شناسهٔ خبر: 71437 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور طرح تحلیل بازار مسکن:

جمعیت در مرکز شهر قزوین در حال کاهش روزافزون است

قزوین مسعود حق لطفی گفت: شهر قزوین در محدوده مرکزی مناطق یک و دو بیش‌ترین وسعت واحدهای مسکونی فرسوده را دارد و مدام در حال از دست دادن جمعیت است؛ و شهر از مرکز در حال خالی شدن از جمعیت بوده و در اطراف آن جمعیت رو به رشد است در حالی که بسیاری از خدمات و زیر ساخت‌ها در مرکز شهر قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در جلسه گزارش طرح مطالعاتی تحلیل بازار مسکن در نقاط شهری استان قزوین گفت: طرح تحلیل بازار مسکن در استان قزوین در ادامه طرح آمایش سرزمین انجام شده که استان قزوین اولین اجرا کننده این طرح در کشور می باشد.

وی افزود: این طرح در دو بخش انجام شده که بخش اول آن بحث آسیب شناسی بازار مسکن و در بخش دوم شناسایی دهک های مختلف جمعیت متقاضی مسکن می باشد که بر طبق آمارهای موجود دوره انتظار خرید مسکن برای دهک یک تا چهار که مهم ترین متقاضیان مسکن هستند بسیار افزایش پیدا کرده است.

حق لطفی افزود: این موضوع از سوی دولت باید از طریق اعطای تسهیلات، دادن زمین رایگان، اجاره به شرط تملیک و یا سایر حمایت های ممکن انجام پذیرد و این تحقیقات می تواند در زمینه تصمیم گیری ها به دولت بسیار کمک کند.

در ادامه خانم آفاق پور مشاور طرح پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مجری طرح مطالعاتی بازار مسکن به سفارش اداره کل راه و شهرسازی کلیات و نتایج به دست آمده از این طرح را ارائه داد.

آفاق پور گفت: از انجا که استان قزوین استان نسبتا جوان و تازه تشکیلاتی است و پس از استان شدن، نرخ مهاجرت به محدوده مرکزی استان افزایش پیدا کرده مطالعات مسکن در محدوده ی استان بسیار ضروری است چرا که در مواجهه با جمعیت جدید لازم است برنامه ریزی های جدیدی انجام شود.

وی بیان داشت: استان قزوین به دلیل اینکه در بردارنده مهم ترین ناحیه های مجموعه های صنعتی  نزدیک به تهران در کشور است ظرفیت برای اشتغال بسیاری ایجاد کرده و از این نظر مهاجر پذیری بالایی دارد.

آفاق پور گفت: طبق آمار در چند سال گذشته روند ساخت و ساز مسکن در شهر قزوین به سمت ساخت واحدهای مسکونی با متراژ بیشتر و با کیفیت و متریال لوکس سوق پیدا کرده؛ در حالی که آمارهای اقتصادی به خصوص بعد از تورم سال گذشته نشان می دهد از توان اقتصادی کثیری از خانوارها کاسته شده و به عبارتی مسکن روز به روز گران تر شده و الگوی عرضه هم به سمت بزرگ تر شدن و لوکس تر شدن خانه ها پیش می رود؛ در حالی که خانوارهایی که نیازمند مسکن به منظور مصرف نه به منظور سرمایه گذاری هستند روز به روز فقیر تر می شوند.

وی افزود: موضوع مهم بعدی سیاست های راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری بوده که چند سالی هست در حال پیگیری و انجام است و روند نوسازی و نرخ نوسازی و تعداد واحد مسکونی فاقد کیفیت در شهرهای استان را در نظر دارد.

آفاق پور بیان کرد: شهر قزوین در محدوده مرکزی مناطق یک و دو بیشترین وسعت واحدهای مسکونی فرسوده را دارد و مدام در حال از دست دادن جمعیت است؛ و به این ترتیب شهر  از مرکز در حال خالی شدن از جمعیت است و پیرامون آن جمعیت رو به رشد است در حالی که بسیاری از خدمات و زیر ساخت ها در مرکز شهر قرار دارد.

وی افزود: در این طرح مطالعاتی، ترکیب و ویژگی های جمعیت نقاط شهری استان شناسایی شده و از بین نقاط شهری مختلف، ۲۵ نقطه شهری استان به طور مجزا مورد مطالعه جمعیتی، مطالعه اقتصادی خانوارها، مطالعات کالبدی مسکن، مطالعات پروانه های ساختمان برای دهک های درآمدی مختلف، ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن و ویژگی های مسکن های در حال ساخت در مرکز استان با زیر بنا و متراژ های مختلف قرار گرفته اند.

در کشور  حدود ۶۲۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم

وی افزود: در طرح مطالعاتی سال ۹۵ و با موازنه ای که انجام شده مسکن استان قزوین از نظر نسبت تعداد واحدهای مسکونی موجود  و  تعداد خانوار ها با فرض بر اینکه برای هر خانوار یک مسکن وجود داشته باشد نسبت به بسیاری از استان های کشور بسیاز جزیی می باشد به طوری که ما در کل کشور  حدود ۶۲۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم و سهم استان قزوین از این آمار حدودا ۵۹۰۰ واحد مسکونی می باشد.

مشاور طرح مطالعاتی بازار مسکن در این باره افزود: اما آمارهای پروانه های ساختمانی گواه بر این است که ما هر سال توسط بخش خصوصی بیش از این مقدار مسکن تولید میکنیم و این به خودی خود رقم بزرگی نیست و در طی ۵ سال افت و خیزهایی داشته به طوری که ما در سال ۹۱ در استان سالی ۱۸۰۰۰ مسکن تولید کرده ایم و در سال ۹۵ به ۶۰۰۰ واحد مسکونی در سال رسیده و در طی ۵ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۸۰۰۰ واحد مسکونی تولید کرده ایم در حالی که سالانه ۷۷۰۰ واحد بر خانوارهای موجود افزوده می شود بنابر این ساز و کار بازار آزاد و بخش خصوصی این بخش از نیاز مسکن را پاسخ می دهد.

وی با اشاره به این موضوع که ما در حال تولید مسکن هستیم و خانوارها هم زیاد نیستند افزود: اما نرخ اجاره نشینی در حال افزایش است و این بدان معنی است که یک سری از خانوارها در حال تملک بیش از یک واحد مسکونی هستند و این یعنی  مسکن در استان روز به روز وجهه سرمایه بودنش بر وجه مصرفی اش پیشی می گیرد و مسکن مثل بازارهای سرمایه ای موازی سکه، ارز و بورس در حال حرکت است و بنابراین زمانی که مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه ای بشود مناسبات بازار را تقاضای موثر شکل می دهد یعنی  خانوارهایی که پول دارند خانه می خرند و دوباره صاحبخانه می شوند.

مشاور طرح پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی افزود: به همین طریق با مطالعه پروانه های ساختمانی موجود متوجه می شویم متوسط زیر بنای واحدهای مسکونی در حال ساخت در چند سال اخیر رو به افزایش بوده در حالی که توان اقتصادی خانوارها برای خرید مسکن کاهش یافته، متوسط مساحت و قیمت ساخت هر متر مربع زیر بنا  و نوع متریال ساخت، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

آفاق پور افزود: در نقاط شهری قزوین خصوصا در مناطق یک و دو که محدوده بافت فرسوده میباشد بیش از ۴۸ درصد خانه ها دارای عمر بیش از ۲۰ سال بوده و فاقد سازه فلزی یا بتنی می باشند و به عنوان مسکن ناپایدار شناخته میشوند و در استان ۳۸۶۰۰ واحد مسکونی با عمر بیش از ۲۵ سال و فاقد سازه داریم که ۶۱ درصد آن فقط در شهر قزوین است.

وی گفت: از طرفی ما شاهد هستیم که متوسط قیمت زیر بنای مسکونی در بافت فرسوده و مناطق مرکزی شهر قزوین کمتر از شهر محمدیه است در حالی که انواع خدمات زیرساختی و تاریخی از جمله مراکز آموزشی درمانی ورزشی فرهنگی و زیر ساخت های حمل و نقل در مرکز شهر قرار دارد.

مشاور طرح مطالعاتی بازار مسکن بیان داشت: این اتفاق در دراز مدت منجر به رشد جمعیت در پیرامون شهر شده و افراد ساکن در این مناطق مجبور به رفت و آمد دائمی به مرکز شهر می باشند که همین امر منجر به افزایش مصرف سوخت، فرسایش زیر ساخت ها و بهم ریختن توازن بین مدیریت شهری و هزینه ها در پرداخت عوارض و مالیات خواهد شد.

وی افزود: موضوع کیفیت مسکن در استان به خصوص در شهرهای پیرامون موضوع جدی است و افراد از نظر کیفیت مسکن در این مناطق بسیار در مضیقه هستند.

آفاق پور خاطر نشان کرد: در ۵ سال گذشته ۲۱ هزار نفر از  شهر قزوین و ۱۱۳۰۰ نفر از استان های اطراف به شهرستان البرز مهاجرت کرده اند و رشد جمعیت در شهر قزوین بسیار کم بوده که همین امر دال بر گران بودن مسکن در این منطقه دارد و از طرفی قزوین شهری است که الگوی آپارتمان نشینی را به شدت دنبال می کند و متوسط زیر بنای هر واحد در شهر قزوین ۱۲۵ متر بوده در صورتی که در شهرهای اطراف از جمله بیدستان، محمود آباد، سگز آباد متوسط زیر بنا ۷۵ متر بوده و همه این اتفاقات منجر به جدایی گزینی طبقاتی شده که در دراز مدت تبعات اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت.