شناسهٔ خبر: 7154 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان البرز در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

صلاحیت ساخت ساختمان با مهندسان است نه پزشکان/ خدمات مهندسی کاری ارجاعی نیست

ساختمان نیمه کاره رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان البرز با اشاره به خلاء‌های قانونی و لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی تاکید کرد: صلاحیت ساخت و نظارت بر ساختمان با مهندسان و متخصصان این حوزه است نه پزشکان.

محسن خیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: زمانیکه رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز بودم با همکاری و مشاوره دیگر همکاران طرح اصلاح قانون نظام مهندسی را امضا کردم. اگرچه این طرح دو فوریتی شده بود اما نمی‌دانم به چه دلایلی در مجلس تصویب نشد.

وی افزود: تقریبا تمامی روسای سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها با این طرح موافق بودند و جای شگفتی است که این طرح دو فوریتی به تصویب نرسید و برگشت داده شد.

مهندس و کارشناس سازمان نظام مهندسی استان البرز در تشریح دلایل موافقت خود با اصلاح طرح قانون نظام مهندسی اظهار کرد: دوره هیئت مدیره و دوره ریاست هیئت مدیره که سال به سال تعیین می‌شد مسئله‌ای بود که نسبت به آن مخالفت‌های زیادی وجود داشت و منطقی نبود که انتخابات سالانه باشد.

وی با اشاره به طرح این موضوع از دو سال گذشته افزود: انتخاب بازرس توسط هیئت مدیره سازمان نیز از جمله بحث‌هایی بود که وجود داشت. یکی از انتقادها نسبت به این انتخاب بود زیرا گروهی معتقد بودند به دلیل آنکه بازرس وظیفه نظارت بر عملکرد سازمان را بر عهده دارد نباید از اعضای هیئت مدیره انتخاب شود.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان البرز با اشاره به مواد ۳۳، ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی به اشکالاتی که در این مواد وجود دارد تاکید کرد و گفت: خدمات مهندسی کاری ارجاعی نیست و در این حرفه هرکس که توان و مهارت بیشتری دارد می‌تواند در مقوله اجرا موفق عمل کند.

خیری در پاسخ به این سوال که تشکیل کمیته‌ای مشترک از مهندسان و نمایندگان مجلس برای اصلاح قوانین و خلاء‌های موجود را موثر می‌دانید یا خیر؟ گفت: این مسئله که مهندسان بتوانند در تصمیم‌گیری‌های کلان سهمی داشته باشند و نظر خود را به گوش همگان برسانند جزو آرمان‌های مهندسان کشور است. اینکه کمیته، کارگروه و یا تشکلی از بدنه نظام مهندسی تشکیل شود و به این نابسامانی ها سروسامان منطقی بدهند پیشنهادی است که مورد پذیرش بسیاری از مهندسان است.

وی همچنین در واکنش به تجمع ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری مهندسان جلوی سازمان نظام مهندسی استان تهران که خواستار اجرای قوانینی شدند که در آن سازندگان و سرمایه‌گذاران را مکلف کند تا از خدمات مهندسان و متخصصان در اجرا و نظارت بر ساختمان‌ها استفاده کنند، یادآور شد: صلاحیت ساخت و نظارت بر ساختمان با مهندسان است نه به عنوان نمونه پزشکان، همانطور که در مورد بیماری‌های جسمی نیز بیمار به پزشک مراجعه می‌کند نه مهندس! با توجه به این مورد وقتی اجرای کار را برعهده مهندسان قرار دهند و از ورود افراد غیرمتخصص جلوگیری کنند خود به خود مسائلی که در طی این مدت ایجاد شده از بین می‌‌رود./

نظر شما