ۳۰۰۰ متری واقع در تنگ ریز قرار دارد سیستم راداری جدید  نصب و راه اندازی خواهد شد.

 وی درباره ساخت ترمینال جدید بین المللی فرودگاه شیراز نیز گفت:  قرارداد اولیه این ترمینال ۹۷۰ میلیارد ریال است که تا کنون  ۹۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده و پس از هزینه کرد ۷۰ میلیارد ریال باقی مانده، مابقی تکمیل آن توسط بخش خصوصی  و به روش BLT انجام خواهد شد. در قراداد BLT زیرساخت های لازم جهت اتصال این ترمینال به سطوح پروازی و ایجاد دسترسی برای عموم و همچنین خرید تجهیزات داخلی آن شامل سیستم های سرمایش-گرمایش، تجهیزات ترمینالی، دوربین های مداربسته و زیرساخت های برق، گاز، آب، فاضلاب، فیبرنوری و غیره اجرایی خواهد شد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه این قرارداد فعال و در مرحله نصب نمای شیشه‌ای است، افزود: طبق پیش بینی های انجام شده  ادامه عملیات اجرایی این پروژه از طریق بخش خصوصی و در مدت ۱۸ ماه  پایان می یابد. سایت پروژه  به صورت یک مکان مونتاژ است  و قطعات آن در خارج از این سایت  ساخته  و در محل پروژه نصب می شود.

وی همچنین گفت: مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال برای بهسازی ترمینال های موجود فرودگاه شیراز و زیر ساخت های اولیه همچون برق و آب هزینه شده و تعویض تمام کابل های روشنایی باند به طول ۵۰ کیلومتر در حال انجام است.

مدیر کل فرودگاه های فارس همچنین به بهره برداری آزمایشی از شبکه فاضلاب فرودگاه نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال جهت اجرای سه کیلومتر حفاری و لوله گذاری و احداث ایستگاه پمپاژ به بهره برداری رسید و در آینده شاهد برطرف شدن بوی فاضلاب در منطقه فرودگاه خواهیم بود.

وی همچنین با بیان اینکه ساخت ترمینال جدید فرودگاه جهرم ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در این فرودگاه پروازها دو روز در هفته برقرار است.